Gå til innhold
Arkivverket

[#81140] Hvor ble det av Andreas Berner g.m. Elen Cathrine Haaning?

Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Tjernshaugen

(100 og 101): Det er en fin oversikt du bygger opp, Roger. Lurer litt på om Anne Marie døpt 1720 kan være identisk med konfirmanten i 1735, og at søsteren med samme navn fra 1718 døde før hun ble 2 år. Kan ikke finne en begravelse som underbygger dette, om hun ikke da er det pikebarnet som ble begravet fra Nærsnes-eie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Jeg synes det er et fantastisk arbeide dere stiller opp med begge to jeg, bare så det er klart. Tusen tusen takk!! I avsnitt 50 og 51 nevner Iver Augde Dorothea Hoff. Er det noen som har forbindelsen hennes med f.eks. Holst Henrich Hof , Tosten Hof og ellers andre Hoffer her i det området vi prøver å kartlegge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Fant enda en familie som er etterkommere etter Adam Berent som bosatte seg på Nesodden. Søsteren til Anniken Michelsdatter i (83) Cathrine Michelsdatter Auke g.m. Johannes Jensen Nærsnes bosatte seg på Tangen i Nesodden og fikk 10 barn der. Faddere bl. a. fra Ildjernet. http://tiny.cc/20q08kqjpyMvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

(104): Interessant! Hadde mistanker om dette da flere av disse opptrer som faddere i Røyken. Har opplysningene fra før men har det ikke ordnet dette i slektsmessige oversikter, kun som hendelser på hvert bosted.Kan supplere med noe mer på disse:1740: Johannes Nesoddtangen fikk beslaglagt en brennevinskjele (Nesodden Historie bind 1).1746: Skifte etter Johannes Jensen Nesoddtangen, Kathrine er der feilaktig innført som ei Olsdatter (Follo skifteprotokoll nr. 5, folie 119b).1746 11 apr: Kathrine døper datteren Johanna som ble oppkalt etter sin døde far.1746 7 juli: begravelse, Johanna Johannesdatter.1746: Konfirmasjon, Martha Johannesdatter Tangen.1748: Konfirmasjon, Ole Johannesen Tangen.1749: Konfirmasjon Hans Johannesen Tangen.1750: Ole Johannesen Tangen er fadder når Peder Alværn døper sønnen Hans.1753 20 mai: Marthe Johannesdatter Tangen er fadder i en dåp i Røyken.1754: Konfirmasjon, Karen Johannesdatter Tangen.1754 24 feb: datter i Tangen Katrina Johannesdatter døper en uekte sønn Jens. Det blir opplyst at Kathrina kun er 15 år og ukonfirmert (har sett mange feilaktige aldersangivelser ved konfirmasjoner i den kirkeboka). Faren blir utlagt å være Amund Olsen Hethøl.1754 7 apr: Martha Tangen døper en uekte datter Johanna.1754: Offentlig skriftemål for Martha Johannesdatter Tangen for leiermål med Ole Gulbrandsen, en fraktemann fra Bragernes.1755 18 aug: Hans Nesoddtangen er fadder i en dåp i Røyken.1756 18 jan: Hans Tangen er fadder i en dåp fra Oksval.1756 7 jun: en Ole i Tangen døper datteren Ambjør, jeg tror dette er en annen Ole, Ole Paulsen hvis kone Mari druknet sammen med denne datteren og et ammebarn fra byen i 1761, Ole og en datter på 9 ble reddet etter 4 timer i sjøen.1756: Offentlig skriftemål for Gunhild Andersdatter Ildjernet som utla til barnefar Hans Johannesen Tangen.1757 24 jun: Ole Johannesen Tangen er fadder i en dåp i Røyken.1757, trolovet 4 okt, viet 9 nov: Hans Johannesen Tangen og Johanna Katrina Jørgensdatter Ildjernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

For ikke å risikere at man kommer inn på ytterligere blindspor, velger jeg foreløpig å forholde meg taus i Espens og Rogers saumfaring i Oslofjorden, - nord for Jeløya.(Jeg tror dette er nyttig og det gjøres en framifra god jobb.).Men jeg har et lite spørsmål til Kathe Tove (i min egen leting etter muligheter):Har du notert deg noe om Ole Christensen Bye (Elen Cathrine Haanings ektefelle fra 24/2 1804 til Ole Bye døde i 1818), - hans foreldre, søsken og hvor han kommer fra?(- Mer enn det som fremkommer i tema 47272 ?)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Tilbake til spørsmålene i (28), det er et skifte som knytter folket på Ildjernet direkte til Berner/Hoff i Drøbak. Skiftet etter Bergitte Marie Samuelsen f. Berner (Follo skifteprotokoll nr. 12, folie 164).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Dette er jo helt utrolig - jeg gir meg over!! Til Iver, velkommen hjem forresten! (106) Ole Christensen Bye har jeg funnet 2 ekteskap til på. 13.5.1788 Aker - side 234. Ole Christensen Bye (står det Vold ved siden av tro?) og Catharina Chistiana Grønvold. Hun var enke. Caut.. W. Berg og Jacob NilsenAker 29.4.1795 Side 253: Ole Christensen Bye og Anne Christophersdatter. Han oppført som enkemann. Caut. Christen B?(jeg tror ikke det er Berner) og Johannes Larsen. Johannes Larsen var caut.ved vielsen til Elen Cathrine Haaning også.Jeg finner ikke Bye i 1801 tell. Jeg har lurt på Christnsennavnet - om det var en link der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Nå fant jeg Ole Christensen i 1801-tell.også, ved hjelp av Anne Christophersdatter. De bor i Smalgangen på Grønland. Han er gift for tredje gang ser jeg 46 år og arbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det var flere etterkommere etter Adam Berent som havnet på andre siden av fjorden :o)Jeg tar med at Adam Berents sønnesønn; Adam Michelsen (Auche) Follestad dpt. i Røyken 4.desember 1707, giftet seg 2.g. i Røyken 23.september 1784 med den 60 år yngre Sørine (Syrine) Christensdatter Martisrud dpt. i Røyken 15.februar 1767Sørine (Syrine) Christensdatter Martisrud var oldebarn av Søren Augustiniusen Syltingli, som igjen var bror av Anna Augustiniusdatter Syltingli g.m. Gabriel Adamsen (Villingstad) Høvik. (Bror av hennes svigerfar)Adam Michelsen (Auche) Follestad døde på Follestad i Røyken 16.september 1790 etter 6 års ekteskap og Sørine (Syrine) giftet seg 2.g. i Røyken 11.september 1791 med Broder Pedersen, som hun fikk 4 barn med,Adam Michelsen Follestad og Sørine hadde barna Bernt Follestad dpt. 29.april 1787, Kari Follestad dpt. 1.juni 1789 og Adam Adamsen Follestad dpt. 17.april 1791. Sistnevnte er min svigersønns tipp-tipp oldefar.Adam Adamsen Follestad giftet seg 1.g. i Røyken 26.september 1811 med Ingeborg Christensdatter Vear, dpt. i Røyken 20.november 1791.Adam og Ingeborg fikk 11 barn (som jeg vet om) i dette ekteskapet. Ingeborg døde 11.mars 1836, bare 43 år gammel da yngste sønnen Hans var bare 5 måneder.Barna var: Karen 1812, Bernt 1814, Johanne 1817, Christian 1819, Christian 1820, Sophia 1823, Martin 1826, Johan 1828, Lava 1831, Tilla 1834 og Hans 1835.(Adam Adamsen Follestad giftet seg 2.g. ca 5 år senere, 14.februar 1840, med Eli Tollefsdatter Skryseth og fikk 5 barn med henne.)Adam og Ingeborgs datter Karen Adamsdatter Follestad dpt. i Røyken 30.august 1812, ble gift i Røyken 10.juli 1834 med Hans Johannesen (Frogtvedt) Egeberg, dpt. i Røyken 19.januar 1806. (Sønn av Johannes Larsen Frogtvedt og Anne Olsdatter Stokker fra Vestby)Hans Johannesen fra Frogtvedt i Røyken kjøpte Egeberg/Ekeberg i Frogn samt Kantebakke i 1846 for 4500 spd. av Hans Svendsen f. 1807, som da eide og drev Leium (Frogn).Hans Johannesen og Karen Adamsdatter Follestad hadde barna: Ingeborg ca. 1837 g.m. skipper H. Wilhelmsen, Drøbak, Mathea f. ca. 1842, g.m. Søren Burum, Johanne d. 1883, g.m. Anton Andreassen Øvre Solberg, Julia f. ca. 1846, Mathilde Sofie f. ca. 1850, Lena f. ca. 1853, Karl Ludvig Egeberg f.1856.Hans Johannessen drev gården til sin død i 1871, da sønnen Karl Ludvig overtok Ekeberg for 3300 spd., mens den da ugifte datteren Mathea overtok parsellen av Skoftestad for 1500 spd. Et hus som boet eide i Torkildsbyen, ble kjøpt av svigersønnen skipper Wilhelmsen for 300 spd. Formuen etter Hans var meget betydelig: brutto 7256 spd., netto 5089 spd.Karl Ludvig Hansen Egeberg f. 1856 giftet seg i Ås kirke 30.juni 1882 med Anette Mathilde Olsdatter Vennersgaard, dpt. i Ås 26.oktober 1862. Datter av Ole Olsen Vennersgaard fra Bjørke nordre, Kråkstad og Anne Marie Larsdatter Holstad, Holstad Vestre, Ås)Fra Frogn Bygdebok: Karl Ludvig Hansen f. ca. 1856 var en høyreist staselig kar og en dyktig bonde. Han var g.m. Anette Olsdtr.Vennersgård og kjøpte også svigerfarens gård Vennersgård i Ås, der etterkommere i familien ennå bor.I 1884 inngikk Karl og svogeren Anton Andreassen Solberg overenskomst med iseksportør Herman Oppegaard om rett for denne til å anlegge tre isdammer opp for Kjeppestadbukten, der Oppegaard også skulle kunne sette opp brygge m. v., alt for en årlig avgift på kr. 340.Karl Hansen solgte Ekeberg og søndre Skiphelle i 1901 til «Barnekolonien Eikeberg» ved pastor Kristian Henrik Egede-Nissen Severus, som var grunnleggeren av barnehjemmene «Aug. Herm. Francke» og «Dr. Barnardo». Sin virksomhet drev han først i Oslo, men da 1.verdenskrig skapte vanskeligheter i byen, især med hensyn til matspørsmålet, kjøpte han flere eiendommer på landet, bl.a. Ekeberg i Frogn.Karl Ludvig og Anette Vennersgård er for øvrig min svigersønns oldeforeldre. Anette Vennersgårds farmor Abigael Jensdatter (1773-1822), kom for øvrig fra Sæthre på Nesodden.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Hei Rigmor,Jeg er selv etterkommer av to av søskene til Adam Michelsen. Bernt Michelsen og Maria Michelsdatter. Jeg er også etterkommer av Søren Augustinussen og jeg er også etterkommer av Sørine Christensdatters oldefar Ambrosius Gjellum.Sørines foreldre var Christen Sørensen og Gonor Halvorsdatter. Christens foreldre var Søren Christensen og Anne Ambrosiusdatter Gjellum. Gonors foreldre var Aaste Sørensdatter Syltingli og Korporal Halvor Iversen Grette. De siste finner du her (Skal lage lenker videre siden) http://tiny.cc/0nt1fMvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Roger :o)Jeg har en god del på Sørines forfedre bakover Syltingli, Jellum, Askestad, Grette, Ølstad osv.Det er utrolig mye som går rundt hverandre. Holdt på med dette for ca. 2-3 år siden og artig å sjekke opp på nytt. Det er alltids noe å oppdatere :o)*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei Rigmor (og dere andre)! Du sier at det er så utrolig mye som går rundt hverandre - vel, her hos meg går det trill rundt!! Men siden jeg har fått så enormt med info., vil jeg prøve å sortere dette og se om det skulle være mulig å komme til bunns i dette med Andreas Berner. Det hadde vært skrekkelig moro!! Jeg vil med dette takke alle gode hjelpere - fantastisk! Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.