Gå til innhold
Arkivverket

[#82105] Carl Bjørnholdt Hansson Bugge (1866-1925), telegrafist i Trondheim - gift 1896?

Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Eg har fått opplyst om telegrafist Carl Bjørnholdt Hansson Bugge, fødd i Borge 3.5.1866, at han skal ha gift seg i Trondheim i eller kring 1896 med Petra Augusta Arntsdotter Sneve, fødd i Verdalen 12.3.1869.No har eg søkt vigdebasane for Trondheim (det ser ut som Baklandet manglar?), men utan å finna spor etter denne vigsli!Eg står fast, men kanskje ein eller annan har vore borti denne huslyden og kan hjelpa meg med:* Dato og stad for vigsli til Carl og Petra?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Vielsen til Carl og Petra Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Verdal (Stiklestad) i Verdal, Ministerialbok nr. 723A13 (1881-1899), Ekteviede 1897, side 313. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Foreldrene til Petra i 1900: Mora var hotellvertinne og faren står med tittel' Gjæstgiver Skydsstation og Jord' ved tellingen. Lenke Verdal historielag:SNEVEGÅRDEN Arnt Olsen Sneve, farver av yrke og selveier, residerer her i 1865. Han var gift med Elsebe Holan, forøvrig Mette Müllers søster som altså var nærmeste nabo. En av døtrene Margrete, ble gift med Johan Getz på A/S Værdals- bruket. Arnt Sneve begynte senere med hotell i sin gård og hadde også skyss-stasjon. Den må være flyttet hit mellom 1875 og 1900. Det er vanskelig å forstå idag at det har vært plass for en gård mellom Müllergården (Ellinor Berg) og Nordgata. Det var bare såvidt to hester med doninger kunne passere hverandre i Nordgata den gang.Snevegården sto med fasade mot Nordgata, men med inngang også mot elva. Det var to store balsamer foran inngangen. Hovedbygningen var lang og smal og sammenbygd med uthuset, men med port mellom. Uthuset rakk omtrent like langt østover som Følstadgården gjør idag. Stallbygningen lå mot øst. Til denne gård hørte også hage med lysthus. Hagen lå mellom Suulgården og Følstadgården, ca. der Haakon den VII allé går idag.Foruten hotell og skyss-stasjon var det også lokaler for tingstue eller rettslokale. En sal som ble benyttet til utpakking for handelsreisende gjorde tjeneste som det. Snevegården ble revet ca. 1914/15. E. Mikal Moe kjøpte noe av gården og ga tømmeret til Bakketun Ungdomsskole som ble bygd på denne tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Solveig og Ann-Mary for avklaring av denne vigsli og opphavet hennar Petra. Problemet mitt er løyst!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.