Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#80820] Våpenskjold?

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Recommended Posts

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Jeg er helt blank på området, men både jeg og min engelske kontakt har store tvil om dette produktet. Fargerikt er det iallfall. Familiens norske forfedre var feiere i Holmestrand på første halvdel av 1800-tallet,men dette er nok et langt mer moderne moro-produkt? Svar gjerne på engelsk, så kan Maureen i England lese det direkte.

bilete10032.jpg

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/166157-80820-v%C3%A5penskjold/
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Jeg har sett en del norske våpenskjold, men kan på sparket ikke huske dette. Innholdet både i skjoldet og i hjelmtegnet er godt tenkelig som et norsk privatvåpen fra 1600-tallet eller senere. Det kunne derfor være interessant å få vite hva den personen har basert seg på, som har tegnet dette våpenet i en nyere stil, slik vi ser i avbildningen.Våpenskjold ble også i noen grad brukt i Norge av bønder, håndverkere og handelsfolk. Langt fra alle disse våpnene er publisert og mange finnes i lakksegl på dokumenter i arkivene.Men det finnes i engelsktalende land flere firmaer som har gjort seg forretning av å lage og selge fiktive våpenskjold, bl.a. over internett. Så muligheten er der for at det kan være fri fantasi. På den annen side er det fritt for enhver å ta seg et personlig våpen i Norge idag, bare pass på å ikke ta andres allerede eksisterende våpen -spesielt ikke et offentlig våpen. Våpenet ovenfor er klart ikke av de dårligste jeg har sett...Hilsen Hans

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.