Gå til innhold
Arkivverket

[#80775] Tyding Solum,Telemark 1825

Gjest Jan Erik Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det Laila skriver stemmer med min tyding:«Født 05.09.1825, døpt 22.05.1825: Levor, foreldre Christian Gunnersen og Elen Levorsdatter, Manden er Jørtler fra Laurvig. Faddere: Sissel Sørensdatter fra Laurvig, Helvig Andersdatter fra Laurvig, Christen Jacobsen fra Laurvig, Kittil Evensen Aanerød, Ole Nilsen Meltved.»Jeg har skrevet av alle giftermål og begravelser i denne boka, men mangler fortsatt litt på de døpte. Jeg kommer til å legge ut avskriftene på Solumslekt når jeg er ferdig med barnedåpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arnvid lillehammer

Hei Jan Erik. Eg veit ikkje kvifor du er interessert i desse folka, og kor mykje du elles har om dei, men om du ikkje kjenner til det frå før, kan eg fortelja at det fulle namnet til kona til gjørtleren Kristian Gundersen var Elen Maria Levordsdatter. Far hennar var ein omreisande vevskeibindar som heitte Levord Olsen. Elen Maria vart døypt i Andebu 19. mai 1805. Då er mora skriven Anne Marie Kristoffersdatter. Men det er eit tankekors at då Levord døypte to eldre barn, er kona kalla Anne Marie Nilsdatter i 1798 og Anne Marie Olsdatter i 1802. Om alle tre er den same Anne Marie, eller om han har hatt tre kvinner med det same førenamnet, veit eg førebels ikkje. Beste helsing Arnvid L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei Takk for innspill.Og Arnvid, jeg holder på å kartlegge slekta for ei som er inngifta i slekta mi. Og hennes aner er Levor og foreldra. Er du sikker på at det er rette Elen Marie i 1805? I folketellinga for 1865 er hun som enke på Holt gård i Brulanes og det oppgies at hun er født i 1801 i Anebu, men der er det ingen før den du oppgir i 1805.Ved gifte i 1821 oppgies det at hun er 20 år, da født ca 1801. Hun dør i Brulanes den 27. april 1871 og oppgitt alder 68 år. Da født ca 1803.Blir begravd i Eidanger den 4. mai. Regner med at det er fordi sønnen Levor bor der da. Han dør ikke så lenge etter henne i Eidanger den 4.desember 1878.Har du noen opplysninger om Christian Gundersen? Vet bare ut fra oppgitt alder ved gifte, skal han være født ca 1796. Mvh Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.