Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#81676] Hjelp til lesing av kirkebok - Nesna

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna i Nesna, Ministerialbok nr. 838A05 /1 (1820-1828), Fødte og døpte 1824, side 68-69. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16588&idx_id=16588&uid=ny&idx_side=-38>Lenke Permanent bildelenke:

Gjest Hans Egil Hansen

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Nesna i Nesna, Klokkerbok nr. 838C01 (1820-1828), Fødte og døpte 1824, side 54-55. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16590&idx_id=16590&uid=ny&idx_side=-29>Lenke Permanent bildelenke: 

Gjest Hans Egil Hansen

Det stemmer med Hauknes, det står faktisk også ved Iver Johan sitt giftemål.Jeg prøver å finne giftemålet til Peder og Randine, men det var ikke lett. Har sett igjennom fra 1820 og frem til 1824 i begge kirkebøkene. Men ikke noe napp.Prøvde å søke i 1801 folketellingen, men finner ingen Haagen med en sønn Peder som passer.Prøvde på Haukenes i forskjellige kilder bla skifteekstrakten, men ikke noe napp der heller.Dette var en vanskelig en.

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiDet er vel Randi vi finner her i 1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=50&filnamn=f18011833&gardpostnr=4&personpostnr=90&merk=90#ovre>Lenke Hun ble døpt i Hemnæs 5 Søndag efter Paaske /17. mai 1789 (1. dåp h. side) Lenke Far Jørgen Andersen WallermoeFinner at Jørgen Andersen og Helena K Ivarsdtr. Begge Utskarpen ble trolovet i Hæmnes 6 ps Paaske /8. mai 1785 (v. side 2. avsnitt) Lenke og 10. juli samme år ble de gift (V. side 3. avsnitt) LenkeI 1801 er familien her

Gjest Hill-Gunn Jensen

Da skulle vel dette være Peder Haagensen i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f18011833&gardpostnr=277&personpostnr=4190&merk=4190#ovre>Lenke Han ble døpt 1. påskedag (27. mars 1780) i Mo kirke (nede på h. side) Lenke 24. s.e. trieing /14. november 1779 ble ungkar Haagen Andersen Westerfield og piken Maren Andersdtr Tappersch. gift LenkeHer er familien i 1801

Gjest Hans Egil Hansen

Veldig bra dette.Det ser ut til å stemme godt. Jeg kommer ett skritt videre med skifteekstrakten også. Se her:** Jordbruen; Moe/1810 Niels Andersen M HovedpersonMargrethe Olsdatter K EktefelleAnders Andersen M Død Bror; Taperskar.Anders Andersen M 58 Barn av Anders; Langfield.Israel Andersen M Gift Barn av Anders; Taperskar.Ørge Andersen M Gift Barn av Anders; Fagerjorden.Christen Andersen M 28 Barn av Anders; Udkomandert.Niels Andersen M 26 Barn av Anders; Trænen.Ole Andersen M 24 Barn av Anders; Ingen vet bobel.Maren Andersdatter K Gift Barn av Anders; Haagen Andersen, Westeraalien.Beret Andersdatter K 52 Barn av Anders; Alstahaug.Zacharias Andersen M Gift Bror; Qvambekmoen.Marit Andersdatter K Søster; Siilaaedalen.Dorthe Andersdatter K Død Søster; Taperskar.Joen Jensen M Gift Barn av Dorthe; StorstenmoenOle Jensen M Gift Barn av Dorthe; Taperskar.Karen Jensdatter K Gift Barn av Dorthe; Jens Nielsen, StorstenmoenKirsten Jensdatter K Gift Barn av Dorthe; Ole Erichsen, FagerjordenDorthea Jensdatter K Gift Barn av Dorthe; Johannes Eliasen, TiøttaBeret Jensdatter K Død Barn av DortheKirsten Arentsdatter K 14 Barn av Beret; Opfostring paa Stubforsmoen.Elen Jensdatter K Død Barn av Dorthe; Var gift med Michel Gregersen, Stubforsmo.Gregus Michelsen M 12 Barn av ElenPeder Michelsen M 6 Barn av ElenJens Michelsen M 4 Barn av ElenAdrianna Jensdatter K Gift Barn av Dorthe; Ole Zachariasen, FagerbakkenMarit Jensdatter K Gift Barn av Dorthe; Niels Joensen, FugelvigenAnna Andersdatter K Søster; Storlien.Kirsten Andersdatter K Død Søster; Var gift med. Strand i Nesna.Nille Nielsdatter K Gift Barn av Kirsten; Arent Jensen, Strand I Nesna

Gjest Hans Egil Hansen

Legg merke til Randi sin brors navn Rasmus Rachløv.Rasmus Rachløv var første sogneprest i Hemnes. Det var jo vanlig at de kalte opp etter kjente personer på den tiden, men, dette er en stund etter at Rasmus Rachløv levde. Så det ringte en liten bjelle i bakhodet mitt.Det kan se ut som om Rasmus og Randi sine foreldre var ganske fattige - bor på husmansplass uten jord på Prestegården. Men Helena Iversdatter er datter av Alida Rachløv som er datter av sogneprest og Finnemisjonær Rasmus Rachløw

Gjest Hill-Gunn Jensen

Nå kan ikke jeg se noen Rasmus Rachløv nevnt i dette skiftet, men du har rett i at Helena er datter av Ivar Joensen og Alida Bolette Rachløv. Hun ble døpt i Hemnes kirke 2. pinsedag (26, mai)1760. Døbt Iver Joensøn Præstengets B.N. Heleene Chjerstine (midt på h.side) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16557&idx_id=16557&uid=ny&idx_side=-97>Lenke Foreldrene ble gift i Hemnes kirke Dom. 22 (11. nov.) 1759 (midt på v.side) Ægtev. Iver Joensøn Præstenged med Alida Bolette Rachløv LenkeDet er vel Jørgen Andersen som døpes i Mo kirke 2. pinsedag (19. mai)1755 Døbt Anders Haagensøn Ørtfjeldets B. N. Jørgen (midt på v. side)

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 15. Jeg har dette i mitt slektsprogram på Maren Andersdatter Tapperskar og hennes aner(skriver Maren som nr. 1 og aner dobbelt bakover):1)Maren Andersdatter døpt takksigelsesdag 1750, og konfirmert i Moe kirke 1.søndag etter påske(22.04)1770.Foreldre:2)Anders Andersen Tapperskar døpt 4.søndag etter Hellig 3_Kongersdag(03.02)1726, og grvalgt 30.05.1790. Trolovet Dom 21.p.trinit. som var 03.11.1748 og gift 27.12.1748 med Marit Israelsdatter3)Marit Israelsdatter døpt 30.06.1720, og født i Gaastjønnlia eller i Kinderkeis. Gravlagt 10.01.1768.Besteforeldre:4)Anders Andersen Berg født ca 1697, og det var skifte på han i 1744. Han ble gravlagt Dom.21.p.trinit. som var 25.10.1744. Gift 18.10.1722 med Karen Nilsdatter Tapperskar5)Karen Nilsdatter Tapperskar. På henne har jeg henvist til Webdebatt 41867 på Digitalarkivet i slektsprogrammet.6)Israel Jonsen som var bruker i Gaastjønnlia i Rana fra ca 1701, men er ikke å finne hverken der eller andre steder i Rana eller Hemnes ved manntallet 1701. Han og kona er også blant mine aner7)Marit Israelsdatter Skonseng født ca 1676. Hun og ektemannen fikk 10 barn sammen.Oldeforeldre:8)Anders Andersen Berg født ca 1659-65, og død i 1736. Gravlagt 20.05.17369)Marithe10)Nils Ørjansen født ca 167614)Israel Eliassen Åenget født ca 1641(ikke 100 % sikkert far til nr. 7)Tippoldeforeldre:16)Anders Steffensen Villen født ca 1629(noe usikker far til nr.8))20)Ørjan Gregussen født ca 1625 i Hammerdal i Jamtland28)Elias Henriksen født ca 1605(noe usikker far til nr.14)56)Henrik på Selfors, som var skipper i ca 1621-1648Her er veldig mye i hver generasjon jeg ikke har tatt med, og blant annet så hadde Anders Andersen Berg født ca 1659-65 hele 8 barn med første kone Marite(blant annet min formor Ane Andersdatter og altså sønnen Anders født ca 1697, 10 barn med andre kone og 3 barn med siste kone. Han ble far for siste gang i en alder av ca 70-76 år.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.