Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#81717] Ny bygdebok for Aurskog-Høland

Recommended Posts

Gjest Frank H. Johansen

Ved en tilfeldighet fant jeg et innlegg fra 2006 i denne tråden: Lenke der det sies at det skrives ny bygdebok for Aurskog-Høland.Noen som vet noe mer om dette arbeidet? Jeg har nemlig en oldemor derfra, av husmannsslekt - så den gamle boka er ikke til allverdens hjelp...

Gjest Odd Ottesen

Aurskog-Høland er en sammenslått kommune, dannet av flere tidligere selvstendige kommuner i 1966: Aurskog, Nordre Høland, Søndre Høland og Setskog. De tre sistnevnte utgjorde en gang en kommune, og er stadig ett prestegjeld: Høland. Aurskog kommune, og prestegjeld, inkluderte en gang også Blaker (nå innlemmet i Sørum kommune).Aurskog er med andre ord slett ikke 'hovedsognet'. Snarere er det slik at man på den hølandske siden av det gamle bygdedelet, ennå morer seg med å omtale Aurskog som et prestegjeld delt mellom Høland og Sørum.Bygdebok for Aurskog og Blaker - ved Eyvind Lillevold - ble utgitt for omlag 50 år siden. Siden 1999 er bygdebok for Høland og Setskog hittil kommet i 5 bind. Bind 6, er så vidt jeg forstår, ventet å komme før jul i år.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.