Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#82087] Oversikt over sorenskrivere

Recommended Posts

Gjest Carsten Schanche

Siste Statskalenderen jeg har er fra 1957. Jeg finner en god del om Aage Kvaløy i gamle utgaver av Aftenposten. Bl.a. ansatt 1966 som politiadjutant ved Lofoten og Vesterålen politimesterembede. I 1970 var han politiadjutant ved Follo politikammer.Jeg har en bok som heter For rett og rettferdighet i 400 år. Sorenskriverne i Norge 1591-1991. Utgitt av Justisdep. i samarbeid med Fabritius Forlag 1991. 1000 eksemplarer.Bakerst i boka er det en oversikt over alle personer som har innehatt stilling som sorenskrivere i Norge frem til 1991. (Ikke vikariater). Oversikten er fylkesvis og innholder funksjonstid, navn, fødeår (ikke alle), fødested (ikke alle), dødsår (ikke alle), flytninger fra-til et embede (ikke alle).Aage Kvaløy er ikke nevnt i boka.

Gjest Ketil Harbek

Statskalenderen 1974: Follo politidistrikt: Politiadjutant: Kvaløy, Aage, f. 22, c.j. 60, a. 71. Boken var ajourført pr. 1.1.1974, og han ble altså ansatt der i 1971. Det står intet om noe fravær/permisjon pr. 1.1.1974.Sorenskriver i Lofoten (Svolvær/Kabelvåg) i 1974 var Thomas Konow Fleischer, og han var utnevnt der i 1969. Men Kvaløy kan jo ha hatt permisjon fra politistillingen og vært dommerfullmektig (neppe vikar, i så fall konstituert sorenskriver) i Lofoten i dette tidsrommet. En dommerfullmektig er jo ikke lenger enn 2 år, og disse er ikke nevnt i statskalenderen.Jeg har ikke statskalenderen for noe år mellom 1970 og 1974.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.