Gå til innhold
Arkivverket

[#81718] Emigrantprotokollene fra Christiania 1884, er det mangler der?

Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kurt Østbye

1930 United States Federal CensusName: Andrina HaavetHome in 1930: North Branch, Boone, NebraskaAge: 75 Estimated birth year: abt 1855 Relation to Head of House: WifeSpouse's name: Ole P HaavetRace: WhiteAge at first marriage: 33 (hun), 28 (han)Parents' birthplace: NorwayHousehold Members: Name AgeOle P Haavet 70 Andrina Haavet 75 Betsy C Freeberg 33 (gift datter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Du verden , her kmmer det tonns av info.Jeg la også inn et spørsmål på den Canadiske Ancestry.com message board. Her var det en person som sendte meg følgende beskjed; Andrine var listet til Monroe Wiscnsin, det samme stedet som Berthe Marie reiste til da hun emigrerte.Tradisjonelt reiste man etter andre i familien eller til kjente.Andrine må enten være død eller ha reist videre for vanligvis hadde nok hun vært forlover i Berthe's bryllup i 1888.Pussig er det jo at ikke Andrine var nevnt i Berthe Maries nekrolog.Nok et interessent poeng ved forslaget til giftemålet til en Andrine og Ole P. Hovet er at moren til Andrine var Hallingjente , kom fra Hol. Haavet - Hovet kan være navnet på et sted der , eller i Sogn.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hans.Verden er som kjent ikke så stor. En av hjelperne der borte er i familie med familien Chenous. En av døtrene , Randa , til Berthe Marie, giftet seg med en Chennous i Agryl.Du kan godt maile meg: tormod@nett-tjenester.noMoren til Berthe marie het Ragnhild, kanskje Randa var en amerikanisering?Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Tilbake til ditt spørsmål i temaoverskriften: Ja, det er mangler i emigrantprotokollene som er registrert og lagt ut i Digitalarkivet - se her Lenke .Oversikten viser at det bl.a. er en lakune fra 27/11 1883 til 6/8 1885, så det forklarer hvorfor du ikke finner henne på nettet, selv om du en gang fant i henne i protokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Det stemmer. Men det er 2 Peter O Rood'er i området. En født i 1847 i Norge og 'min' født i 1860 også i Norge. Han var sønn til Ole Pesersen og Brthe Olsdatter. Mange takk for innspillet.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Til Innlegg 30.Godt å vite. Trodde en periode at jeg bare surret.Vet du om de infoene som tidligere var registrert , blir lagt inn igjen?Dette må vel ha hatt noe med et 'datacrash' å gjøre. Og som vanlig er har man vel en backup ett eller annet sted, eller?Takker for innspillet!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (33):For meg ser det ut til at disse enkeltprotokollene aldri har vært registrert og lagt ut i Digitalarkivet. Du har ikke funnet opplysningen om utreisen i selve protokollen på Statsarkivet i Oslo, da?Jeg har forøvrig spurt om status for registreringen av de resterende protokollene under et eget tema i Arkivforum - se tråd 65792 her - Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg må jo innrømme at jeg har sittet på Sogn i Oslo å snurret på emigrantprotokollene endel timer. Så det kan hende at det var der jeg fant infoen.Det er minimum 5 år siden , og jeg er litt usikker.Men da de har rullene på Sogn og kanskje andre Statsarkiv, kunne det vel vært mulig å overføre dem til nettet, slik at alle hadde nytt godt av det.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Du husker rett mht. SS Angelo (Wilson Line), avgang 5. sept. 1884 fra Christiania, til Hull, via Kristiansand.Korresponderende skip gikk fra Liverpool og Glasgow til Quebec. Basert på innlegg 14, reiste hun da fra Liverpool med SS Circassian (Allan Line) som gikk den 11. sept. via Londonderry den 12. sept. Ankomst Quebec den 18. eller 21. sept. - det er nevnt to datoer på websidene til Norway Heritage.Hun er ført immigrert til Canada hos Ancestry.com som 'Andrine Grubrandson', og noen med Ancestry-abonnement som dekker Canada vil kunne se henne i passasjerlisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Tormod, Andrine Gulbrandsen med bosted Kr.ania 29 år reiste med Angelo 5/9-1884 til Deer Park. Med seg hadde hun et barn, Gustav N. Gulbrandsen 6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hans og Kurt. Tusen takk for innspillende. Dette inspillet mottok jeg i natt. Hun har tydeligvis funnet frem i listene i Quebec.Monroe var samme sted søsteren Berthe Marie reiste til året før. Ganske normalt og tradisjonelt.Hans er du sikker på at hun var registrert som boende i Christiania?. Hvor Gustav N Gulbrandsen passer inn her skjønner jeg lite til. 'Min' Andrine ' hadde ingen barn. Hun er registrert ut fra Norderhov alene. Berhe Marie hadde en sønn tilbake på Norderhov, men han døde i 1886.Hello Tormod,On the 1884 passenger list Andrine's destination is listed as 'Monroe, Wisconsin' so you may want to search for her in the U.S. records. I haven't found her in any Canadian census.There were a lot of Norwegian immigrants in Wisconsin (including my 2xgt-aunt and 2xgt-uncles).Best of luck!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

For å starte på nytt og nøste: Norderhov nr. 15 1875-1884. Side 680 nr. 48. Berthe Marie f. 1859 til Amerika med en haug andre... Side 683 nr. 62, Andrine Gulbrandsdatter f. 1854 til Amerika 1884. Det må være disse siden de kommer fra samme bosted. Du nevnte Andrine 5/9-1884, det er den jag fant på filmrullen men der står det Kr. anina som bosted og hun har med Gustav N. Gulbrandsen 6 år og de skal til Deer Park. Vet ikke om dette er i Pennington County MN eller St. Croix County WI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Det er riktig med utreisendelisten fra Norderhov. Andrine nr. 62 i 1884 , mens Berhe Marie ble registrert utreist nr. 48 i 1883. Der er vi enige. Hvem denne Gustav N Gulbrandsen er /var er totalt ukjent for meg. Jeg har notert at hun reiste alene. Dette er merkelig. Hjelperen min der borte som noterte at hun skulle videre tuk Monroe i Wisconsin, så ikke det. Jeg får spørre henne igjen om det.- Merkelig.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Her er ihvertfall Berthe med familie i 1900.Name: Bertha M Rovel [bertha M Robert] Home in 1900: Argyle, Lafayette, Wisconsin Age: 43 Birth Date: Jun 1853 Birthplace: Norway Race: White Gender: Female Relationship to Head of House: Wife Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 4 Mother: How many children: 5 Spouse's name: Peter O Rovel Marriage Year: 1883 Marital Status: Married Years Married: 17 Occupation: View on Image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Peter O Rovel 52 Bertha M Rovel 43 Bessie M Rovel 13 Gusta M Rovel 11 Tyler O Rovel 9 John L Rovel 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Den Andrine som er funnet i innl. 40 kan være Andrine Nilsen gift med Peder Gulbrandsen, de bor i Oslo og får 5. okt. 1877 en sønn Gustav Nikolai Gulbrandsen. (Ref. FamilySearch).Jeg finner ikke denne familien i folketellingen for 1900 i Norge.https://beta.familysearch.org/s/search/index/record-search#searchType=records&filtered=false&fed=false&collectionId=&advanced=false&givenName=gustav&surname=gulbrandsen&birthYear=1878&birthLocation=norway&deathYear=&deathLocation=&page=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Har skjønt at her har det vært forvekslinger. Det er 2 stk. Peter Rood i orådet. Den ene som noen der borte trodde var gift med Berthe Narie og den andre som var gift med Berthe Marie. Takket være at jeg har oppnådd kontakt med etterkommere av slektningene ( Chenous familien) , blir det enklere å forstå.Men jeg trenger noen biter til fra Deb og Marie ( ikke Berthe Marie) der borte. Får nok svar i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

OK, da må emigrasjonsfilmene gåes igjennom på nytt for å lokalisere rett Andrine.Jeg ble litt opphengt i datoen Tormod kom med først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Nå skjønner jeg hvorfor ingen fant familien i 1900 der borte. Familien heter jo Rood, men da skal man prøve lenge for å finne familienavnet Rovel.Peter O Rood kommer fra Hardanger , har jeg notert.Den var bra!Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

I de folketellingene der borte finnes det mye rar skrivemåte. Sitter og blar i kirkebøker fra Lafayette County men finner ikke de barne født der til nå, vet ikke hvilken kirke de har brukt. Men, det er en annen familie der med navnet Rood. Ole Rood og kone og de har brukt Yellowstone church som ligger 5 miles nordvest for Argyle. Apple Grove kirke ligger også 5 miles utenfor Argyle men der er det ikke tegn til noen Rood. Berthe Marie Gulbrandsen ble gift 25/7-1885 i Argyle men vet ikke hvilke kirke de brukte siden det er flere i samme county.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Dette skal ikke være enkelt. For da hadde vi vært ferdig for flere år siden. Ingen utfordringer er for liten. Men av og til kunne man legge igjen et spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Kan dere oppsummere hvor vi står ang. Andrines søster Berthe Maria.Var det hun som giftet seg med Peter O. Rood den 15. juli 1885, og døde han før 1900 census ?Er Berthe Maria gift på nytt med en Peter O. Rovel ved census for 1900 (se innlegg 42) ? Fødselsåret til Berthe Maria er i tilfelle feil i census for 1900, hun var født 3. juni 1859.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.