Gå til innhold
Arkivverket

[#82123] Lars Hansen, Presterud x 2

Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Zøllner

Da er det slik at Kari Gulbrandsdtr hadde en dtr før hun fikk Lars med Hans Larsen, som også er uægte. Jo jo. Jeg har noen Kari Gulbrandsdtr, men ikke sjekket enda, født 28.4.1805, 21.7.1805 og 2.5.1807. Jeg får sjekke disse imorgen. Tusen takk Grete og medhjelpere.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Ved Anne Gorines konfirmasjon står det at hun er født på Rotnæs, så det er nok dette som står bak morens navn ved dåpen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei. Nå har jeg 'trålet' kirkebøker opp og ned fra 1795 - 1805 samt FS. Det er mange Karièr født med far Gulbrand, men ikke med adr. Rotnæs. Hvis det er Rotnæs hun kommer i fra da. Men takker igjen.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Etter navnet Hans Larsen (9) står det; Herberg født på Ouerstad. Så dette må vel være dåpen Lenke 7.6.1795. Nr 100 høyre side. Foreldre Lars Jensen og Marte Nilsdtr Bøhler. Er jeg på rett spor her?Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Gaute.Dette virker lovende. :-)Fra bygdeboka bd. II, s. 59 om Østre Aurstad:'Lars Jensen 1745-1812 g. m. Marte Nilsdatter Bøler, d. 1828. Barn: Jens f. 1777 (neste bruker), Dorte f. 1777, Nils f. 1787, Berte Gorine f. 1793, Hans f. 1795 g. m. Karen Dortea Olsdatter Eggumeie.'Foreldrene til Lars Jensen var Jens Hansen Vågstad 1719-1781, g. m. Goro Jonsdatter Aurstad 1720-1789. Barn: Lars, Hans, Jon, Berte, Kristoffer, Marte.(Jeg har sannsynligvis funnet Kari Gulbrandsdatter, men legger inn nytt innlegg om henne.)Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

(Jeg har skrevet dette i Wordpad for å få med flere lenker, så jeg håper de virker.)Om Kari Gulbrandsdatter fra de transkriberte kirkebøkene på historielagets sider:KARIE f. 11. nov. 1792 nr. 6Gulbrand Olsen Rotneseie og Marie Gundersdtr.Faddere:Anne Gislesdtr. EllingstadBerte Gislesdtr ibid,Jens Thoresen ibid, (han er gift med Anne Gislesdatter ifølge bygdeboka bd. II s. 287)lver Olsen Rotneseie,Halvor Pedersen ibidDåpen i kirkeboka: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 4 (1781-1816), Fødte og døpte 1793, side 58. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7652&idx_id=7652&uid=ny&idx_side=-63>Lenke (nr. 6)Grenader Gulbrand Olsen og Marie Gundersdatters trolovelse 8. okt. 1791, viet nov. 1791:Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 4 (1781-1816), Trolovede 1792, Ekteviede 1792, side 128. Permanent sidelenke: LenkeKari med far som har ny kone på Ellingstad i 1801-tellingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei Anne-Lise. Takk for innlegget. Da er rett Hans Larsen funnet, samt Lars Jensen og Jens Hansen. I 1833 fikk Hans Larsen og Kari Gulbrandsdtr sønnen Lars. Står det noe i bygdeboka når han giftet seg med Karen D Olsdtr? og eller om han var enkem. da Lars ble født.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Nei, det står ikke der, men jeg tror det er disse to fra listene til historielaget:Lysningsdato 20/12-1834, vielsesdato 3/1-1835 (siste vielsen i 1834)Hans Larsen Fenstad 36 år og Karen Dortea Olsdtr 30 årForlovere: Ejner Hansen Eggumeie, Ole Olsen ib.Fra kirkeboka: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 5 (1815-1835), Ekteviede 1835, side 472-473. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 58)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

OK. Jeg ser også det står Ourstad i kirkeboka og ikke Fenstad som i historielagets lister. Jeg fant Marie Gundersdtr død 16.7.1795 29 år,derfor giftet Gulbrand seg igjen. Takker for jobber Anne-Lise, da er jeg kommet på rett kjøl igjen!Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.