Gå til innhold
Arkivverket

[#82216] Kan noen hjelpe med Peder Johan Olsen f. 1824 i Sverige.

Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Takk for informasjonen Odd Villy :o)Jo, han er nok sønn av Elen Nilsdatter Parfa i.o.m. at han oppgis å være 19 år når han konfirmeres. Han oppgis å være født i Sverige, så da er kanskje Saarivuoma det korrekte stedet å lete.Jeg har prøvd å finne Saarivuoma for å lete, men finner det ikke.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

De er nok ikke funnet i noe husforhør enda tror jeg.I Jukkasjervi har jeg funnet Saarivuoma, og det er i Norrbotten län. Har ikke fått sett gjennom enda om de er der.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du fant de Berit :o)Klarer du å følge sønnen Olof og se eventuellt når han og Elen Nilsdatter Parfa fikk sønnen Peder Johan?Takk skal du ha!Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det i kirkeboka at Olof ble født 3.september og nøddøpt 6.desember 1793? Døpt 25 januar 1794?Det er sagt at Ole/Olof var same fra Saarivuoma, Sverige. Han er kanskje født i Saarivuoma og senere døpt i Jukkasjärvi etter at de flyttet dit?Fadderne leser jeg som Olof Gunnarsson Matti, … Anders Amundsson Konnos hustru, Johan Nilsson …..?, …. Jöns Pehrsson Kertus hustru og Nils Nilsson ….? (Olof Gunnarsson Matti er kanskje en bror av Ole/Olofs mor Karin Gunnarsdotter Matti?)Det som er så rart, er jo at Ole/Olof gifter seg i Lenvik, Troms 17.september 1818, men sønnen Peder Johan er ikke å finne der. Han er mest sannsynlig deres eldste sønn.Veldig glad for at du hjelper Berit :o)*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Saarivuoma er en sameby i Jukkasjärvi. Begge dåpene var i 1794. Det er en mulighet for at de meldte flytting 1793, men ikke flyttet før 1794. De finnes jo i Norge i 1801 så der i mellom flyttet de. Selv om Peder Johan ble født i Norge kan han ha blitt døpt i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Så fint at Berit har funnet så mye. I går ble en hektisk dag her, og jeg fikk aldri ro til å sette meg å lete.Dette var moro Rigmor, for et par dager siden holdt du på å gi opp, nå har du funnet mye mer. Noe mer er nok ikke godt å finne. Infoene her er i det første husforhøret og i det flytter de til Norge. Men, det har jo blitt mye mer enn det var for en stund siden. Et godt godt eksempel på at vi aldri må gi opp. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil få takke så mye til alle som har hjulpet meg med å finne fram vedrørende Peder Johan. Det virket helt uløselig det hele og vips, så kom det trillende :o)Det skal bli moro å få levert det til min svigersønn og hans mor. Jeg har fortsatt en del igjen å nøste i på hans side og nå begynner tiden å bli knapp.Som Anne Lene skriver: Et godt godt eksempel på at vi aldri må gi opp. Det er jeg enig i :o)Mange gode hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Anne Lene vet du om dette sognet har vært inlemmet i et annet? Jeg finner ikke fødte mellom 1751 og 1792. På den tiden var det en del 'ut og inn' der oppe, men vet ikke om det gjelder Jukkasjärvi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.