Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#81596] Er det noen som har opplysninger om firmaet A/S Trælast i Tvedestrand?

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Rundt 1920 eksisterte det et firma i Tvedestrand med navnet A/S Trælast. Det må ha hatt en tilknytning til Wroldsen-familien (se Lenke).I 1918 kjøper A/S Trælast Sagholmen Brug i Sagesund på tvangsauksjon (konkursbo etter Jørgen Smith) - og samme år kjøper samme firma Øitangen Dampsag på Tverdalsøy etter Christen Wroldsen, som døde det året. Disponent i firmaet er Christen Wroldsens svigersønn, Jakob Maurice Ørbæk.Det ser så ut til at A/S Trælast avvikles i 1923. I hvert fall selger 'Avviklingsstyret' i firmaet (hvor bl.a. Christen Wroldsens sønn Peder Martin Wroldsen og sønnesønnen J. W. Wroldsen sitter) virksomheten Øitangen Dampsag til Thorbjørn Oveland. Samme år (1922/23) tilskjøtes Sagholmen Brug J. W. Wroldsen - som da nettopp også hadde fått hånd om Tangen Verft, rett utenfor Tvedestrands bygrense.Det jeg er ute etter, er flere opplysninger om A/S Trælast. Når ble firmaet etablert? Hvem var aksjonærene - og bestyrte firmaet også andre virksomheter i Tvedestrand og omegn?

Jeg har nå finlest den aktuelle panteboka for Holt sorenskriveri, og jeg ser da at Christen Wroldsen allerede i 1901 hadde kjøpt Sagholmen bruk av Jørgen Smiths konkursbo, og at den transaksjonen som skjer i 1918, er et videresalg fra Chr. Wroldsen til A/S Trælast.

Min foreløpige hypotese er at A/S Trælast blir opprettet i 1918 som et selskap som overtar Christen Wroldsens forretningsvirksomhet (han dør om våren det året), og at aksjeselskapet så blir avviklet i 1922/23 - da en del av virksomheten selges til 'utenforstående' (Øitangen Dampsag), mens resten overtas/kjøpes av J. W. Wroldsen. Antakelig hadde Wroldsen-familien aksjemajoriteten i A/S Trælast.

Gjest Werner Vesterås

Kanskje du kan finne noe i 'Norsk Kundgjørelsestidende'? Det kan iallefall søkes i via Nasjonalbibliotekets hjemmeside (www.nb.no). Bare skriv søkeuttrykket på hovedsiden, og i siden som så kommer opp krysser du av for aviser i menyen til venstre.

Gjest Aase R Sæther

På loppemarkedet på Sandane-dagane 2010 kom eg over ei artig lita bok - Adressebok for Norges Træindustri, Hjul og Vognfabrikker (1921) og sikra meg den for kr.10. Under kapitlet Trælast står A/S Trælast i Tvedestrand, og der er også eit firma med identisk namn i Porsgrunn.Dei har også kosta på seg ei heilsides annonse med følgjande tekst:Aktieselskapet'Trælast'(C.Wroldsen & Co.s eftflg.)Øitangen og Sagesunds sagbrukTelefoner: Kontoret 40. P.M.Wroldsen privat 79. Sagesunds bruk. Telegramadr.: 'Trælast' Cebra code. New Zebra code.Disponenter:P.M.Wroldsen og A.GrændsenTvedestrand. Kanskje ikkje så mykje nyttig for deg, men artig at eg fekk bruke boka mi til noko.

Aase - om jeg må være så freidig: Jeg ser at boka også omhandler hjul- og vognfabrikanter. Står det noe om Knut Andreas Gjertsen, som drev smie, samt hjul- og vognfabrikk på Stornes i Holt? Det er mulig at han på dette tidspunktet (1921) hadde flyttet virksomheten til Grimstad.

Gjest Aase R Sæther

Beklager, men det finn eg ikkje, i alle fall ikkje under namnet Gjertsen, og ikkje i fyrste omgang. Boka er veldig detaljert inndelt - under hjul/vognfabrikker kan du slå opp under Høivogner, Trillebårer, Finere Kjøretøier, m.m.m. - så det er fort gjort å oversjå noko. Skal sjå litt nærare på det i kveld.

Gjest Helge Berntsen

Oddbjørn (5): Den nevnte A. Grændsen er nok Anders Eriksen Grændsen (1865-1940), som var kjøpmann i Tvedestrand, farbror til de lokalt berømte 'Brødrene Grændsen', som drev båtbyggeri på Borøya. Så det var jo en viss representasjon i A/S Trælast utenom familien Wroldsen..

Jo, du har nok rett i det, men jeg har nå sett at det må ha vært et tett samarbeid mellom familiene Wroldsen og Grændsen over flere år. Anders Grændsens eldre halvbror, Ole E. Grændsen (1842-1922; bl.a. ordfører i Holt og stortingsmann), er nemlig i Holtsboka omtalt som kompanjong i C. Wroldsens trelastfirma helt fra 1882. Anders E. Grændsen var dessuten gift med ei datter til kjøpmann Erik Espeland i Tvedestrand. Det var også Christen Wroldsens sønn Peder Martin Wroldsen - så de to disponentene P. M. Wroldsen og A. Grændsen var altså svogere.Jeg kan ellers føye til at en annen bror av Anders E. Grændsen - Halvor E. Grændsen - var skipsfører på flere av Christen Wroldsens skuter. Ole Grændsen overtok slektsgården i Holt, mens brødrene Anders og Halvor bosatte seg i Tvedestrand.

En liten korreksjon: Peder Martin Wroldsen var gift med Constance Clemetsen. Det var hans bror, Johan Matthias Wroldsen, som var gift med datter til kjøpmann Erik Espeland (Anne).

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.