Gå til innhold
Arkivverket

[#81390] Hvilken Andreas Olsen, Nes Akershus

Gjest Geir Asheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Asheim

Takker for alle svar. For å sitere en venn;'om mulig er eg nå enda mer forvirret'! Denne greina av familien har gitt meg grå hår. Eg har fått en del hjelp tidligere i temaene 13860, 3694 og 43347. Men i de tema har det aldri vært spørsmål om Andreas. Det er tydelig at denne del av familien skulle det ikke snakkes om, for meg så ser det til at denne greina skulle kappes av helt inntil stammen.Hverken min mor eller noen av hennes søsken kjente til navnet til sin mormor, Klara Emilie Joelsdatter. Hun er da datter til Joel Andreassen. Klara og Joel har eg noenlunde kontroll på. Mor til Joel antok eg at var Karen Kristine Jonsdatter fra Kvennum under Brauter, mens Andreas hadde eg ingen kontroll på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Tror kanskje jeg har funnet et spor her.Brenna u Nordre Bodding s 82, bind 5Andreas Olsen Røtnes-eie f.ca 1819 g 1854 m Tore Andrea Larsdtr f.ca 1831, var husm der fra 1875. De fikk 5 barn, Ole Laurits 1850, Brede Marius 1853, Anton 1860, Anne Marie 1864, hakon 1870.Andreas var husmann i Tasopp under Vestre Bodding i 1865Legg merke til at Ole Laurits er født før ekteskap. Han er døpt 200550 i Udnes. Foreldrene var ungk. Ole ANDREAS OLSEN ( noe jeg tolker som en forkortelse for tjenestedreng(gårdskarl), må taes med en klype salt) BERG og pigen Thore Andrea Larsdtr Bodding-eie.Denne Andreas Olsen døde på Bodding-eie 12.03.1894. Han hadde en kone og 5 barn som levde. Da kona Thore Andrea død i 1909, er det kun 3 barn som lever, 2 i Ch.r og 1 i Nes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Til Ståles innlegg (25).Her er konfirmasjonen til Nils Andreasen: Akershus fylke, Udenes i Nes, Ministerialbok nr. III 1 (1859-1882), Konfirmerte 1862, side 139. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 27)Her er kopi av det som står i dåpslisten fra historielaget om de to barna Karen Dorthea Nilsdatter får:'1844 s. 40Carl Johan F. 16/?-44 Karen Dortea Nilsdtr Rotnæseie Andreas Olsen, ungkarl Wogstad Hjemmedøpt av Nils Jonsen Rotnæseie. Anmeldt av Nils Jonsen Rotnæseie. Hennes første leiermal. Hans formelle tredje med forskjellige.28. Nils f. 7/9-1845 s. 51 Pige Karen Nilsdtr RotnæseieAndreas Olsen Rotnæs, ungkarlBegges 2. nen leiermaal med hinanden!' Faddere: Hendricha Hansdtr og Maren Nilsdtr Rotnæseie, Ole Olsen, Ole Amundsen og Johan Olsen RotnæsDenne ('Ståles') Karen D. Nilsdatter kommer vel til Folvellsetra og gifter seg i 1851 med en Ole Olsen? (s. 63 bd. 5)Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg legger inn lenke til dåpen til Ole Laurits som Magne fant i innlegg (27) Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 7 (1846-1858), Fødte og døpte menn 1850, side 25. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=534&idx_id=534&uid=ny&idx_side=-29>Lenke (nr. 65 - nest nederst) Det står ungk(ar) og gdk. (gårdskar?) på Berg om faren Ole Andreas Olsen.Lenke til folketellingen i 1865, Trasop:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Asheim

Hei. Ja det er nok rett Andreas som Magne har funnet, og dermed er eg dere alle en stor takk skyldig. Dette hadde eg aldri funnet ut selv. Me er heldige som har Digitalarkivet. Skulle det ikke dukke opp flere og andre opplysninger i denne saken så anser eg den som løst. Eg har ett spørsmål til i sterk tilknytting til denne saken, men velger å legge det inn i nytt tema. Nok ein gang; Tusen takk for hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.