Gå til innhold
Arkivverket

[#82266] Gullich Steinarsøn 1691-1765 i Røyken, etterkommere ?

Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Digitalarkivets manntall for 1664 viser litt mere enn Vestfold-slekt sitt, Lenke. Sønn til gamle Gullich Truelsen heter logisk nok også Truels (Trugels) 17 år gammel, dvs. født ca 1647 som passer utmerket med at Giertrud er født i 1650.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Leif (51):Det er nok ikke helt riktig at 1664-manntallet for Sande hos Vestfold-slekt viser mindre. Da undertegnede selv har transkribert det, så vet jeg at 1664-manntallet for Sande er fullstendig (Vestfold-slekt), mens DA-versjonen har mange forskyvninger og uteglemmelser.Jeg kan samtidig informere om at disse folkene på Kjeldås (Gullik Trulsen etc) er mine aner og jeg skal se litt nærmere på hva jeg har der.En annen ting: Ovenfor er det kun vist til de skannede kirkebøkene. Har dere ikke gjort noen søk i databasene som er lagt ut? Buskerud slektshistorielag har lagt ut mye for 1700-tallet, blant annet denne: LenkeMvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Min forbindelse til Gulliks-slekten på Nordre Kjeldås kommer opp fra (Øvre) Berg i Sande. Min ane Nils Larsen Berg (fca 1706- død 1745) var gift med Ragnild Gulliksdatter Kjeldås (f. ca. 1705).Ragnild var datter av Gullik Jakobsen (død 1732), som igjen var sønn av Jakob Einarsen (død 1701) og Berte Gulliksdotter på Nordre Kjeldås. Denne berte var datter av den nevnte Gullik Trulsen (fca 1604- død 1666). Hvorvidt dennes enke Åse var mor til Berte er uvisst.Denne tråden er interssant på flere vis. Jeg ser at det kan være mulig å finne ut mer av forbindelser mellom Røyken og Sande, samtidig som jeg nå plutselig har fått en ny vinkling på egne aner.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(52): Jeg ser i ettertid at jeg ikke fikk med meg det som stod langt til høyre. Jeg har også vært inne på den originale e-boken og alt ser veldig korrekt ut. Du har gjort en kjempejobb Are.Jeg er godt kjent med det som ligger i 'Same område' på Digitalarkivet - her Buskerud historielags materiale. Riktignok jobbet jeg meg igjennom kb for Røyken mange ganger før jeg så at der var det lettere å finne frem. For Sande går tilsvarende materiale foreløpig ikke langt nok tilbake i tid.Anders Clemmetsen / Klemetsen kan ha vært dragon (jfr. at han kom fra en 'dragongård' og kan ha blitt stasjonert i Vestfold. Det er fotografert og lagt ut mange 'ruller' i den senere tid, men jeg har ikke fått sjekket om det er noen for de aktuelle områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Når det gjelder Anders Clemmetsen Gjerdal og Kari Steinarsdatter Liverud så bodde de først på Gjerdal i Røyken hvor de fikk 2 barn. Ved skifte etter Steinar Larsen Liverud den 21 Sep. 1707 bodde Kari og Anders på gården «Kofvestad», Kovestad i Lier. Så flyttet de til Ølstad i Røyken hvor de fikk 4 barn før Anders og Kari overtok gården Nordre Ryggetangen, Sande i Vestfold i 1723 hvor sønnen Clemmet ble født.Det er helt klart at det er Anders og Kari som bor på Ølstad 1711 - 1721. Det ser man på fadderne til barna som er både hans og hennes søsken. Etter 1721 en gang så forsvinner denne familien fra Røyken så det stemmer helt perfekt med at de overtar Ryggetangen i 1723. http://tiny.cc/26i86Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Roger. Dette var en grei oversikt fra deg og langt på vei stemmer det med det jeg har. Noen små avvik kan vi kanskje finne ut av ?Jeg hadde i utgangspunktet noen barn i FS :Amund Andersen Gierdal døpt 1706Anne Andersdatter Gierdal døpt 28.aug.1707 i RøykenSå er jeg litt usikker på denne: https://beta.familysearch.org/s/recordDetails/show?uri=[url="http://pilot.familysearch.org/records/trk:/fsrs/rr_414686352/p2&hash=HloWXpZgU9zB10k5M56iYku8TUc=>Lenke (hele lenken må med) Kari Hans Andersdatter døpt 9.feb.1716.Hans i 1711, Truls i 1714, Kari i 1718 og Kirsti i 1721 finner jeg greit på Ølstad.Men så mangler jeg da Karen som skal være født i 1713, nevnt i FS og Anne født i 1719 som skal ha vært gift med Jon Larsen Klevjer nevnt i skifte i Sande. Kan det være samme Anne som jeg nevner ovenfor ? Og er Karen og Kari samme person ?Jeg har lett litt i Lier og lurer på om 'Introduserede' 19.juni 1709 er riktig person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Jeg har ikke undersøkt hvem Hans Andersen Gjerdal er som får en datter Kari i 1716, men det kan ikke være sønn av 'vår' Anders Clemmetsen Gjerdal.Karen i FS 1713 er oppført uten foreldre og dato og det er ingen Karen døpt i Røyken i 1713, så den kan du se bort fra. Karen og Kari brukes om hverandre i de ulike kildene.Hvor står det at Anne som var gift med Jon Larsen Klevjer er født i 1719 ?? Trolig er det Anne født i 1707 som er gift med Jon Larsen Klevjer for det er ingen Anne gravlagt i Lier eller Røyken som kan være henne.Anders Skudstad får en sønn Lars som døpes 21 Mai 1709. Hans hustru introduseres 19 Juni 1709.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(57): Det er FS som har 1719 på Anne. For øvrig så er Klevjer nevnt i skiftet etter Anders. Har du funnet Amund og Kirsti begravet ?Hvordan Steinar Larssøn Liverud fra Røyken fant sin hustru i Sande omkring 1685 (han var da ca 45 år) blir vel stående ubesvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei igjen Roger.Guri Steinarsdatter Liverud 1690-1763 var først gift 1726 med Iver Torstenssøn 1692-1741. Er du enig i at dette her er hans far og farfar Lenke. Ingen andre Tosten eller Iver ser ut til å matche så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

I lenken ovenfor står det at Iver Hajums hustru er ukjent, men i tingboka 1699 finner vi dette 'Aaste salige Iffuer Haiem och søn Tosten Iffuersen och suoger Jacob Haiem och daater Ingerj Iffuersdaater' (8 linje ovenfra) http://www.arkivverket.no/URN:rg_read/29229/59 har ikke hatt tid til å legge det inn på sidene enda.Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Har nå laget noen nye sider. Clemmet Toresen Gjerdal og hans sønner. Sønnen Nils var gift med Berthe Joensdatter Flater. Hennes foreldre var Joen Ingebretsen Flater og Torbjørg Larsdatter Liverud. Torbjørg var søster av Steinar Liverud. Lenke til Clemmet Gjerdal. [url="http://tiny.cc/o10qm>http://tiny.cc/o10qmI skiftet etter Torbjørg den 26 Apr. 1712 får vi vite at Joen Ingebretsen Flater hadde vært verge for Birthe og Guro Steinarsdatter. De fikk her utlevert sin farsarv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.