Gå til innhold
Arkivverket

[#81796] Adresse og familie til Axel Johan Hansen Bjørnstad i Oslo (forts. av 49116)

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Vi kan se helt bort fra at Hans Andreassen Bjørnstad reiste til Amerika i 1882. Det siste barnet etter Hans, og da i 2 ekt. er Johan Kristian f.06.03.1864: LenkeMvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kolonialhandler A.J. Bjørnstad er registrert i Kristiania adressebok 1890 med adresse Munchs gate 9, 1. etasje. Denne personen er ikke å finne i Kristiania adressebok 1891.På adressen Munchs gate 9 finnes han ikke i folketellinga 1891. På adressen finnes Marit Lereim, som ifølge adresseboka drev en delikatesseforretning.Når Aksel Johan Bjørnstad ikke finnes i adresseboka, blir det 'nål i høystakk' å finne ham i folketellinga 1891. Synd at du ikke har fått bedre kildehenvisninger, Aksel Einar.Når dette er sagt: Folketellinga 1891 vil ikke gi svar på om kolonialhandler Aksel Johan Bjørnstad var far til Kristian Johan Granlund. Den vil i høyden kunne identifisere kolonialhandleren som sønn av Hans Bjørnstad og Otilie Heffermehl.Som Iver Mosvold er inne på allerede i innlegg 8: Energien burde brukes på å identifisere det første leiermålet til Kristian Johan Granlunds far. Dette vil kunne gi flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til både Gunn og Kristian.Til innl.26. Den Martin Christian Bjørnstad som du der viser til, han kan være en nær slektning av AJHB. Jeg må be om hjelp ti å tyde følgende innføring: LenkeTil innl. 27. Kristian, du har her funnet bekreftelsen på hva Gustav Kirkerud skrev til meg for mange år siden: Nemlig at AJHB hadde etablert en kolonialforretning i Kristiania. Jeg vil ikke bli overrasket om det skal vise seg at han har overtatt etter nevnte Martin Christian Bjørnstad.For mange år siden satt jeg på Statsarkivet i Stavanger å leste innleid film på leit etter AJHB. Jeg fant da også en som passet godt. Han var da innlagt på et hospital (sinnsyk) mener jeg å huske. Jeg noterte selvfølgelig ned de nødvendige data i en egen bok jeg hadde for slike notater. Problemet er bare det at den boka forsvant for meg i Stavanger. Skulle en eller annen her få en ledetråd som kunne finne denne innføringen på nytt, da vil det jo være helt topp. Det må jo ha vært en lokal FT, muligens fra 1891.Jeg blir stadig mer overbevist om at det er den rette AJHB vi finner på FT-1900 for Kristania: Axel Johan Hansen f.i Drammen 1864. Adr. Maridalsveien 33.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

1) Jeg har liten tro på at AJHB overtok noen forretning etter Martin Christiansen Bjørnstad. AJHBs forretning lå åpenbart i Munchs gate 9 (vel i de samme lokalene der Marit Lereim hadde sin delikatesseforretning i 1891). Martin Christiansen Bjørnstad bodde derimot i Rådhusgata, og han var ikke selv kjøpmann, men handelsfullmektig - sikkert ansatt hos kjøpmann Peter W.W. Kildal på samme adresse. Det er vel i det hele tatt liten sannsynlighet for at det var noen forbindelse mellom AHJB og Martin Christiansen Bjørnstad.2) Tydehjelp: 'Martin Christiansen Ønsrud', f. 21/6-1833, døpt 21/7-1833, sønn av 'Pige Ingeborg Madsdatter Lehne-Eiet [gnr. 35-36 i Hole, Leine øvre og nedre] og som fader udlagt student Christian Andersen Ønsrud i Christiania' [Ønsrud finner jeg ikke som gårdsnavn i Rygh, men jeg finner Onsrud i Ullensaker, Brandval og Biri]. Faddere var 'Berthe Bjørnsdat. Lehne-eie, Marthe Hansdatter Gomnæs, Maren Frederiksdatter Lehne, Cornelius Hanssen ibid., Iver Johannessen ibidem'.3) Det kan ikke ha vært FT1891 du undersøkte i Stavanger. FT1891 oppbevares i Riksarkivet og er ikke mikrofilmet.4) Jeg kan ikke se hva i denne debatten som har gjort deg mer overbevist om at mannen i Maridalsveien 33 i FT1900 er identisk med AJHB?5) Jeg har tenkt nøye over Gustav Kirkeruds utsagn: 'Axel Hansen Bjørnstad (Bjørnestad) finner vi igjen i folketellingen for 1891. Han er da gift, bosatt i Kristiania og driver kolonialforretning for egen regning, men da folketellingen fant sted var han på besøk på Nordre Heggum (men ikke hos foreldrene).' Hvordan kan han ha funnet AJHB i FT1891 dersom han ikke finnes i adresseboka 1891 og ikke bodde på den adressen han hadde i adresseboka 1890? Og hvordan kan han ha funnet at han var på besøk på Nordre Heggum, men ikke hos foreldrene? Svar: Kirkerud har undersøkt FT1891 for Nordre Heggum i Røyken og funnet AJHB der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg viser til opplysningene i innlegg 4 om Aksel Johan Hansens eierskap i Nordre Heggum i Røyken. Dette har jeg nå sett nærmere på.Panteregisteret: [url="http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=15094&uid=ny&idx_side=-162>Lenke25. juli 1887 har vi skjøte (Lenke) fra enke Dorte Pedersdatter (jf. panteregisteret var hun enke etter Anders Sørensen) til fostersønnen Aksel Johan Hansen Heggum på Nordre Heggum, matrikkelnummer 14, løpenummer 14, 15a og 15b1 (senere gnr 14 bnr 1 og 3). Kjøpesummen var kr. 22700, og selgeren forbeholdt seg borett etc. Jf. panteregisteret ble boet etter Dorte Pedersdatter gjort opp 30/10-1894.27. mai 1889 har vi skjøte (Lenke) fra Aksel Johan Hansen til Martin Hansen Gunnerød på de samme eiendommene for kr. 25750,-. Kjøpesummen inkluderte overtakelse av gjeld Opplysningsvesenets fond, Hypotekbanken og Dorte Pedersdatter, slik at Aksel Johan Hansen i realiteten satt tilbake med kr. 6109,87. Martin Hansen Gunnerød overtok også forpliktelsene (livøre) overfor Dorte Pedersdatter.Det kan ikke være tvil om at konfirmanten Aksel Johan Hansen på Heggum nordre i 1880 (Lenke) er identisk med Dorte Pedersdatters fostersønn, som overtok hennes eiendom i Nordre Heggum i 1887 og eide den til 1889. Gitt de opplysningene som framkommer om fødsels- og dåpsdato ved konfirmasjonen, er det også sikkert at Aksel Johan, sønn av Hans Bjørnstad og Otilie Heffermehl (Lenke) er samme mann.Jeg ville holde det for overveiende sannsynlig at ungkar Aksel Hansen med bosted Heggum, som i 1884 oppgis som far til Kristian Johan (Granlund) (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk til deg Kristian !!!Nå er det ikke særlig mangler som gjenstår for å få full bekreftelse på at Aksel Hansen er den samme som AJHB.Når du i innlegg 31, punkt 3, avkrefter at det kan ha vært FT1891 som jeg har studert, da er spørsmålet; hva kan det da ha vært ? Finnes det annet materiale som er filmet, som da viser pasienter på div. sykehus ? Når Marit Lerheim drev en delikatesseforretning i 1891, og da i samme lokaler som AJHB tidligere drev egen forretning, så kan jo sykdom ha vært en årsak til at AJHB har måttet avvikle. Punkt 4:Du stiller meg der et spørsmål. Mitt svar er at jeg ikke har vært i stand til å finne noen annen person, som da er i nærheten av å bekrefte at både navn, fødested og alder som 'mannen i Maridalsveien 33 i FT 1900 er identisk med AJHB'. Jeg kan heller ikke se at noen andre har gjordt det.Jeg skal nå bruke tiden til å leite etter AJHB tidligere leiermål. Tiden i går blei litt hektisk.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei KjerstiJeg beklager at jeg ikke fikk samlet meg til å svare deg i går. Det var jo hyggelig å møte en ny slektning. Til din opplysning, kan jeg si at jeg sitter på slektsdata som går via nevnte Maria Haagensdtr og Andreas Joensen Hajum og bakover til Iver Hajum og Aaste ca.1625. Du må gjerne ta kontakt med meg på tlf; 37 02 79 69Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Folketellinga 1891 for Røyken, tellingskrets 2, husliste 33 (Nordre Heggum, gnr/bnr 14/1 og 3), personseddel 3:'Aksel Hansen Bjørnstad', status 'Besøgende' i husstanden til 'Dorte Pedersdatter', sivilstatus 'gift', født 1864 i herredet, 'Handelsmand for egen Regning - med Kolonialvarer', sedvanlig bosted 'Kristiania'.Dermed gir ikke FT1891 vesentlig nye opplysninger, for eksempel om hvem Aksel Hansen Bjørnstad var gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen til deg Kristian !!!Det kan vel se ut til at jeg bare må akseptere at videre vei er blokkert. Om han var ugift, så er det vel da også sannsynlig at mannen i Maridalsv. er den rette AJHB.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Bernhard, nr. 1 barn til Hans Andreassen Bjørnstad og hans 2. hustru Emilie var inngiftet onkel til min farmor.Gift med Signe Sørensen, søster til farmors far.B og S fikk kun 1 sønn som døde barnløs.Bernhard døde i Oslo 1926. Fant ut at han kom fra Røyken for ikke lenge siden. Derfor noe interesse i denne debatten.(25) Jeg har også hørt historien om Bjørnstad (eller Aamodt, hans svoger i farmors familie) som kjørte i begravelse til en av de store i kulturlivet.Bjørnson el Ibsen.Har opprettet tema om det tidligere.Jeg mener å huske at det var før jeg fant ut at Bernhard var fra Røyken. Det kan da bety at en tredje bror også kjørte i en slik stor begravelse, dvs. Bernhard, i tillegg til brødrene hans Karl Johan Hedevin og en som omkom i ulykke i forbindelse med begravelseskjøringen. Hvem var han som omkom?Aksel Einar M.: Et kanskje viktig moment.Når du vet når Hans døde (1907-dato er også viktig), far til Aksel Johan med flere og kanskje også hvor, så kan du ta kontakt med Statsarkivet i Kongsberg og spørre etter skiftet,dødsfallsprotokoll til Hans Andreasen Bjørnstad.Ser at det kun er eldre skannede skifter for Buskerud.Det kan finnes spor etter Axel Johan der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Død 5. juni 1907 i Røyken: Buskerud fylke, Røyken, Ministerialbok nr. 9 (1898-1911), Døde og begravede 1907, side 274. Permanent sidelenke: Lenke (øverst)Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk til både Kristin og Anne-Lise.Av erfaring vet jeg at det ikke er bare enkelt å få hjelp fra Statsarkivet, men jeg vil gjøre et forsøk om noen dager. Det kan jo hende at noen ser dette som har anledning til å sjekke !Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Nå har jeg fått det etterlyste skjøte etter Hans Andreasen Bjørnstad. Det står der at han er født 13 / 8 1829. Dette må være feil. Han var f. 29.11.1830 og dpt. 09.01.1831 i Røyken. At det er den rette Hans, det viser navnet på arvingene, bl.a. enken Emilie Berntsdtr. som han ble g.m. 18.08.1869.Øvrige arvinger: 2. datter (d) Gyda, gift i Kristiansand m. kjøbmann Lørhammer. – 3. d. Emilie, ugift i Drammen. - 4. d. Elise, gift i Tønsberg med hvalfanger Falkenberg. – 5. sønn (s) Otto, boende i (Chr. ???).- 6. s. Aksel, død, etterlatende umyndige barn ( i Drammen ??) hos modern Olga Bastiansen,- 7. d. Hilda, gift m. Bernh. ?????.- 8. d. Kathinka, g.m. Adolf Østensen.- 9. s. Bernhard, boende i (Chr. ????)- 10. s. Hans, boende på Bryn, Røken.- 11. s.Helvin, boende på Bjørnstad.Uten å lykkes har jeg forsøkt på FT-1900 og Ft-1910, da å finne Olga Bastiansen m. barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Gunn.Dette er nok den rette Olga. Men om hun var g.m. Aksel Johan det gjenstår å se.Jeg skulle nettopp legge inn denne lenken selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Lysningen til Axel Johan Bjørnstad (f. 06.12.1864) og Olga Andrea Bastiansen (f. 22.20.1863) den 15.08.1889, vielse 03.09.1889 i Strømsø kirke: Buskerud fylke, Strømsø, Lysningsprotokoll nr. 6 (1882-1890), Lysninger 1889, uten sidenr. Permanent sidelenke: LenkeMvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en dag dette !!!Takk til dere alle. Jeg sitter her og bukker.Innl.47 av Anne Lise gir meg også bekreftende svar på noe jeg har fundert på i flere år,nemlig: Er det virkelig mulig at restauratør Hans Andreasen Bjørnstad er samme person som gårdbruker med samme navn.Nå er det ikke lenger tvil om hvem min oldefar Aksel Johan er. Det skal bli spennende om vi kan finne noen andre av hans etterkommere, og som er i levende live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.