Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#81607] De som døde på Lofotfiske - finnes det registreringer over disse

Recommended Posts

Gjest Solfrid Austerslått Vatshaug

Mange omkom under f.eks. Lofotfiske. En del ble aldri funnet. Finnes det noe register over disse. Ble det ført i kirkebøker, i tilfelle hvor. Der de omkom eller på deres hjemsted.

Gjest Eldbjørg Lyngstad

Jeg har et hefte laget av Odd Sørensen i 1998, utgitt på hans eget forlag, Forlaget Halleys AS: Drama fra virkeligheten. Han har skrevet av, og samtidig forenklet rapportene fra fiskerioppsynet for Lofotfisket. Originalene befinner seg i Statsarkivet i Trondheim. Ser ut til at åra 1868 - 1909 er dekket. Jeg ser at Odd Sørensen er død, og at det foreløpig er uavklart når det gjelder salg av hefter og bøker: http://www.lokalhist.no/ Heftet anbefales i hvertfall!

Gjest Inge Hildrum

Odd Sørensen ga også ut 3 bøker: 'I Draugens Rike', der bind 1 dekker 1859-1875, bind 2 1876-1890 og bind 3 1891-1905. Veldig bra bøker med informasjon fra oppsyn med mere. Det er også tatt med utskrifter fra kirkebøkene i området der det oppgis hjemsted på de som døde.MvH Inge Hildrum Trondheim

Gjest Geir Tverå

Jeg har sett eksempler på at folk som døde i forbindelse med lofotfisket kan være ført både der de døde, på hjemstedet eller begge deler. Også de som kom bort på havet. Mine eksempler er fra Vefsn.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.