Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#81994] Voss. Lagnaden til Martha Ammundsdtr. f 1849 Helgeland/Myrkdalen

Recommended Posts

Gjest Per Sørdal

Martha Amundsdtr f 1849 Helgeland/Myrkdalen. Foreldre Ammund Knutsson og Guri Andersdtr. Jeg finner henne i Ættebok for Vossestrand side 264 nr 66. Der står farens navn Oddmund, det er feil. Jeg har skjekket det opp mot FT 1865 Voss og Ekteskap. Kirkebok Voss 1836-1851 side 207 nr 20. Fam utvandret til AM i 1868. Martha har jeg ikke klart å spore etter fødselen. mvh Per

Gjest Egil Russøy

Her er konfirmasjonen til Martha Amundsdotter i 1864. (nr. 22) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Voss, Ministerialbok nr. A 18 (1848-1876), Konfirmerte 1865, side 125. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7091&idx_id=7091&uid=ny&idx_side=-131>Lenke Permanent bildelenke:

Gjest Egil Russøy

Gitt at det er rett Martha eg har funne i innlegg 3 (FT 1865), så utvandra i følge ætteboka den familien ho var i teneste hos, i 1867, og busette seg i Perry ts. Kan det være at ho blei med dei?mvh Egil

Gjest Per Sørdal

Hei Marianne. Tusen takk. Se Ættebok for Vossestrand, Helgeland side 262 nr 46b,f. Bror og søster - Anders og Sigrid - til Martha`s far reiste til Lofoten m fam i 1844. I Ætteboken står det Oddmund 46e. Det skal være Ammund. Skjekket mot FT og kirkebok. Kansje Martha da hun ble voksen ble fristet til å reise til Lofoten. Jeg skal søke rundt det. Men hun kan ha reist til AM? (Jeg er etterkommer etter Anders 46b) Per

Gjest Marianne Bakketun

Oddmund og Ammund er ofte blanda.... På sida før di lenke, Norodd, er det ei Marta Ammundsdtr Sivle som reiser til Amerika, sjå nr 19. Men denne jenta er 23 år, så det er vel kanskje ho som er tenestejente på Løen i 1865? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8324&idx_id=8324&uid=ny&idx_side=-129>Lenke

Gjest Per Sørdal

Hei Norodd, Marianne og Lars. Jeg må si tusen takk for hjelp så langt. Martha blir vel ikke lett å finne. Jeg skal prøve å lete gjennom Kirkebøker for Flakstad og Moskenes. Hansje hun har dratt til sine slekninger i Lofoten?? Hilsen Per

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.