Gå til innhold
Arkivverket

[#81218] Nils Jacobsen, Vatnet i Lurøy, tidl. 1800 -tallet.

Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heiprøver med et lite tips om Nils Jakobsens opphav. Særlig siden det i 1801 er få aktuelle med det navnet.nederst på høyre side er det en Nils Jakobsen som er konfirmert 17 år gammel. LenkeDenne Nils sin far, skiftes etter på Sanne/Sande som egentlig er i Træna men er satt inn i Lurøy s. 142 i 1780-1810 samlingen av skifter. Jakob Eriksen d. ca 1784 skifte 1784, var gift med Marit Erlandsdtr. Hun nevnes sammen med sine søsken på neste skifte i 1809.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Steinar og takk til deg. - Vel, dette er jo også en mulighet, men det trenges vel litt mer for å kunne formode at dette blev riktige Nils. -- Selv ville jeg helst holde en knapp på den Nils som var f. i Trolløy, ettersom kårkona på Stoksvik var fra Trolløy og senere figurerte som fadder på et av bana til Nils. - Men heller ikke det er jo noe bevis - egentlig. --M.h.t. mitt forrige innlegg (25.), kom jeg til at det kanskje kunne være mulig å finne ut hvem som satt på vilket bruk (nr.) av en større gård. - Ser at det ikke er med br. nr. i 1801 tellingen og da må man vel inn på andre kilder. - Glupe råd i så måte ? -- Dersom jeg fant ut hvem som satt på ihvertfall et av brukene på Haugland f. eks. ca. 1800, ville jeg formode at f.eks, sønne-sønn, Johan Fredrik satt på samme bruk i 1865. -- M.v.h. Alv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Den Niels Jacobsen som var sønn av Jacob Eriksen og Marithe Erlandsdatter på Sanna i Træna har jeg som døpt Kristi Himmelfartsdag(08.05)1777 på Træna, og han blir vel litt for gammel her i forhold til han som var 17 å i 1801. Moren Marithe Erlandsdatter var søster av en av mine formødre, så hvis det skulle vise seg at dette likevel er riktig Nils så har en del av morens aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heigreit da er den Nilsen ut av debatten.Men jeg har en opplysninng når det gjelder Johan Fredrik, fra Haugland. Ole Johnsen og Marit Ebbesdtr har en sønn Ole f. ca 1816 som ble gift 18/6-1852 med Anne Dorthea Hansdtr og en datter MaliOle Johnsen druknet 27/5-1833 skifte 1833 og da er bare sønnen Johan nevnt. Når det skiftes etter Marit i 1839 er barna Ole og Mali kommet i tillegg.her er Johan og Maren sitt ekteskap. 20/10-1842 nr. 8 Lenke foreldre Ole Johnsen og Nils Jakobsender framkommer det at han er fra Haugland og hun fra Vatne. Blant fadderne på deres første datter i 1845 er broren Ole Christian OlsenSer ut til at Marit Ebbesdtrs familie har bodd på Haugland noe tid. I alle fall dør hennes far Ebbe Paulsen der i 1784 (s. 125 nr. 140), mens moren Wivekw Torstensen dør før 1812 og skiftes etter i 1812 da gift med Iver Knudsen (s. 147 nr. 137)Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk til dere. -- Når du Steinar fant at Ole Christian var fadder på Johan Fredriks barn, er nok dette et godt indisium for at Johan Fredrik er sønn av den Ole Johnsen som var g.m. Marit Ebbesdr. -- Forfedre til Marit har jeg fra før, så langt det er mulig å finne noe. - Hvem Ole Johnsen er sønn av, er fremdeles en gåte. -- Vel, jeg får kanskje da formode at det er denne Ole som er riktig far til Johan Fredrik. Det passer vel egentlig best, da den andre Ole Johansen kunne medføre noe nære forhold i etterslekten. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.