Gjest Henning Otto Karlsen Skrevet Oktober 20, 2010 Del Skrevet Oktober 20, 2010 Hallo i fra Wien!Jeg leter etter informasjoner om en 'svensk' båtsmann' som i de fleste år av sitt liv bodde i Svarteborg i Bohuslän. Her benyttet han navnene Ruth,Pehrson og Roth. I alle fall to av hans barn kom til Norge blandt anna en av mine forferdre som ved min tippoldemors fødsel het Carl August Bryngelsen Roth.(Carl August søster Maria Sophia kom til Halden 16 år gammel.) Farens navn er i henhold til kirkeboka for Lyngdal:Bryngel Roth.Carl Augusts mor het Anna Catharina Töllesdotter. Bryngel var født 1795. Båtsmannsarkivet har ingen opplysninger om hvor Bryngel var født. To muligens tre av hans barn kom til Norge over Halden. Har noen vært borte i ham tidligere i Halden eller Idd området.Norsk født? Kalo sigøyner fra Finnland? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arild Oliver Bråthen Skrevet Oktober 20, 2010 Del Skrevet Oktober 20, 2010 Hei ! I en bok jeg har fra Svarteborg står det: Bryngel Roth, båtsman. født 1795 enligt husforhørsleng. Han levde i 1830 på gården Hattefjäll under St.Aspång i Svarteborg. Gift: Troligen i Sotenäs pastorat, med Anna Tollesdotter, født 5.april 1793 i Sotenäs pastorat. Hun levde i 1830 på gården Hattefjäll under St.Aspång i Svarteborg. Deres barn var: Johan Peter, født 23.03.1822 enligt husforhørslengd, Olena, født 23.03.1824 enligt husforhørsleng, Maja Sophia, født 26.10.1826 og død 1829 i St.Aspång i Svarteborg, Tobias, født 10.06.1829 og død 1830 i St.Aspång i Svarteborg. Jeg håper det er den familie du leter etter, og jeg ønsker deg lykke til videre. (Jeg har ikke abonnemang på kirkebøker i Sverige, men der kan du gå inn på gården Hattefjäll i St.Aspång i Svarteborg og finne familien i husforhørslengden for 1830). Mvh. Arild Oliver Bråthen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Henning Karlsen Skrevet Oktober 21, 2010 Del Skrevet Oktober 21, 2010 Hallo fra Wien!Joda det rette familie dette tror jeg.Det levde en Fredrik Roth på samme gård. Senere kom det flere barn og et nytt ekteskap.Det forvirrende er at ingen synes vite om Roth var hans soldatnavn eller familienavn, ei heller hadde båtsmannsregistret noen formening om hvor han kom i fra.Bryngel døde i 1865, to år etter at sønnen Martin ble født.Graver nok videre etter flere informasjoner om ham.Henning Karlsen i Wien Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts