Gå til innhold
Arkivverket

[#80848] Fra Glomsrud i Eidsberg til Amerika

Gjest Sigmund Holt
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigmund Holt

Forfedrene til denne personen, som jeg er ute etter, kom fra Fyldeng i Aremark. Dette kan også sees litt i sammenheng med innlegg nr. 79375. Vi er nå to slektsforskere som forsøker å kartlegge grener av denne slekten, der noen av etterkommerne fra Aremark emigrerte til Amerika. Mannen jeg søker info om er Christian Olsen Glomrud f. 29. mai 1866 i Eidsberg Kirke, konfirmert 3. oktober 1880 i Trømborg Kirke. Han var sønn til ekteparet Ole Martin Hansen f. 29. nov. 1839 i Aremark og Marie Hansdatter f. ca. 1846 på Glomsrud. Dette stedet ligger litt nord-vest for Rakkestad i Østfold. Christian benytter fornavnet Kristian Olsen Glomsrud ved utskrivningen i Kirkeboka i 1882, da han emigrerer til Amerika. Jeg finner ikke hvilken havn han reiste i fra - har lett i de som dro over Kristiania. Han var jo bare 16 år da han dro og jeg ser ingen naturlige sambygdinger i samme reisefølge. Det finnes en mann ved navnet Christen Glomsrud som døde 1. desember 1951 i Hennepin county, Minnesota, uten at det står alder på han. Det var jo flere som het dette etternavnet i Amerika, så dette kan være helt feil. Kristian var jo ung, så det tok vel noen år før han evt. giftet seg og fikk barn. Et søskenbarn slo seg ned i Iron Mountain, Dickinson, Michigan til orientering. Kan noen være vennlige å hjelpe oss med å finne denne personen, ekteskap og evt. barn. Hilsninger, Sigmund Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Hanne Line O. Eide

Christen Glomsrud i Hennepin county, er nok denne, da fødselsår er oppgitt til 1885-1887 i forskjellige kilder.World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Christen Glomsrud City: Minneapolis County: Hennepin State: Minnesota Birth Date: 1 Jul 1885 Race: White FHL Roll Number: 1675684 DraftBoard: 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg søkte i Folketellingen for 1865 for å se etter søsken av Kristen Olsen Glomrud, men finner ikke familien eller foreldrene. Var de kansje ikke gift i 1865 ? (Jeg finner en Marie Hansd. som tjenestepike på Ihlen gård).Den personen som er vist i innl. 2 kan jo være en slektning, da hans foreldre heter Nils og Marie Glomsrud. Nils er født i Norge i mars 1860 ifølge US census for 1900. Ser f.eks. at det bor en Nils Christensen på Glomsrud vestre i Eidsberg i 1865-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg gikk inn i kirkeboka for Eidsberg og fant at Nils Kristiansen Glomsrud (innlegg 4) er ført som utflyttet til Amerika den 25. febr. 1882. Han var født 1. mars 1860.Men fant ikke Kristian Olsen Glomsrud, bodde han et annet sted ved utflyttingen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigmund Holt

Dette er flott. Dersom noen ønsker å få mer info om forfedre til Kristian Olsen Glomrud, så bare legg inn nytt innlegg. Tror nok at mine data i 1. innlegg er riktige vedr. foreldre,fødsel m.m. Hanne...du som er så flink til å hjelpe til med Amerikainfo. Kan du se om om denne personen dukker opp i noen census og jeg er ute etter ektefelle og evt. barn?Sigmund Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.