Gå til innhold
Arkivverket

[#81140] Hvor ble det av Andreas Berner g.m. Elen Cathrine Haaning?

Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, en gjetning er at vi skal til Danmark (er egentlig ikke så glad i gjetninger).For skredderlauget vedkommnde finnes lærekontrakter 1774-1823 (arkivplass 3c-158-31 (no.7) og skieltbok for svendne (no.10) her i Oslo. Dette er materiale jeg ikke kommer til å gjennomgå i år. Jeg har også oversikt over hva som finnes i København, men ikke for hånden. (Har det interesse, tar det nok ikke så altfor lang tid å finne frem oversikten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. No.10, her falt det ut at det nok var for perioden 1777-1782. At han var ung, vet vi vel strengt tatt ikke, mange ble aldri mester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Flott, Geir! Vi får vente og se. Samtidig kan det jo tenkes at vi ikke skal så langt fra Drøbak for å finne spor til oppavet til Andreas Berner.Han giftet seg i Drøbak i 1797, og vi finner ei Karen BÆRNER, som er gift med ”Told og comsumtions casserer” Hans Hjort i Drøbak ved FT1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f18010214&personpostnr=2980&merk=2980>Lenke .Monsr. Hans Hjort i DRØBAK og Jomfru Karen Berner inngikk ekteskap i Aas (Frogn) 27.sep. 1772 Lenke .Karen Berner (56 år ved FT18101, - f.ca.1745) bør komme fra en kondisjonert familie, og ved dåpen til 3 av barna (som døpes på den andre siden av fjorden, - i Hurum) brukes navnet Karen Mathiasdatter Berner (Se midten av venstre spalte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Berner i 'bøtter og spann', mange Karen (men ikke den du søker). Men Mathiasdatter peker mot Mathias Adamsen Berner som var sønn av handelsmann Adam Gabrielsen Ildjernet (ved Nesodden) og Karen Gulbrandsdatter. Mathias gift i Fron 1744 med Abigael Iversdatter Wenn og de bosatte seg på Ildjernet (lenger har jeg ikke fulgt familien). Og for å pirre dette 'sporet' litt, Mathias har en bror Christian nevnt i farens skifte (1740) som 18 år.Av alle de Berner jeg har i og rundt Christiania, har jeg ingen Christen, men 9 Christian. Så dersom Andreas 'Christensen' Berner er norsk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Da fikk vi noe å gå videre på:Christian Adamsen (Berner?) Ildjernet (kandidat til å være Andreas Berners far-far). Døpt på Nesodden 24.aug. 1721 (midt på venstre side Lenke ) Men klarer noen å tyde navnet etter Christian ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

24.aug. døpt Adam Ildjernets søn Christian. Etter Christian tror jeg rett og slett det står Quindefadder og Mandsfadder. Dette nærmest for å gi til kjenne at jeg ikke har falt helt ut - jeg følger med i spenning, selv om jeg ikke har noe å bidra med. Men det er ikke så utenkelig at Berner kunne komme fra denne kanten. Elen Cathrines søster, Karen Kirstine giftet seg med Anders Hansen Drømtorp (Ski/Kråkstad 29.4.1806)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

I innlegg 13 antydet jeg en mulig fars-kandidat (Med navnet Christian Berner) i Bergen til Andreas Berner. Siden Andreas var skreddersvend så er det vel greit å ta med denne mesterskredderen som blir far i 1795, - kun to år før Andreas inngår ekteskap i Drøbak Lenke .Men hovedsporet bør vel fortsatt være i området Nesodden – Frogn (Froen) – Drøbak.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom såvidt, ser dere har begynt å nøste opp i snøret. Et totalt side sprang, men siden man holder på med Nesodden Mini 1, har dere sett den pussige innføringen på p.60?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Side 60: LenkeAnno dominæ 1722. Jo dette var en kirkehistorisk godbit! Unge prester er grepet av Halle-pietismen. Thomas von Westen – Syvstjernen i Romsdal, - Også denne Nesodden-presten da.Avslutningen på Romerbrevets 11 kapittel:33 Å, dyp av rikdom og visdom og innsikt hos Gud! Hvor uransakelieg hans dommer er, og hvor ufattelige hans veier!34 Hvem kjente Herrens tanke, eller hvem var hans rådgiver?35 Hvem gav ham noe først, så han skulle få vederlag?36 Fra ham og ved ham og til ham er alle ting. Ham være ære i evighet.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ryktet om flukt til Danmark, må man kanskje ta med en klype salt, eller prøve å forstå som en mulig missforståelse.Det befinner seg en Andreas (Alexander) Berner (1753-1825) i Danmark på i det tidsrommet som er aktuelt i vår sammenheng, men han er gift, og har vært det siden 1782 (med Susanna von Echten i Kappstaden i S-Afrika) og siden 1792 (med Mergrethe Elisabeth Brown i Helsingør). Men kone nr.2 får han barn i barn i tids-spennet 1793-1801.Yrket hans er slett ikke skredder, men han var tilknyttet sjøetaten som toll- og konsumsjonsinspektør (Helsingør) [url="http://www.reventlow.dk/cgi-bin/igmget.cgi/n=reventlow?I10565>Lenke , og han var heller ikke sønn av noen Christen/Christian, men av Alexander Berner (NB:Som ble adlet i 1780) og Christiane Schulz.Det ville jo vært rene røverhistorien om ”vår” Andreas Berner skulle vært identisk med denne dansken. – Bigamist og sønn av en adelig ??På den annen side har vi en sann røverhistorie i tema 47272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei igjen Iver - og takk så langt! Jeg har holdt på med denne Berner i mange år - til og fra. Men det har ikke dukket opp noen plausibel kandidat synes jeg. Ei heller denne 'røverhistorien' din synes å være godtagbar, dessverre får jeg vel nesten si. Du er utrolig dyktig på å nøste opp tråder, det vet jeg fra tidligere - og jeg skulle virkelig ønske du ikke ga deg. En liten korreksjon på tampen: Det er ikke Agde Dorothea som gjør krav på arven, bare så det er sagt. (Jfr.innl.29) Jeg kunne godt fortelle hvem det var, men det vedkommer ikke saken synes jeg. Men som sagt, jeg håper du har mot på å holde på litt til!! Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Takk for ros.Jo, jeg leter fortsatt, men kan ikke bruke så mye tid. Jeg har for eksempel prøvd å finne ut av hvem Andreas Christensen Trejder (Treider) kan være. Som 15-åring ble konfirmert i Drøbak i 1886 (Nr.12 venstre [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=204&uid=19514&js=j>Lenke ) i Aas (Drøbak?). Antakelig er det en noe eldre slektning som er skredder i Drøbak ved FT1801, Carl Tregder, - Lenke som har ei tjenestejente med navnet Maria Christensdtr. Men jeg har foreløpig ikke kommet noen vei, men ennå gjenstår mye fadder-navn-lesning.Poenget mitt er å se om det kan være mulighet for å lete seg fram til en eventuell forbindelse mellom BERNER og Teider/Tregder/Trejder.Det kunne jo tenkes at Andreas Berner har slektsnavn etter sin mor, selv om Geirs opplyning om den 18 årige Christian ved skiftet i 1740 (Innl.29) virkelig pirrer.Om Geir fortsatt er med, så har jeg et-par spørsmål til ham vedr. en Christiania-borger.Har du peiling på event. familieforbindelse det kan være mellom mesterskredder Frantz Honning (Fra Hvidtsten?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Takk for kjapt svar, Kathe, - men dette blir vanskelig!Vi har nå hatt 2-3 bomturer vedr. Andreas Christensen Berners identitet (opphav), og det er meget mulig vi vil få flere. Men la oss foreløpig fortsette i Drøbak og området omkring.Jeg har til nå ikke funnet noen Andreas Christensen som døpt i Nesodden eller i Ås, som med rimelighet kan matche den personen vi er ute etter.Derimot fant jeg (innlegg 29) en konfirmant (15 år i 1886), som ser ut til å være innflytter til gården Treider, - rett øst for Drøbak, - der E6-krysset med avkjøring til Ås og Drøbak nå er.I dåpsprotokollene har vi både Hans, Jens, Morten og Ole TREIDER som er fedre til barn, døpt i Drøbak i årene omkr. 1770, men ingen CHRISTEN.Men det er en CHRISTEN, - Christen KONGSTEN (tror jeg) i Ås som blir far til en ABIGAEL . Denne jenta blir døpt 17.apr.1770 (Nr.3 høyre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7547&idx_id=7547&uid=ny&idx_side=-150>Lenke ) . Hun konfirmeres 16 år gammel i Ås i 1787 (Nr. 11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det var et-par elementer i siste avsnitt som uteble. For det første vedr. navnet ABIGAEL. Dette relativt sjeldne kvinnenavnet forekommer i Berner-familien.Abigael Iversdatter Wenn var gift med Mathias Adamsen Berner (29).Også var det Ildjernet ved Nesodden. Dette var ikke noe vanlig gårdsbruk, men en relativt liten øy med gjest-giveri (vertshus), handelsvirksohet og båtbyggeri. – Det var derfor jeg stanset opp ved det jeg tror kan leses som ”HØKER”.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt raskt (og uten å ha kontrollert dette), Christian er nevnt i faren Adam Gabrielsen Ildjernets skifte 20.02.1740, han skal være 18 år og hjemmeværende. Den eldste sønnen Mathias (skal være født i juni 1720) ble konfirmert hjemmeværende 11.10.1739. Christian (som vi vet er født 1721, døpt 24.08) har jeg ikke sett død eller konfirmert i rimelig tid hjemme - om dette er riktig har han altså flyttet hjemmefra. Jeg tror ikke han er konfirmert som soldat i Slottskirken på Akershus.Ikke at dette hjelper særlig mye, men foreløpig har jeg ikke anledning til å lete mer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Flott, Geir!For å plusse på, så har Adam Ildjernet flg. barn på Nesodden: (FS)ANNE Christening: 27 MAY 1731 ANNE Christening: 19 MAR 1733 BERTE MARIA Christening: 21 JUL 1726 CHRISTIAN Christening: 24 AUG 1721 ELIAS Christening: 14 MAY 1724Kan en av disse døtrene ha giftet seg med en Christen. Vie vet jo ikke om Andreas Christensens far kalte seg Berner.Men Kathe kan du hjelpe til med å lete etter ekteskapsinngåelser for døtrene. IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Det kan du stole på at jeg kan, Iver - takk så langt!! Men siden vi nå er i gang med å nøste - jeg har notert meg en oversikt over ekteskapsinng. til Berners kone Elen Cathrine Haaning. Ikke om jeg vet om det er noen hjelp, men i alle fall:Elen Cathrine Haaning f. 1775 gift 1.gang 1797 med Andreas Christensen Berner - hun var da 22 årDe fikk en datter: Agde Dorothea Andreasdatter Berner i 1797. Faddere i hennes dåp: T(h)orgrim Hansen (Skreddermester, bosatt i Toldbodgade i 1801) og Hans Abel (det er en Hans Sørensen Abel som er mesterskredder og løser borgerbrev - det gjør forøvrig Torgrim Hansen også)Fikk datteren Eleonore Cecilie med matros Lars Andersen i 1804 - hun var da 29 år. Faddere her er mad.Cramer, mad Ringen, Even Løken, Gamborg og Berg (Alt med en klype salt)Gift 2.gang i 1804 med Ole Christensen Bye som da er 51 år. Bye dør i 1818 - 65 år gml. Forlovere her er Even Løchen (Ant.Even Olsen Løchen, d.s.s.fadder i dåpen til Eleonore) og Johannes LarsenGift 3.gang med Christopher Pedersen som dør i 1828 og er oppgitt å være 66 år og bosatt i Lille Strandgade. Han bør da være født rundt 1762. Inng.av ekteskap her finner jeg ikke.Gift 4.gang i 1831 med Hans Danielsen som er oppgitt å være 32 år og hun ca. 55 år.Det kan jo virke som om hun stort sett har vært gift med eldre menn, det bør i alle fall ikke utelukke at Berner kan ha vært en god del eldre enn henne. Jeg er klar over at det blir spekulasjoner, men men. Likeledes at fadderne til Agde begge er skreddere.Mht tydingen av faddere i innl. 41 - Jo, det se absolutt ut som om det står Høker. For meg kan det se ut som Christense Høker, Kari Lindfeld, Niels Høker og John Wold. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kikket litt på barnedåpen i 1770 nevnt i (41), det er nok gården Støken som nevnes (Niels og Christense var søsken på Støkken nordre ifølge Ås gårdshistorie I som jeg deretter slo opp i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jaja. Da var det antakelig ingen høker (42-45-46) som var fadder ved dåpen i Aas i 1770. – men fortsatt vil jeg ikke slippe Andreas Christensen Trejder (15 år i 1786), som en mulig Andreas Christensen Berner (39).Grunnen til dette er at det ser ut til at Treider (Tregder) er en gjestgivergård (akkurat som Ildjernet på Nesodden?). – Og da er vi inne på Berner-familiens domene. Treider var i alle fall gjestgivergård i 1801 Lenke , -der gjestgiveren og ektefelle er ny-innflyttere fra Bærum, og det skulle ikke være noen umulighet om den var det også omkring 1770, men da med en mulig Berner-forbindelse.Jeg kommer ingen vei med barna til Adam Ildjernet. Sønnene Mattias (f.ca.1718) og Elias (f.1724) har rimelig kontroll på, men vedr. døtrene (som mors-kandidater til Andreas) og Christian (som fars-kandidat til Andreas) står jeg helt fast. Om Andreas skulle være barne-barn (sønnesønn eller dattersønn) av Adam (Berner) Ildjernet, så kan det jo også tenkes at han er født utenfor ekteskap.Det snodige er at kun Mathias (konf i 1739) er å finne i Nesoddens konfirmasjonslister. Det kan vel hende at barneflokken oppholdt seg et annet sted etter farens (Adams) død i 1740. – Og i så måte er det jo interessant at Mathias inngår ekteskap i Ås i 1744, - for så senere å utøve sin proffesjon på Ildejernet.Geir: Kan du sjekke hva som står om Treider-gårdene i Ås (i gårdshistorien for Ås) vedr. gjestgiveri-virksomhet.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Som deg har jeg funnet Mattheus Adamsson Ildjærnet 20 år komfirmert i 1739, men jeg finner også Berthe Maria Adamsdtr. Ildjærnet komf. i 1743 - 16 år. Anne kan jeg ikke finne annet enn at det står i jamf.listene Anne Ildjærnet født pag.114 død 155. Noen flere Ildjærnet som jeg ikke har hatt tid til å sjekke ut (det hender jeg må lage litt middag bl.a.he he) Adam Ildj. født pag.234 - Karen Ildj. f. pag 220 - Karen Ildj. f.pag.250 - Ole Ildj. død pag 215. Jeg er kommet til 1747 - og har vel vært inne på tanken om uekte barn. Jeg leter videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver, jeg har skumlest om Treider inkl. Korsegaarden uten å oppdage noe som 'vekket meg', men gjennomlesningen gikk raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja,ja - Geir. Da legger vi foreløpig også denne Treider-problematikken til side. (Kanskje vi kommer tilbake?)Ekteskapsinngåelse mellom Christen Chrstophersen Hethol og Angde Dorthea Hof 30.nov 1768 i Ås. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7547&idx_id=7547&uid=ny&idx_side=-95>Lenke .Brudens navn var da påfallende. Andreas Christensen Berners datter het nettopp AGDE DOROTHEA!!Brudgommen kommer vel fra Hethol i Frogn (1865-tellinga). -Tok et oppslag på kartet, og ser at stedet ligger ca.2 km. sør for Fagerstrand på Nesodden. M.a.o. – omtrent på grensen (i 1768) mellom Nesodden og Aas sogn.Angde Dorthea Hof lurer jeg på om kan være beslektet til Inger Hof Lenke som befinner seg på Ildjernet i 1801.Inger Hof ble enke på Ildjernet etter kjøpmann Christiania-kjøpmannen Holst Henrich Hoff i 1795 Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.