Gå til innhold
Arkivverket

[#81390] Hvilken Andreas Olsen, Nes Akershus

Gjest Geir Asheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Asheim

Ber om hjelp fra dette forumet med å finne rett Andreas Olsen Min tippoldefar,Joel Bernhard Andreasen, ble født på Nes i 1850, Lenke. Han er nr 11 på siden. Moren er Karen Christine Johnsdatter og faren er Andreas Olsen. Ved folketellingen i 1865 er det 35 stk med navn Andreas Olsen i Nes, ikke alle i aktuell alder, men mer en nok til å forvirre en enkel amatør. Er det noen på dette forumet som kan gi meg ett tips om hvilken Andreas som er 'min' Søster til Karen Christine, Anne Johnsdatter, ble gift med en Andreas Olsen! Samme Andreas? Alle svar mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg trur det viktigaste er å tyde kva som står etter namnet Andreas Olsen, for det fortel vel kor han kom frå, eller i det minste kor han budde.Det står tydeleg 'Berg', pluss noko framfor som eg er svært usikker på.Berg kan vere ein gard i Nes.Det er òg tenkjeleg at det er tale om Berg prestegjeld i Østfold, men avstanden er relativt stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig nok kom jeg her over en Andreas Olsen BERG, i 1865-tellingen. Han er matros av yrke, og gift med flere barn i 1865.LenkeKan det være at han har fått en sønn før ekteskapet på Nes . Hans hjemsted er nevnt Gran, og det kan vel være en mulig kandidat?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Hei jeg tror det det står Østre Berg, har sjekket i bygdeboka, står ikke noe om Andreas under Berg i hvertfall..Under Kvennum, Søndre Brauter. Jon Jonsen Kvennum 1798-1846 g 1821 m Kari Arnesdtr ca 1796. Barn. Karen Kristine 1821, Berte Maria 1824, Jon 1826-29, Anne 1829 g 1853 m Andreas Olsen Tveiter-eie, Hvam. Johan 1840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagen (før Hestehagen) Store Hvam.Andreas Olsen ca 1825 g.m Anne Jonsdtr ca 1830-1917. Barn Johan 1856-1935 g.m Thea Olsdtr Nordre Frogner 1853-1912, Karen 1860, død liten, Berte Oline 1861 g.m Hans Pedersen, Anne Marie 1864-86, Ole 1867, d.ca 20 år, Alette 1870, Gina Lovise 1873-1887, Maren g.m Ole JarlsbyAnne Jonsdtr søsken vae skredder Johan Kverner, og Karen gift til Gørbekk i Fenstad.Andreas Olsens far var Ole Engebretsen, 76 år gml i 1865Nes Bygdebok bind 5 s 627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er jo heller ikke umulig at Anders tjenestegjorde på gården Berg i Vestre Fenstad. Gården, som også har vært i min fars eie, er ikke liten, og jeg vet det var flere tjenestefolk der i eldre tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Asheim

Takk for svar. Synes han er vanskelig å finne denne Andreas. Tror og at han bodde på Berg, men finner ingen med det navnet der. Har sjekket i Nes bygdebøker senest nå i dag. Ved Joels konfirmasjon Lenke oppgis det at Andreas bor på Berg. I bygeboka nr 5 side 62 er det nevnt en Andreas Olsen på garden Velta under Folvell. Kan dette være min. Stusser og litt over kommentaren i kirkeboka ved Joels konfirmasjon hvor det helt til høgre står, etter min tolking, 'en ulyklig mand'. Dette kan vel kanskje tolkes som at familieforholdene ikke er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Undbekken

Hei! Jeg sliter akkurat med samme spørsmål. Leter etter en Andreas Olsen som hadde barn med Karen Dorthea Nilsdtr. på Rotnes, Nils Andreassen f. 07.09.1845. Karen er datter til Nils Jonsen Rotneseie. Ved giftemålet til Joel Bernhard Andreassen og Marie Olsdtr. Aarneseie den 18.09.1873 er faren oppgitt til å være Andreas Olsen Boddingeie, og jeg heller i retning i å være enig i innlegg 4 og 5. Vet du noe mer om moren til Joel, ble hun gift annet sted, har hun flere barn, fadder el. lignende. Problemet her er at det er 'Flere' Andreas Olsen med uekte barn, som også kan være samme person. Har oså observert samme navn med uekte barn i sør-Odal på samme tid. Er det noen som vet noe om min Andreas Olsen hadde jeg også vært glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Asheim

Hei. Som sagt;Andreas er en 'luring'. Ok mor til Joel, Karen Kristine , vet eg lite eller ingenting om. Ved folketellingen i 1865 finner eg ei karen Jonsdatter på garden Myren, hun er da enke og har 3 barn. Alderen til denne Karen stemmer nokså godt med min. Til 4 og 5; dette stemmer nok, men om denne Andreas er den rette er eg nok mer usikker på. Finner det litt vanskelig å tro at en mann får barn med ei jente og så gifter seg med hennes søster, men..... Til 6; Tror og at Andreas kan ha vært en tjenestegutt, men fra hvor? Artig at du hadde forbindelse til den garden! Kansje, om kort tid, når eg besøker mine svigerforeldre på Tynset, kan gå på statsarkivet og lete selv. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Asheim

Til 10: Takk. Det er meget sannsynlig at du har rett, og det hadde jo og vært det beste at din tolking er rett, Joel fikk nok å stri med seinare i livet. Min evne til å lese slik skrift er nok ganske begrenset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Undbekken

I dåpen til Joel, er ei av fadderne Anne Jonsdtr. Strøm, tilfeldighet? Har ennå ikke funnet ut noe mer om Karen Christine. ikke på døde eller gifte så langt. Lurer på om denne Anne Jonsdtr. er søster eller bestemor, og om dette er Strøm i Sør-Odal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Undbekken

Ja, det er det sansynligvis. Har funnet en mulig kandidat til den første Andreas olsen. Den 14.10.1855 gifter det seg en Andreas Olsen Brøter-eie seg med Inge® Hansdtr. Hindeneie. Denne Andreas Olsen er også født i 1825 og har far Ole Olsen, men det betyr at det er to forskjellige menn. Denne har i hvetfall kobling til Brøter-eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei.Jeg melder meg på med en (forhåpentligvis..) tredje Andreas Olsen. Den Ståle fant nå sist er denne, ikke sant? [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60236&gardpostnr=1063&personpostnr=5956#nedre>Lenke Jeg har også tenkt at denne var verd å undersøke nærmere som mulig fra til Joel.Jeg har som sagt en Andreas Olsen i en av basene og han er denne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Litt om Karen Johnsdatter også. Magne fant at hun er gift til Gørrbekk. (s. 219 i bd. 1 Gørrbekk - Nordbekk) Her står det at hun er født i 1827, men på Kvennum står det at hun er født i 1821. Har noen sjekket giftermålet hennes med Ole Nilsen? (Han var først gift med Dorthea Olsdatter Grønndalen fra Ullershov, står det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Asheim

Takk for svar. Syns dere gjør en god jobb. Det er ikke så lett å sitte her borte på Jæren og uten lokalkunnskaper om Nes å skulle trekke fornuftige konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Jonsdtr ble gift i Fenstad 26.12.1882 med enkem Ole Nilsen. Hennes var var oppgitt å være Jon Brøter. Og det stemmer jo.Sjekket dødsfallprotokollen for Nes i 1882. etter Ole Nilsen. Kona Karen levde, de hadde ingen barn sammen, men Ole hadde 1 sønn fra første ekteskap som levde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enken Karen Jonsdtr døde 30.04.1903, hun var her født på Bodding-eie, men døde på Grinder-eie, født i 1822 (så sannsynligvis var fødselsåret ved vielsen feil.I følge dødsfallprotokollen var det ukjent om hun hadde arvinger. Dødsfallet var meldt av Bernhard Nikolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ståle Undbekken

Hvor var Karen i perioden mellom 1850 og 1882? Det er en Andreas Olsen Runden som får barn med Anne Gorine Olsdtr. Rundeneie den 25.08.1846, døpt 13.09.1846, barn Maren Oline Andreasdtr.Ellers så er det en Andreas Olsen som er oppgitt far til Gina f. 26.12.1842 med mor Anne Gulbrandsdtr. Bodingeie. Der er det oppgitt at han er fra Numedahlen. Nå er det senere avkreftet at Andreas Olsen var far til dette barnet, men kan kanskje gi oss en mulighet.Har noen funnet gifermålet til Karen Jonsdtr. som bodde på Myren i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Jonsdtr som ble gift med Ole Nilsen er vel hun som er her som tjenestepike i 1865 LenkeHun som er på Myren var enke etter Johan Andersen, de ble gift 04.07.1846. Johan var fra Sørum, hun bodde på Ouli.eie. Hennes far var Jon Jonsen Ouli.eie. Jon Jonsen Ouli-eie (han var fadder for sønnen Anton Julius dpt 08.11.46Karen Jonsdtr Brøter-eies far (Jon Jonsen) døde 29.03.1846 på Brøter-eie (det er to forskjellige personer disse Karene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei igjen.Til innlegg (21): De to barna med Andreas Olsen som far og med forskjellige mødre må være født før 16/(mai?)-1844, for det er da det står at det er Andreas Olsens tredje leiermål med forskjellige. (Han kan jo forsåvidt ha fortsatt med dette etter de to han fikk med Karen Dortea Nilsdatter..) Den Ståle fant som heter Gina kan være den ene av dem, og da er jo ikke Andreas hjemmehørende i Nes. Jeg har lett i listene til historielaget over fødte gutter / jenter i Nes og jeg kan ikke finne den andre.. Jeg har tenkt at barnet kan ha vært dødfødt og kanskje utelatt i denne listen. Får vel sjekke døde mellom 1839-1844.Den andre sønnen Karen D. Nilsdatter fikk - Nils, født 7/9-1845 (døpt 28/9), fant jeg konfirmasjonen til, men ikke Carl Johan sin. (Carl Johan kan kanskje være død før konfirmasjonsalder.) Om en finner Nils Andreassens giftermål, kan det være det står noen opplysninger der.Da virker det som om moren til Joel Bernhard er funnet av Magne, da Geir. :-)Jeg har sjekket 'min' Andreas Olsen og det jeg hadde lagt inn stemmer. Jeg har imidlertid ikke funnet vielsen ennå.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg legger inn lenke til vielsen til Andreas Olsen Brauter-eie og Inger Hansdatter Hinden-eie som Ståle fant i innlegg (14)Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 7 (1846-1858), Ekteviede 1855, side 272. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 33)Disse to får flere barn enn de som er med i 1865-tellingen. (lenke i innlegg 15) På s. 20 i bd. 5 er det en Andreas Olsen f. 1826 med foreldre Ole Olsen (f. 1793) og Mari Nilsdatter på Fjellet u. Bodding. Foreldrene til Ole Olsen var Ole Nilsen Skøieneie og Rønnaug Erlandsdatter Øvre Skøien.Selv om Andreas var i tjeneste på Berg ved Joels Bernhards konfirmasjon, fant jo Ståle at ved Joel Bernhards vielse ble faren kalt Andreas Olsen Bodding-eie.En annen ting jeg har tenkt på, er at dette ikke kan ha vært så mye enklere for bygdebokforfatterne.. Fort gjort å forveksle disse Andreas'ene. Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.