Gå til innhold
Arkivverket

[#82385] Karl August Theodor Magnusen, født i Stockholm , 1859, slo seg ned i Bergen

Gjest arne askildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Chris Bingefors

Här en ny födelseuppgift för Anders Magnus Magnusson, från år 1860, Linköpings kronohäkte:Smideshandlaren Anders Magnus Magnusson Inrättning: Linköpings kronohäkte Personuppgifter: Född 1821-10-06 i Björke s:n af Elfsborgs Län och bosatt i Södertelje stad. Signalement: 5 fot 5 t:m lång, gråa ögon, brunt hår. Orsak till häktningen: Fickstöld. Stadsfiskalen Öhrnell. Ålder: 39 år. Fånge nr: 407 Nr, transport fånge:Brott, straff m.m. Domstol: Linköpings Rådhus Rätt. Wid ransakning den 8 Dec. Tidigare brott: Orsak till ej verkställt straff: Utdömt straff: Datum, utdömt straff:Händelse inom häktet/fängelset Frisläppt Frisläppt: Datum: Antal underhållsdagar: Anmärkning: Källa: Landsarkivet i Vadstena DIIIaa:102Responsible for this page: Peter Berkesand Last Updated: 2010-08-30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne askildsen

Hei! Har vært på jobb, så jeg har ikke lest alt. Trenger litt tid til å lese og fordøye stoffet. Får bruke helgen. Så vidt jeg har registrert har Karls familie bodd en tid i Finland. Har forstått at en tipp-oldemor kom fra Finland. Som sagt, mye her jeg må se nærmere på. Undres på om Karl begikk brott her i Norge, og rømte til Sverige? Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne askildsen

Det ser ut for meg som om Karls familie har vært det vi i Norge kaller for `tatere`. Omreisende tuskhandlere og småkriminelle. Men interessant har det vært uansett å få vite litt om mine svenske aner. Har også vært inne på svenske avbyterforum og fått kunnskap om slekten enda lenger tilbake. Mvh.Arne Askildsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Ja, det är klart att de var omstreifere. Dessutom med kontakter till den förnämsta av de släkterna, så det är verkligt intressant forskning. Det är ju också så, att man kan följa de som begått brott betydligt bättre än laglydiga personer (den enda egna äldre släkting jag har bild på är en fängelsekund!).Däremot verkar det som Carl AT inte deltog i det livet efter sin fängelsedom 1887. Han verkar ha lämnat allt och flyttat till Norge, som det ser ut nu. Jag hittar heller ingen kriminell verksamhet när han är tillbaka i Sverige (alla källor inte kollade). Hans andra hustru har däremot en del problem. Hans halvsyskon är också intressanta att följa upp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne askildsen

Hei. Noen forslag til svenske nettsider der man kan søke etter folk over hele Sverige? Tenker på noe i likhet med Digitalarkivet? Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Gratis: www.slaktdata.org (mest västra Sverige) www.ddss.nu (Mest södra Sverige)Abonnemang: www.genline.se www.arkivdigital.se (färgfoto) www.ra.svar.seAlla har kyrkböcker och annat material scannat. Svar har också sökbara register, t ex folkräkningar 1880, 1890, 1900, 1910 (delvis)Stockholms stadsarkiv (gratis): www.ssa.stockholm. se Har sökbara register, mantal, rotemansarkivet (man hade en speciell bokföring i Stockholm 1878-1926)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne askildsen

Hei Chris! Sier takk for engasjementet og hjelpen din så langt. Etterhvert har jeg tenkt å bruke adressene du har oppgitt. Ser for meg mye spennende gravearbeid i svenske arkiver utover vinteren. Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.