Gå til innhold
Arkivverket

[#82216] Kan noen hjelpe med Peder Johan Olsen f. 1824 i Sverige.

Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Villy Ovesen

Har sett litt på denne Peder Johan Olsen og han er tydeligvis ikke så helt enkelt å finne ut av. Det første en kan merke seg, er at ved FT-1865 er det notert følgende: 'lap, 49 aar i Norge' I tillegg sies han å være født i 1817. Hvis opplysningene var helt korrekte, så kom han til Norge ett år før han ble født:) Vi kan vel iallefall trekke den konklusjon at han kom til Norge som barn, og da er det naturlig å tro at han kom sammen med foreldrene. Har søkt gjennom kirkebøker for Lenvik, men der finnes ikke spor av foreldrene. Familien kan selvfølgelig ha kommet til andre kommuner, sjekket derfor nabokommuner ved FT-1865 og der finnes en kvinne som kan være Peder Johans mor, nemlig denne Elen Olsdatter på gården Rabaas i Tranøy: Lenke Hun er gift med Ole Rasmussen, men siden han har vært så kort tid i Norge, så er det ikke usannsynlig at dette er hennes andre ekteskap. Om Elen står det altså hun er 'Lap, 48 år i Riget'. Dette er jo til forveksling ganske likt det som var notert om Peder Johan, og derfor anser jeg henne for å være en mulig mor til Peder Johan. Vielsen mellom Ole Rasmussen og Elen Olsdatter kunne kanskje gitt en pekepinn, men den kan jeg ikke finne.Husets fader på gården Rabaas er Knud Olsen og han tilhører Sunna-familien som kom fra Jukkasjärvi i Sverige. Besteforeldrene (Rasmus Olsson Sunna og Karin Persdotter Parfa) skal visstnok ha hatt 13 barn, deriblant to med navnet Olof, en født i 1791 og en født i 1801. Den Ole Rasmussen som finnes på Rabaas ved FT-1865, er antakelig den yngste Olof, mens det nok er den eldste Olof som er far til Knud Olsen.Dåpsinnførsel fra kirkebøker for Jukkasjärvi: Knut f. 27 Okt 1819, foreldre Olof Rasmusson Sunna og Ella Knutsdotter NymanRasmus Olsson Sunna m/familie finner du på Lenvik Museum (Familjeregister för Talma 1719-1923, side 510), mens de to sønnene Olof finnes i Familjeregister för Saarivuoma 1719-1923, side 578 og 579. Her ser vi også at Olof Rasmusson (den yngre) var gift med Ella Henriksdotter, følgelig må Elen Olsdatter være hans andre kone. Tok med dette da jeg har en mistanke om at Peder Johan kom fra samme området, selv om jeg ikke kan finne han døpt i Jukkasjärvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for innspill og interessante tanker fra deg Odd Villy :o)Denne Peder Johan Olsen er nok en skikkelig nøtt å finne ut av. Hans far Ole Andersen var same fra Sverige og var bosatt i Gressmyrskogen på Senja og moren Ellen Olsdatter.Det kan jo være at Peder Johans far døde tidlig og at moren inngikk nytt ekteskap, men det blir vel også en liten nøtt å finne ut av.Jeg måtte gi opp å lete etter disse familieregisterene som nevnes på Lenvik Museum.Jeg finner de ganske enkelt ikke. Når jeg trykker på arkiv får jeg opp en hel masse andre ting, som jeg har trykket meg gjennom, men ingen registere.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Arkivet får jeg opp dette på venstre side:Amerika - Amtmannsberetninger - Arkeologiske funn - Artikler - Barndomsminner - Digitale bøker - Finnmarka - Finnsnes - Fiske - Folkeminne - Foreningsliv - Formannskapsprotokoller - Fotefar mot nord - Fra Bjarmeland - Gjenstander - Gårdshistorie - Hendelser - Herredsstyresaker - Hålogaland - Intervju - Jordbruk - Kilder til Lenviks historie - Kilder til samisk historie - Kirkehistorie - Kommunikasjon - Kongebesøk - Krigen 1940-45 - Kuriosa - Nekrologer - Ottar - Sanger - Skole - Sykdom - Tingbøker - Trondenes Jordebok - ÅremålJeg har ikke funnet noe familieregister.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Trykk på Kilder til Samisk historie, da får du opp en hel haug med kilder listet opp, også den nevnte Familieregister Talma. Om du trykker på den lenken får du Pdf-filen som du kan bla gjennom:-)Mange navn gjennom historien her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fant jeg det ja. Langt ned på siden. Hadde trykket meg gjennom de øverste uten resultat. Da prøver jeg på nytt :o)Takk skal du ha Gunn :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :o)Nå har jeg gjennomgått familielistene på Lenvik museum, uten at det bragte meg noe nærmere en løsning på Peder (Per/Petter) Johan Olsen/Olsson.Tror vel nå at det er på tide å se sannheten i øynene, om at jeg ikke kommer noen vei videre med han. Nå har jeg holdt på i flere uker og føler at jeg stanger hodet i veggen og det er på tide å gå videre hvis jeg skal bli ferdig.Det er flere personer på min svigersønns slektstre, som jeg stopper litt opp ved.Jeg sendte en mail til Lenvik museum vedrørende Peder Johan i forrige uke og jeg sendte en mail til Brynjulf Langballe, som har en hjemmeside med mye slektsnavn fra min svigersønns slekt. (Utsi, Jox, Boine etc.)Jeg har foreløpig ikke mottatt noe svar på min henvendelse.Jeg la ikke ut hvem som var faddere til Peder og Ellens barn i innlegg 16. Kanskje fadderne kan gi noen tips? Det er lov å håpe :o)De første barna til Peder og Ellen har jeg ingen oversikt over hvem som var faddere til da de ble døpt, men de resterende 7 barnas faddere var:Ellen Marie Pedersdatter Nymoen dpt. 13.mai 1855. Faddere ved dåpen var Peder Gunnersen Skaaraas, Peder Olsen Math og Hustru, samt Marie Solem.Ole Pedersen Nymoen dpt. 9.august 1857. Faddere ved dåpen var Hans Andreasen, Erika Andreasdatter, Andreas Nielsen og Niels Olsen.Anders Pedersen Nymoen dpt. 8.juli 1860. Faddere ved dåpen var John Pedersen og Hustru, Marith Susanne Knudsdatter, Niels Olsen og Hustru.Berit Anne Pedersdatter Nymoen dpt. 7.september 1862. Faddere: Hans Jacobsen, Sedena Jensdtr., Mikkel Olsen, Anna Olsdatter.Nils Rasmus Pedersen Nymoen dpt. 7.august 1864. Faddere ved dåpen var Anders Paulsen Bukkemoe, Peer Aanesen Vashaug og Hustru, Karen Andersdatter Græsmyrskogen og Ole Johan Olsen ibid.Anne Johanne Pedersdatter Nymoen dpt. 18.august 1867. Faddere ved dåpen var Ole Johan Olsen Tømmerelvbakken og Hustru, Gunner Anders. Langhaug og Margrethe Andersdatter ibid.Peder Johan Edvard Pedersen Nymoen dpt. 6.november 1870. Faddere ved dåpen var Johan Eriksen Lænesbogen og Kone Maren Anna Nielsdatter, Erik Johansen do. og Anna Nielsdatter Svartfjeld.Enda en gang tusen takk til alle som har forsøkt å hjelpe meg.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja det er visst sånn at det noen ganger stopper opp, enda så ergerlig det er. Vi får jo håpe at en av dine 2 henvendelser gir noe resultat. Jeg har lett en del mer men desverre uten å finne noe som helst.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er problemet med Peder Johan Olsen løst! :o)Jeg fikk en mail fra Kåre Rauø Lenvik Museum, som kunne fortelle meg at Peder Johan Olsen var sønn av Olof Andersson Hvit, en utflyttet same fra Saarivuoma.Olof Andersson Hvit f. 1794, finnes i August Ljungs Familjeregister for Saarivuoma (side 619) og han var sønn av Anders Persson Hvit f. 1761 og Karin Gunnarsdotter Matti f. 1761. Disse ble gift i 1786.Anders Persson Hvit var sønn av Per Jonsson Hvit f. 1735 og Anna Larsdatter Landa f. 1737.Peder Johan er oppkalt etter bestefaren Per. Mellomnavnet Johan eller Jon som er den svenske varianten på denne tida, er sikkert fra oldefaren skriver han.Nå ble jeg glad :o)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Se det ja, alt har en løsning:) Det vil altså si at Olof (Ole) og hans mor, Karin Gunnarsdatter, faktisk finnes på Grønli i Lenvik ved FT-1801: LenkeDet som fortsatt mangler er vielsen til Ole Andersen og Elen Olsdatter og dåpen til Peder Johan.Odd Villy Ovesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var skikkelig morsomt. Jeg ble så glad :o) Akkurat når jeg var iferd med å kaste inn håndkledet.Da er det vel Karin Gunnarsdotter Mattis bror Ole Gunnersen Matti 46 år, som bor samme sted, samt deres 84 år gamle mor Synnev Hansdatter.Ja det er vielsen til Ole Andersen og Elen Olsdatter og dåpen til Peder Johan som står igjen nå. Den ble ikke nevnt.Mvh hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Det finnes bare en kilde til at Peder Johans mor het Elen Olsdatter, nemlig konfirmasjonen. Undres på om dette kan være feil og at hun istedet het Elen Nilsdatter. I så tilfelle så kan Peder Johan ha en bror som het Anders, se denne dåpen: [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=99720>Lenke Svartfjeld og Gressmyrskoven ligger i samme området (mellom Silsand og Gibostad på Senja) så dette er slett ikke usannsynlig. Anders finnes her ved FT-1865: Lenke Der var også en Anders Olsen som var fadder ved dåpen til Peder Johans første barn. Ole Andersen på Verselvmo døde i 1864:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :o)Du har helt rett Odd Villy :o)Jeg fikk en ny mail, som kunne fortelle at Olof/Ole Andersson Hvit ble gift i Lenvik med Elen Nilsdatter Parfa 17.september 1818. (Ikke Elen Olsdatter, som tidligere nevnt ved konfirmasjon!) Her er vielsen: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9684&idx_id=9684&uid=ny&idx_side=-186>LenkeDe hadde også sønnen Anders, som ble født 20.februar 1822 på Svartfjeld og døpt i Lenvik kirke 3.mai 1822 Permanent sidelenke: LenkeEn skulle da tro at Peder Johan også var døpt i Lenvik, men han finner jeg ikke. Broren Anders ble for øvrig gift 6 år før Peder Johan, i Lenvik 8.desember 1843 med Susanna Olsdatter. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si takk til deg Odd Villy for dødsfallene du fant :o)Kom til å tenke på en ting. Elen Nilsdatter Parfa var jo bare 28 år når hun døde. Kanskje Olof/Ole Anderssson Hvit inngikk nytt ekteskap og Peder Johan således er av dette ekteskapet?*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå tuller jeg. Peder Johan var jo 19 år når han ble konfirmert, så han må jo da være av det ekteskapet.Det går visst litt i spinn innimellom :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Peder Johan skal vel være født ca 1818 (dvs omtrent samtidig med at Ole og Elen giftet seg) og Elen døde jo ikke før i 1824, så det er vel all grunn til å tro at Elen er Peder Johans mor. Ole (Olof) var jo flyttsame og han må ha flyttet en del frem og tilbake mellom Lenvik og Saarivuoma, for Olof Andersson Hvit er registrert i husforhør (sammen med familien) frem til begynnelsen av 1800-tallet. Siste gang er han registrert alene (resten av familien tydeligvis flyttet til Lenvik for godt).Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.