Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#82298] Hvor ville saken kommet for retten?

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Svaret kan nok til en hvis grad avhenge av tidspunktet, men i mer moderne tid (etter 1917) står det i farskaps- eller bidragsforelegget hvilken rettskrets saken hører hjemme i, og det vil nesten uten unntak være barnets/barnemorens.

Gjest Per Helge Seglsten

Takk begge to! Min sak er fra 1794, noe jeg selvsagt burde hatt med i det første innlegget. Men det ser jo ut som om jeg kan gå ut fra at det var på morens hjemsted saken ville vært ført. Spørsmålet er da: Denne leiermålsaken er ikke nevnt i den aktuelle tingboka (Gisund tinglag i Troms), men er påpekt i kirkeboka or Lenvik. Lignende leiermålsaker er imidlertid kommet til doms i samme tinglag i samme tidsområde. Var det tilfeldig hvilke samker som ble ført for retten, eller kan det ha hatt noe å si at den angitte barnefaren ikke var fastboende lokalt, men 'en omvankende parykmaker'.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.