Gå til innhold
Arkivverket

[#81140] Hvor ble det av Andreas Berner g.m. Elen Cathrine Haaning?

Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

Angde skal nok vær AUGDE.Det ser ut til at det er en annen Augde Dorothea (med Hof-forbindelse) som inngår ekteskap i Ås, og med en Jacob Fabricius. Hun er ei vel ikke noen Iversdatter, men datter av en Iversen. – John Iversen ? 8.okt.1780. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7548&idx_id=7548&uid=ny&idx_side=-233>LenkeEkteparet holder til i Bragernes ved FT1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ut fra kirkebøkene i Ås er det vanskelig å finne hvem Christen Chrstophersen Hethol ble far til etter at han giftet seg i 1768.Dersom Christen og Augde Dorthea (Hof) slo seg ned på Treider, så er muligheten meget stor for at de er foreldre til Andreas Berner.Kjøpmannsfolket på Ildjernet gjennom 1700-tallet er mer flokete sammensatt enn jeg tenkte meg, men det er sannsynligvis meget mulig å løse disse flokene med litt bedre kildetilgang enn det jeg råder over. Poenget mitt er at jeg tror det er mulig å finne en slektstråd fra Gabriel Ildjernet (far til Adam – omtalt på Vigerust.net) og fram til Hoff-folket 100 år senere. Vi gjør kanskje klokt i å gå ut fra at BERNER-navnet , anvendt på ANDREAS nødvendigvis ikke har Adam som rot. – Men jeg tror faktisk at sjansen er stor for at Andreas Christensen Berner er oldebarn av Gabriel Ildjernet, og at han ut fra denne koblingen så seg berettiget til å bruke slektsnavnet BERNER.(Når tok forresten dette Ildjern-folket i bruk Berner-navnet?)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Har fulgt debatten og studert slektboka til familien Berner uten og finne noen som passer,bort sett ifra en Andreas som var garversvenn i Køpenhavn 1661,vidre er navnet Christian vanlig ,men ingen Christen Finner heller ingen med navnet Abigael.Min kilder er Berner en norsk slekt i 300 år.Berner er min mormors slekt. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

'Sporet' fra Ildjernet gjelder altså Mathias Adamsen som var sønn av handelsmannen Adam Gabrielsen. Han tok opp Berner-navnet og brukte det i voksen alder, noe som tyder på en eller annen familierelasjon til en Berner-slekt på mors-, fars- eller ektefelles side (uten at det bringer oss noe som helst nærmere).Et lite ps. til Knut, i Christiania finner du på 1700-tallet 2 ganger Andreas Jochumbsen Berner, de når ikke voksen alder men nevnes allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Du har rett Geir finner en Andreas Jochumsen Berner f.28.02.1728 d.før 1747 og en Anders f.10.05.1729 d.før 1762 og han var sjømann.Disse var sønner av Jochum Berner f.1700 d.28.06.1762 Han var først g.m. Adriane Andersdatter Røer og de hadde 17 barn. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Fint du bidrar, Knut! – Et lite spørsmål:Er Mathias Adamsen Berner omtalt i denne slektsboka, - og i fall han er, - hvordan er anene og etterkommerne hans beskrevet?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Finner at det på 1600 tallet var det en skredder i Køpenhavn som het Adam.men uten at det funnet noen forbindelse med den familie Berner som kom til Norge Morten Berner. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare i mitt lille område (Christiania med urbane deler av Aker) fikk jeg ved opptelling 73 Berner på 16- og 1700-tallet (og dette er ikke en gren). Litt overraskende fant jeg bare 2 i København 1728.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Kan sikkert være flere med navnet Berner ,men forholder meg til som jeg har min slektsbok.Hvor den første hadde 5 barn som man vet om hvor av 2 sønner.Christian Berner 13.08.1698 d.18.05.1762 hadde 5 barn i første ekteskap og 7 i andre pluss broren med 17 Selom ikke alle var gutter så blir det mange som bodde i Kristiania Berner Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren hadde strengt tatt 22 inkl. et dødfødt pikebarn (uten at det er så viktig i denne sammenheng), kanskje ikke slektsboken har fått med andre ekteskap?. Og det er riktig at et stort antall av mine 73 Berner (her er dødfødte selvsagt ikke medregnet) kommer fra denne slekten (men ikke alle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Et par nye spørsmål, Knut:Viser slektsboka eksempler på at døtre av en Berner videreførte Berner-navnet på sine barn, eller følger man konsekvent mannslinjer?Siden dette er en slektsbok, er det vel all grunn til å tro at den har hovedfokus på kun en Berner-slekt. - Men nevnes andre?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Hei Iver Det stort sett bare mannslije,med først eventuelt andre ledd på kvinne siden Falt selv så vidt innenfor. Siden vi begge bor på Hamar så kan du gjerne låne boka. Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

(52)Kristen Kristoffersen på Hetøl og Agde Dorthea Hoff hadde datteren Inger Margrethe til dåp 4 oktober 1770 i Ås, en av fadderene var Karen Berner. Det neste barnet de hadde til dåp var sønnen Anders døpt 1 januar 1773, han døde 6 år gammel i 1770. Faren er ved dåpen til Anders benevnt som Kristen Kristoffersn Digerudeie (Hethøl lå under Digerud).I 1774 overtok Kristen bruken av stedet Sandbugten og flyttet dit. Sandbugten lå under S. Hallangen. Når det nevnes en Kristen på Hethøl etter 1774 så er dette Kristen Jensen Digerud som overtok Hethøl etter Kristen Kristoffersen.Fra Sandbugten døper de sønnen Andreas 3 mai 1776. datteren Kristine 13 juli 1781. I følge Frogn gårdshistorie skal de også ha hatt en datter Anne Marie.Trolig har familien flyttet til Drøbak for 1784 er det skifte etter Kristen Kristoffersen i enkens beboede hus i toll og ladestedet Drøbak. Jeg har ikke sett nærmere på dette skiftet.Når det gjelder foreldrene til Gabrielsen brødrene (og søsteren Karen i Alværn) skal det være Gabriel Adamsen og Anne Augustinusdatter Syltingli. De kom fra Høvik i Røyken hvor Gabriel Adamsen døde 72 år gammel i 1724.Foreldrene til Gabriel Adamsen på Høvik skal være løytnant Adam Berent og Kathrine Anne (Anne Kathrine?) Villingstad.Obs, de siste opplysningene har jeg bare notert fra en eller annen nettside så de er ikke sikret på noen måte, men kan være et spor.Det er veldig mye som peker i retning mot Røyken/Hurum med tanke på hvor brødrene Gabrielsen kom fra og med navn som Hoff og Strøm. Tror også det kan være verdt å kikke på fadderne i dåpshandlingene fra Hethøl og Sandbugten. Jeg gikk ikke veien innom de digitaliserte kirkebøkene nå så desverre ingen lenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dette var et meget forløsende innlegg. Jeg tror faktisk vi er i ferd med å nærme oss en løsning vedr. Andreas Berners opphav. Flott, Espen!IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Bare hyggelig om det kan være til hjelp. Et par innspill til 41 og 42:Kongsten ligger langs Gamle Mossevei mellom Korsegården og Støkkengårdene, rett syd for Beverdalen i Ås.Angående navnet Abigael Iversdatter Wenn så er jeg 99% sikker på at Wenn er en forkortelse brukt i kirkebøkene for Wennerbekk i Drøbak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

(52) En tråd fra gamle Gabriel til Hoff 1790-1800 på Ildjernet kan være:Brødrene Ole. Adam og Augustinus Gabrielsen var sønner av Gabriel Adamsen (død 1724 Røyken 72 år gml.) og Anne Augustinusdatter Høvig i Røyken. De ble gift ca. 1683 i Røyken. Anne Augustinusdatter var datter av Augustinus Andersen Syltingli (f. ca 1632) som igjen var sønn av Anders Rolfsen (FS ved søk: Adam Gabrielsen). Brødrene hadde også søstrene Karen (gift med Peder Nilsen, de bodde i Alværn) og Anne (gift 1 i Røyken 1707 med Reier Hoff og 2 1724 i Røyken med Gunder Knutsen). Den tredje søsteren var Maria, gift i Røyken i 1707 med Josva Josvasen.Ovenstående er også bare et notat jeg hadde liggende og er ikke sjekket mot originalkilder.En annen mulig forbindelse kan være Ole Gabrielsens fjerde hustru, Berthe Bastiansdatter. Hun ble etter Ole`s død trolovet med Hans Pedersen fra Røyken i 1746. Han virket på Ildjernet og det var skifte etter han 1773 ( Follo sorenskriveri, skifteprotokoll nr. 7, folie 516). I dette skiftet nevnes hans brødre Jens Pedersen Grav og Engebret Pedersen Hyggen, begge fra Røyken. Det kan jo være at disse har en slektsforbindelse til Hoff, men dette er egentlig et skudd i blinde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

En del av disse Berner fra Ildjernet nevnes i dette skiftet fra Drøbak i 1803, det kan kanskje kaste lys over noe mer?....høyre side:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen, tusen takk for uvurderlig hjelp! Først og fremst til Iver Mosvold som har vært primus motor i denne labyrinten - utrettelig og etterrettelig! Og til dere andre: tusen takk for at dere har gitt Iver noe å nøste videre på - tusen takk!Jeg har notert meg flg.:Løytnant Adam Berent - g.m. Anne Kathrine Villingstad (ikke ettersjekket ennu)Sønnen Gabriel Adamsen Ildjernet g.m. Karen Gulbrandsdatter Deres sønn Christian Adamsen Ildjernet døpt 24.8.1721 Nesoddenog sønnen Mathias Adamsen Berner fra Ildjernet g.m. Abigael Iversdatter Wenn(erbekk i Drøbak)Disse fikk bl.a. datteren Karen Mathiasdtr. Berner ca. 1745 som giftet seg med Hans Hjort f.ca.1734 på Sjælland.Gift 24 9.1772 Aas/FrognNå har jeg lest igjennom innleggene flere ganger uten å klare å finne mellomleddet mellom Mathias Adamsen og hustru Abigael Iversdtr. og Christen Christophersen og hustru Augde Dorthea Hoff. Det mangler liksom en Iver (og nå var det ikke Mosvold jeg tenkte på)Vi har Gabriel - Adam - Mathias som er den rekken jeg har fått inntrykk av vi skal følge. Hvis vi nå får en Iver som er far til Augde Dorthea Iversdatter Hoff så meiker det sens synes jeg - eller er jeg helt på jordet?(Jeg har vært det før og jeg) Det er en Iver Hoff som er blandt fadderne til datteren Kristine 13.7.1781 - og jeg finner en Iver Hoff i 1801-tell.,men han er født rundt 1750-bosatt i Drøbach. Han kan være bror til Augde Dorthea som gifter seg i 1768. Trenger visste en aldri så liten oppklaring før jeg får dette på plass tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Denne oppklaringen trenger flere av oss, og det er jo typisk her i omgangen med Hoffer og Bernere, at vi alle aner slektrelasjoner ut fra navnbruk og geografisk plassering, men kommer ikke helt i mål.Jeg blir borte en ukes tid nå, og blir neppe aktiv her, Men jeg håper det finnes spor i skifter (Ås/Drøbak og Hurum/Strøm), som kan bidra til å kaste nye lys.For meg ser det ut til at vi må helt tilbake til Løytnanten (BERENT) for å finne roten til bruk av Berner-navnet i denne sammenheng. – Og da har vi en langt større spredningsmulighet, enn dersom vi kun forholder oss fra Mathias (på midten av 1700-tallet.)Spørsmålet blir jo således om hvem av Mathias Adamsens samtidige (det være seg søsken, søskenbarn – tremeninger?) kan ha smykket seg med dette navnet. – Og som vi nå ikke vet om.Ut fra Knuts gjennomgang av slektsboka vedr. Berner, virker det på meg som om det ikke er noen familiær tilknytting i det hele tatt mellom Christiania-familien BERNER og der vi befinner oss (etterkommere av Adam-Gabriel-Mathias osv.) Men det er mulig jeg missforstår.Noen av kandidatene vi har hatt er ennå ikke utmeldt, og jeg er fryktelig spent på hva vi finner ut om mesterskredderen i Bergen (som dog IKKE kan være Andreas sin far – men kanskje bror?)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Mesterskredderen i Bergen - hvor finner jeg ham Iver?? (Jeg må jo ha noe differensiert å jobbe med mens du er borte) Ha en god uke!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

(68), Det er en Iver Sivertsen Hoff i Røyken som har noen barn til dåp i første halvdel av 1700-tallet, tror han kan være den du er ute etter selv om jeg ikke fant dåpen til Agde Dorthea. Har bare såvidt sjekket avskriftene fra Røyken historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk - det hadde vært artig om resonnementet hadde holdt vann. Det virker jo som om det er det riktige området å lete i, i alle fall. Jeg ser i dåpen til Kristine 13.7.1781 i Aas- datter av Christen Christophersen og Augde Dorthea Hoff at det er flere hoffer .Tosten Hoff, Iver Hoff, (Johan Henrich Preutz), Lovise Hoff (og Maren-Dorothea Jensdatter).Ellers så er det jo en Anne Hoff som er fadder i dåpen til Andreas 3.5.1776. Men hvis det dreier seg om en bror av Augde Dorthea skal det vel helst være Iversen Hoff. Agde Dorthea er håpløs å finne både som ev.bestemor og som datter av den forsvundne Andreas Berner. Hadde jeg ikke hatt bilde av henne (datteren) så hadde jeg nok lurt litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Rotehue!! det er jo Augde Dortheas far jeg lurer på og han burde jo være Iver Mathiassen. Her gjelder det å holde tungen rett i munnen. På den annen side - nye innfallsvinkler mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Au da - håper det er fullt forståelig at det er meg selv jeg betrakter som rotehue. Det er fort gjort å støte noen her i forumet - og det er i alle fall ikke meningen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg forsto ikke helt dette med rotehue. Men her er det mange floker som skal løses paralelt, og da vil ethvert innspill også føre til noe surr. Full forståelse herfra!Før jeg dropper ut for en ukes tid:Mesterskredderen i Bergen, som jeg ikke finner som annet enn far i Bergen (Innflytter?) [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011668&personpostnr=147880&merk=147880>Lenke , Lenke , Lenke(Tar også med denne prestefruen i Bergen, som bør være etterkommer av ADAM – det er vi jo alle forresten, - men hun heter jo BERNER: Lenke ).Det bør nok være en forbindelse mellom Tosten Hoff (2x fadder) og Christiania-borgeren Ottar Torstensen Hoff Lenke (generasjonen over?).Også har vi nok en Christiania-borger Anders Jørgensen Treider – med virksomhet i Hvitsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.