Gå til innhold
Arkivverket

[#81941] Hjemmedøpt uten dåpsdato.

Gjest Anne-Grethe Syvertsen
 Del

Recommended Posts

Se lp.nr. 18. August Leonhard. født 14 Okt. 1877, døpt 24 Febr. 1878. Merknader: Hjemmedøpt, men dato for hjemmedåpen er ikke oppført. Skal jeg da føre opp dåpsdato som 24 Febr, som antagelig er dato for stadfestelse i kirken??Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Skoger, Ministerialbok nr. 5 (1873-1884), Fødte og døpte 1878, side 85-86. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hvis jeg ikke tar feil står det et kirkenavn under datoen slik at man må anta at det er dato for stadfestelse. (Hjemme)dåpsdatoen er ikke oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått at jeg skal skrive minst mulig egenmeldinger, men her føler jeg sterkt for å skrive: K: Hjemmedøbt af Skolelærer Ludvig Selvig. E: Dato for hjemmedåp er ikke oppført.Men hva gjør jeg med dato 24.02. I rubrikken i kirkeboken står den under dåpsdato. Men jeg tror det er stadfestelse dato, og jeg skal jo ikke tro noe. Jeg skal skrive det som presten har skrevet. Om jeg legger dato i feltet for dåpsdato i Augustus, så kan fort denne dato bli registrert som dåpsdato av andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vi vet at det har vært en hjemmedåp og følgelig også en stadfestelse (så lenge barnet ikke døde før stadfestelse). Når det bare er oppgitt en dato, må man anta at presten har sørget for å føre inn datoen for sin handling, dvs stadfestelsen. Dessuten står det et kirkenavn, og hjemmedåpen foregikk neppe der. Kyrre sier at datoen skal føres i stadfestelse hvis det framgår at det er en stadfestelsesdato, noe jeg mener det gjør i dette tilfelle. Tro er en ting, sunn fornuft er noe annet - i dette tilfelle blir det en tolkning uansett hva man gjør.Notasjonen K: finnes ikke i Kyrre, men i 4G standarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver dato inn som stadfestelsedato og lar dåpsdato være blank. Og ingen E:(egenmelding).Håper ikke jeg gjør noe feil da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.