Gå til innhold
Arkivverket

[#82344] 4 barn reiste alene fra Heddal til Minnesota i 1873

Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line O. Eide

Margit/Mary??? Florence Running kan jo være hennes tantebarn.1930 United States Federal CensusName: Mary Johnson Home in 1930: Austin, Mower, Minnesota View Map Age: 63 Estimated birth year: abt 1867 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Race: WhiteHousehold Members: Name AgeMary Johnson 63Helen Sheedy 19Blanche Sheedy 21Florence Running 20Violet Esterby 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

1920 United States Federal CensusName: Mary JohnsonHome in 1920: Moscow, Freeborn, MinnesotaAge: 54Estimated birth year: abt 1866Birthplace: NorwayRelation to Head of House: WifeSpouse's name: Bernt JohnsonFather's Birth Place: NorwayMother's Birth Place: NorwayMarital Status: MarriedRace: WhiteSex: FemaleYear of immigration: 1871Able to read: YesAble to Write: YesHousehold Members: Name Age Bernt Johnson 59 Mary Johnson 54 Arthur Johnson 23 Hartvig Johnson 19 Myrtle Johnson 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hanne! Helt utrolig! Det nærmeste jeg hadde kommet på egen hånd var en mistanke om at Harold Olson som giftet seg med Sarah Lyle i Albert Lea i 1886 var den Harald/Harold jeg lette etter. Hjertelig takk! Ref. innlegg (24). Du fant Margith/Marie i 1880, også! En liten kommentar til familien hun bodde hos, da: Det står at hun var 'Cousin to head-of-household'. Riktig det. Kona i huset, Anna Helene Gunderson, var eldste datter til Ingebret Knatvold. Egentlig var det ganske mye 'familie' i den familien. Anna Helene og ektemannen, Gunder, var nemlig søskenbarn.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

og ikke nok med det.... Mora til Gunder Gunderson var tante til min oldefars bror, Martin Hamberg! Og den direkte årsaken til han reiste akkurat dit i 1870.I slike tilfeller ser man resultatet av å gå bredt ut og samle info som i utgangspunktet bare ser perifer ut. Det man gjør er faktisk å tegne personenes sosiale nettverk! For meg gjør det slektsarbeidet mye mer interessant!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Det er flere familietre med Running barna. Her er mer om Mary.-Mary RunningBorn: 24 Oct 1866 Hitterdahl, NorwayDied: 13 Jul 1939 Austin, Mower, Minnesota, USASpouse 1Amasa WyantBorn: 8 Apr 1858 in Oakland, Freeborn, Minnesota, USADied: 13 Sep 1907 in Austin, Mower, Minnesota, USAMarriage: 19 Oct 1882Children Sex BirthHazel M Dibble F 22 Dec 1891 in Austin, Mower, Minnesota, USAHenry Edward Wyant M 9 Aug 1883 in Freeborn, Minnesota, USAHarold Wyant M 9 Sep 1886Spouse 2Brent JohnsonBorn:Died:Marriage: 21 Dec 1909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Mary RunningBirth 26 OCT 1866 in Hitterdahl, Norway DeathSpouse & ChildrenAmsa Wyant 1858 – 1907Henry Edward Wyant 1883 – 1941Harold Wyant 1886 – 1975Hazel Wyant 1891 – 1894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Via familietrærne på ancestry.com kan du få vite mer om deres etterkommere også. Og komme i kontakt med de som har lagt inn trærne. Så hvis du ikke har medlemskap allerede, bør du ta et prøveabonnement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

En hjertelig takk til alle som har bidratt til å få fram alle opplysningene!Jeg kommer ikke til å bli ferdig på flere dager med å organisere alt sammen! I tillegg kommer jo alle sekundæropplysningene som jeg ikke kan motstå å følge opp! Og korrigere (av og til). Tror jeg brukte bortimot 2 timer på å finne ut at en av svigersønnene til Hans Olsen Running, Georg Esterby (ref. lenken i innlegg (34)) egentlig het Gjert Larsen Østerbø og kom fra Aurland i Sogn!Ha en fin dag alle sammen!mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei igjen! Har jobbet intenst og hittil funnet bortimot 40 etterkommere til de 4 barna. Utrolig hva man kan finne av opplysninger på Internet! Men så er det alt man ikke finner, da.... Og da trenger jeg litt hjelp, bl.a for å løse opp i litt usikre opplysninger.Derfor: Kan noen hjelpe meg med å finne Mandalena B. Running (f.1899) i folketellinga 1920 og hvem hun er i hushold med? Mest sannsynlig i Freeborn eller Mower County i Minnesota. Hun var datter til Ole Olsen, som var den nest yngste av søsknene i 1873.Har et annet spørsmål også når det gjelder denne familien: Kona til Ole O. Running kalles Lena/Helene Underdahl som pike og skal være født i Norge i nov. 1866. Etter å ha gått gjennom kirkeboka for Aurland (som er det utvilsomme sted å lete) peker Olina Olsdatter Underdahl (f. nov 1865) seg ut som den beste 'kandidaten'. Foreldrene til Olina het Ole Bottolfen Underdahl og Kari Knudsdatter. (De emigrerte i 1889 med døtrene Olina og Kari).Er det noen som kjenner til denne familien og deres gjøren i USA?Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.