Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#81144] Kan noen hjelpe meg å lese hva som står skrevet om min oldemor

Recommended Posts

Gjest Geir Tverå

Foreldrene var: Ind. (inderst) og Ungkl. Simen Simensen Bergmelen fra Inset Annex Sogn til Qvikne og Gaardmandsdatter, pige Berte Nilsdtr. nordre Balstad.Jeg vet ikke om fadderne er av interesse. Hjemmedøpt av skolelærer Engebret S..??Dette var hans 2. leiermål (barn utenfor ekteskap) og hennes 1. leiermål.

Gjest Øystein Retvedt

Din oldemor ble hjemmedøpt av min oldefar Ingebret Solum. I følge bygdeboka Ytre Rendal Gard og ætt var Bertes foreldre Nils Eriksen (1804-1893) fra Nystu Bergset i Øvre Rendal og Marit Estensdatter Flatmoen (1808-1898) fra Ringebu. I Jacob B. Bulls bok Rendalen finner du mer om Nils Eriksens forfedre.

Gjest Anne-Lise Hansen

Om det er disse, skal det vel være Bolstad og ikke Balstad? (Jeg ser at det i listene over døpte står Balstad..) Ifølge Jacob B. Bull er Nils Eriksen Nystu Bergset inderst på Bolstad. (s. 80) Senere kommer familien til Nord-Barstad i Ytre Rendal.Mange av kirkebøkene for Rendalen er forøvrig digitalisert og dermed søkbare: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=0433daap&spraak=n&metanr=1839>LenkeHer er Bertes dåp:

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.