Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#81840] Noen som har Søgne bygdebok ?

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Johan Christian Johnsen ble født på Tofteland 28/12-1842, sønn av husmann John Andersen og Ane Cathrine Madsdatter. Er det noen som kan sette meg på spor av forfedrene til disse 2 ?Johan giftet seg med Pauline Amalia Pedersdatter født på Åros 12/2-1843, datter av gårdbruker Peder Olsen og Ane Severine Syversdatter. Jeg leter også her etter forfedrene til disse 2 ?Alle tips mottas med takk !

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/167176-81840-noen-som-har-s%C3%B8gne-bygdebok/
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har dessverre ikke Søgneboka tilgjengelig, og det ser dessuten ut som om de skannede kirkebøkene ikke fungerer akkurat nå.I FS/IGI finner jeg imidlertid Peder Olsen og Ane Søverine Syvertsdatter gift i Søgne 26. mai 1823 - og det paret kan vel passe til å være Pauline Pedersdatters foreldre? John Andersen og Ane Cathrine Madsdatter finner jeg foreløpig ikke vielsen til.

Gjest Oddbjørn Johannessen

Se det - der var kirkebøkene på plass igjen! Og her er vielsen 26. mai 1823 (fra klokkerboka for Søgne): Lenke (se vielse nr. 7)Om jeg leser teksten rett, er brudeparet identifisert som Peder Olsen Aarhuus Ungkarl og Pigen Ane Søverine Syvertsd. Eeg. Forloverne er: Syvert Eeg og Amund Eeg.Jeg kjenner ikke noen gård eller plass i Søgne som heter Aarhuus, men antar at det kan være en forvanskning av Aaros. Eeg er sannsynligvis Eg/Eig i Oddernes - dvs. der Sørlandet sykehus i Kristiansand ligger i dag.

Gjest Torleif Odland

Oddbjørn, en har Eik i Søgne også, og en har Eigestøl. Helge, må en tur på SAK, men jeg tror neppe tiden strekker til for engang ut i november. Om du ikke får napp, så kan jeg sjekke f.eks. bygdeboken til deg der, eller i skiftekartoteket. Bruk denne da: torl-okrøllalfa online.noTorleif

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.