Gå til innhold
Arkivverket

[#81140] Hvor ble det av Andreas Berner g.m. Elen Cathrine Haaning?

Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger Fossum

Har en del om anene til Adam Gabrielsen Berner. Første gang jeg har sett at han bruker Berner er i skiftet etter faren. (Det står riktig nok Adam Gabrielsen Berndt på sjette side i skiftet etter faren). Her er lenke til hans far Gabriel Adamsen hvor det også er lenke til skiftet. http://tiny.cc/3ud967vj8fMvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Tusen takk Roger! Du verden, de levde livet i de tider!Jeg er ikke særlig god på å tyde skriften i skiftet - får med meg noen navn her og der bare, men skal se på det flere ganger - det bruker å hjelpe. Dersom du har noe mer om denne slekten mottas det med stor takk. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Nei jeg har ikke mer foreløpig. Geir (29), du skriver at det var skifte etter Adam Gabrielsen i 1740. Er dette tilgjengelig på nett ?Har heller ikke funnet Augustinus Gabrielsen som gift (d. 1751 på Ildjernet). Om det stemmer at han ikke var gift så er det kanskje en ide å lete etter hans skifte (om det finnes) for å se hvor Christian Adamsen Berner befant seg i 1751 ?Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Skiftet etter Adam finner du i Christiania, Oslo Skifteprotokoll 8 1737-1741 fra f.272b. Augustinus kan jeg i farten ikke finne (men Ole i protokoll 9, fra f.307a) - mulig det ikke finnes, men har ikke tid til 'dypdykk' akkruat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Geir (79), Takk for kildehenvisningen. Jeg får lete videre etter skiftet til Augustinus om det finnes.Kathe Tove (77) I lenken i (76) har jeg nå laget lenker videre til Maria Gabrielsdatter (her finnes bl. a. hennes skifte) og Adam Gabrielsen. Lenker til de øvrige søsken kommer senere.Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Adamine er et svært uvanlig navn på en kvinne. Tildragelsen min i innlegg 75, der jeg nærmest går ut fra at prestefruen Pauline Adamine Berner bør være en etterkommer av Adam Gabrielsen (med navnet BERNER på etterkommere) er muligens en smule forhastet.Hun er datter av François Edouard BERNIÉR (Det ringer ikke akkurat noen bjelle for Drøbak/Nesodden med denne skrivemåten, - dessuten er den godeste Pauline Adamine født i Danmark i 1777) og omtalt her på forumet i Tema 72572:Søker opphavet til Pauline Adamine Berner f. ca. 1778 g.m. Fredrik Arentz, Manger Lenke .Om det skal utelukkes at François Edouard er en Adamsen fra Nesodden og dermed bror av Mathias Adamsen Berner, er meget mulig, men da kan det heller tenkes at François kan være etterkommer (2-3 ledd etter) av den Adam BERENT som er far til Gabriel Adamsen på Høvik (Espens meget viktige innlegg 63).Med andre ord, så antyder jeg at vi kanskje har TO Berner-familier med opphav i samme BERENT, - en som på midten av 1700-tallet befinner seg på Nesodden, - og en som på samme tid befinner seg i Danmark.Andreas Christensen Berner, skulle etter ryktene, skulle ha befunnet seg i København etter separasjonen. Dette kan ha sin naturlige ”familiære” forklaring. (Om han var en slektning av François).-Skulle forresten vært meget interessant om noen kunne melde seg på, og finne ut av opphavet til Mesterskredder Christian Berner i Bergen – Han skulle vel ikke være prestefruens slektning?? IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

I dåbsindførslen for Pauline Adamine kaldes hendes far Frantz Bern og det samme ved sønnen Christians dåb.Frantz Bern var løber for hans majestæt kongen. Fadderne var et par kammerherrer, en general og en hofmester - og også en comtesse Adamine Gottlobine Wedel.AO: København, Sokkelund, Hof- og Slot 1777-1828, opslag 7 og Hof- og Slot 1755-1776, opslag 171. Vh, Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Den 11 mai 1752 gravlegges Annechen Michelsdatter Fieldstranden i Nesodden. Hun var fra Røyken og etter min mening er hun identisk med datter av Michel Adamsen og følgelig søskenbarn til brødrene Gabrielsen på Ildjernet.Hennes ektemann Rasmus Fieldstranden ble gravlagt på Nesodden i 1563 og den 31 aug. 1737 fikk deres sønn Rasmus en sønn ved navn Hans på Fieldstranden mens han og kona var på besøk som det står i kirkeboka.Det var altså flere etterkommere av Adam Berent på Nesodden !! Lenke til innførselene i kirkebøkene ovenfor finnes her: http://tiny.cc/sdiogMvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

De skrev nok navnene som de ønsket mer den gang enn nå (82) Så vidt jeg husker var mor til Pauline Adamine født i Bergen og det er vel stor mulighet for at navnet Adamine er en honnør til comtessen for at hun er fadder. Det er ikke dermed sagt at det ikke kan være slektskap mellom Bergen/Danmark og Ildjernet/Nesodden og det spørs om det ikke er mesterskredderen som er bror av Pauline Adamine (81).Men jeg har større tro på at vi kan finne opphavet til Andreas Christensen Berner i traktene rundt Nesodden. Først og fremst fordi fam.Haaning og slekt forøvrig var representert i området: Drømtorp - Rullestad - Kverne - Sander - Cappel Sander m.m.Jeg har vært inne på lenken som Roger har lagt ut og bl.a. notert meg dødsfall til en Kirstine Haaning 1779 i Nesodden (side 18) Riktignok fikk Lauritz Haaning kallsbrev til Nesodden i 1776, men allerede i 1777 ble sak innledet mot ham pga drukkenskap og annet. Jeg kan derfor vanskelig tenke meg at det er et barn av presten som blir begravet i 1779. det står ingen ting om alder eller tilhørighet ellers - hmmmm. Likeledes mener jeg å se inngåelse av ekteskap mellom Christopher Arnesøn og Berte Cathrine Berner (litt usikker på om det er B eller M) 20.6.1753 i Aas (nr.15) Jeg har notert meg at da Elias Adamsen Ildjernet gifter seg med Andrea Mikkelsdtr. 19.10.1755 i Nesodden er Tosten Hoff (75) fra Drøbak og Samuel Samuelsen fra Drøbak forlovere. Samuel f.1737 Capelle, er slekt til Haaning. Ikke at forholdene var så store, men i alle fall. Jeg plukker det jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Elias Adamsen og Andrea Mikkelsdatter bosatte seg i Granerudstøen og skal ha drevet gjestgiveri der.Sønnen David ble døpt 27.11.1756 og begravet 1.1.1758datteren Elisabet ble døpt 15.9.1758datteren Rebekka ble døpt 3.4.1760, hun var 7.7.1782 bosatt på Ildjernet da hun var fadder i en dåp.datteren Karen ble døpt 8.10.1762 og begravet 22.8.1765datteren Anne Maria ble døpt 10.2.1765.En opplysning med usikker kilde forteller at Elias Adamsen drev en kro i Granerudstøen 1779, dette og fadderskapet til datteren Rebekka Eliasdatter Ildjernet 1782 er det siste jeg har funnet på Nesodden om Elias og hans familie på Nesodden, de ser ut til å ha flyttet fra bygda. (83): Hans Rasmussen er vel trolig identisk med soldat Hans Rasmussen Fjeldstrand som begraves 28 år gammel 16.12.1767Den 29.10.1747 døpes Adam, sønn av Ole Rasmussen og Bodil/Boel Rasmusdatter på Ildjernet, fadderne er Abigael Ildjernet, Maria Lucasdatter, Augustinus Ildjernet, Elias Ildjernet.Jeg ser ikke helt koblingen, men denne Adam Olsen er bosatt på Spro da han 1771 troloves med Marthe Olsdatter Møkkerud, og er 1801 i Granerudstøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Svend Bakke og Inger Strøm på Ildjernet har en datter Inger Maria til dåp 1795 (begravet 10 uker gml), blant fadderne er en Anne Maria Berner.Øverst på v. side:[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-KB20061026020388.jpg>LenkeKort Davelsberg? fra Drøbak og Kirstine Berner fra Ildjernet 1.1.1781:LenkeHer er trolovelsen med kausjonister, den smale rubrikken helt inn mot midten:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Da er du i godt selskap, vil jeg tro!! Jeg ser at Tosten Hoff er en av caut. Har du noen peiling på hvem Cort/Kort Davelsberg er??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

(88): Nei, men når jeg ser nærmere på den andre kausjonisten tyder jeg det til Paulsberg, og tror nok også det skal være Kort Paulsberg....uten at jeg har sett det navnet andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg gikk inn på Davelsberg på Google og fant samme navn som deg. Men en ting som var litt artig: 8.12.1780 gifter en Ole Svendsen Rud seg med Sara Bierrom. En av Caut. er Lars Haaning. Så var han ikke kastet helt ut av det gode selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Haaning ja, bortsett fra den Kirstine Haaning som begraves med svært lite informasjon er det en innføring til i kirkeboka på Nesodden som omhandler denne familien.Mad. E. C. Haaning er fadder 1.1.1777 ved dåpen til Anne, datteren til Anders og Malene Flateby. Hun skal etter sigende da ha vært skilt fra mannen og var bosatt på To gård.Om Lauritz Haaning skriver Berner (sukk!) i Nesodden Herred:'Født i Oslo 1736, embedseksamen 1762, kom fra Vang i Valdres til Nesodden 1776 ved makeskifte med foregående og forble til 1778, da han ved prosterett avsattes fra embedet for drukkenskap.- Gift m. Ellen Cicilie Debes, som ble skilt fra sin mann, bodde først på To, kjøpte 1779 Årås i Ski og døde 1803'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Karen Gabrielsdatter gift med Peder Nilsen og bosatt i Xiania 1724, det ser ut som dette ekteparet flyttet til Alværn og bosatte seg der noen år:1729 30 okt døpes Ole Ildjernets datter Kirsti, blant fadderne var Kari og Per Alværn.1730 1 jan døpes Peder Alværns sønn David.1731 27 mai døpes Adam Ildjernets datter Anne, blant fadderne Kari Alværn og Peder Alværn.1733 15 apr døper Peder Nilsen og Karen Gabrielsdatter Alværn sønnen Nils.1735 30 nov døper Peder Nilsen og Karen Gabrielsdatter i Alværn datteren Abigael, blant fadderne er Anniken og Rasmus Fjeldstrand.1735 konfirmeres Anne Maria Pedersdatter Alværn (usikker på om dette er samme familie).Etter dette har jeg ikke sett noe til disse på Nesodden, det dukker opp en Peder og Helvig/Helle Alværn fra 1747 og utover, men de er identiske med Peder Olsen To og Helvig Jørgensdatter som ble viet 1740.Det finnes derimot noen andre navn i Alværn som kan være av interesse:1738 26 des døper Ole Arnesen og Else Willadsdatter i Spro datteren Karen, dette ekteparet var bosatt på Ildjernet ved vielsen 1737 og får datteren Inger Maria samme år, en av fadderne er Augustinus Alværn og er trolig identisk med Augustinus Gabrielsen.1740 27 jan begraves Karen Madsdatter Engelstrup fra Alværn, 84 år gammel.1742 1 mar døper Anders Arnesen og Martha Saxesdatter Alværn datteren Karen, Martha som hun kalles her var søster av Anne Marie Saxesdatter (Ole Gabrielsens tredje kone). Disse søstrene var døtre av Saxe Eriksen på Vaterland. Marthe/Mari Saxesdatter bodde senere på flere husmannsplasser oppe på Nesoddlandet, jeg kan finne mer om henne om det er interesse for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Tillegg til (92):Ole Arnesen og Else Willadsdatter flyttet videre fra Alværn til Spro:1738 26 des døper Ole Arnesen og Else Willadsdatter i Spro datteren Karen, en fadder er Augustinus Alværn.1741 15 jan døper Ole Arnesen og Else Willadsdatter datteren Lene, bostedet er da nevnt som 'straks ved Grisebu', det passer bra med Spro. Faddere fra Grisebustranden, Gjøfjeld og Møkkerud.Etter dette forsvinner disse folkene fra Nesodden. Tillegg til (86):Den 29.10.1747 døpes Adam, sønn av Ole Rasmussen og Bodil/Boel Rasmusdatter på Ildjernet, fadderne er Abigael Ildjernet, Maria Lucasdatter, Augustinus Ildjernet, Elias Ildjernet.Denne Maria Lucasdatter på Ildjernet er trolig identisk med den Maria Lucasdatter Grisebu som 1751 14 mar er fadder sammen med Anne Marie Hethøl i en dåp for Ole Møkkerud.1753 troloves Jens Rasmussen Grisebu og Maria Lukasdatter, kausjonister er Kristoffer Paasche i Grisebu og Vebjørn Gjøfjeld.Her er det bare koblingen Ildjernet og Rasmus navnet som gjør at jeg aner en kobling. I innlegg (45) nevnes Gamborg, debattnr 78627 her på forumet nøster i denne slekten, der finnes opplysninger om enken Marie Jensdatter Gamborg og mannen Simon Rasmussen Randers som kjøpte Lillerud med Grisebu 1740, de kom da fra Bragernes, det er også flere tråder om Gamborg om det navnet skrives i søkefunksjonen. En ting som er sikkert er at etterkommerne etter Adam Berent har preget livet i indre Oslofjord i en meget stor grad i deres samtid. Langs Nesoddens vestside har forskjellige deler av slekta vært innom så og si hver eneste plass langs sjøen som den gang eksisterte fra Ildjernet til Hallangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Rekker bare en kort kommentar Peder Nielsen (Nærsnes fra Røyken?) og Karen Gabrielsdatter, de flytter tilbake til Christiania og får flere barn der inntil Karen dør 1741 (begr.18.09.1741).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

(94): Takk Geir, den opplysningen er verdt noe for meg. Du har forresten hjulpet meg tidligere så benytter anledningen til å takke deg for det også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

(88) Jeg vet ikke hvem Cort/Kort Davelsberg er, men det er interessant å se hvem Gebriel Adamsen var gift med første gang. se lenke i (76)Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

(88) Jeg vet ikke hvem Cort/Kort Davelsberg er, men det er interessant å se hvem Gebriel Adamsen var gift med første gang. se lenke i (76)Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

(92) Anne Maria Pedersdatter Alværn som konfirmeres i 1735 er identisk med Anna Maria Pedersdatter som døpes den 6 Juni 1718 i Røyken (far Peder Høvig) LenkeMvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.