Gjest Eldbjørg Lyngstad Skrevet Oktober 28, 2010 Del Skrevet Oktober 28, 2010 Kom over ordet 'sterboenke' i en dødsboregistrering. Jeg skjønner hva ordet betyr, men lurer litt på vanlig/korrekt skrivemåte. I mitt tilfelle var det skrevet sterboenke, men ser at det andre steder skrives stervboenke. 'Starve av' betyr å dø, på en del dialekter. Sterben på tysk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore S. Falch Skrevet Oktober 28, 2010 Del Skrevet Oktober 28, 2010 Nå er vel ikke dette et ord som lenger er i bruk på norsk, og jeg tviler på om du finner det i ordbøker. Men riktig skrivemåte måte må nok være ''stervbo'' - ved å ta med v'en får man tydeliggjort ordets etymologi og kanskje dermed gjort ordet mer forståelig.Se også disse trådene - 6364 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=6364&sok=Stervbo&nr=4&antinnlegg=4&startnr=&antall=&spraak=n#anker>Lenke, 8800 Lenke og 29590 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Eldbjørg Lyngstad Skrevet Oktober 28, 2010 Del Skrevet Oktober 28, 2010 Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts