Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#82411] trelasthandler Antonius Bertelsen ca1600- og hans datter Karen Antoniusdatter

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg ser en konflikt mht til datoer når det gjelder informasjon i Finne-Grønns 'Oplysninger om familier i Oslo og gamle Christiania' - del 2 hos Wangensteen.net - side 49 hvor det opplyses:1) Antonius Bertelsen døde en gang mellom 1646 og 16482) Hans datter Karen Antonisdatter ble db 2.feb.1651 - se også link til dåpen i Oslo Domkirke Lenke. Hustruens navn Johanne Andersdatter Brun stemmer.Er jeg helt på jordet, eller må dødsdatoen i 1) være helt feil ?

Gjest Leif Salicath

Hei Per.Takk. Ja jeg har (selvsagt) sett hva du har på dem, men hvor får du fødselsår 1630 på Karen når hun er døpt i 1651 ?Finne-Grønn skriver: 'Det synes som kun to døtre levede op: Ingeborg, f. 1646, og Karen, db. 2 febr. 1.651' som jo stemmer med kb når det gjelder Karen. Kb går ikke tilbake til 1646.Mitt spørsmål går egentlig på om en kan døpes 21 år etter en er født ? Eller hvor god Finne-Grønn sin antagelse om at Antonius døde i 1646-1648 er ?

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Antoni Bertelsen begraves i Hellig Trefoldighets Kirke 21.09.1654.PS. Finne-Grønn er utmerket som arbeidsverktøy, men jeg ville aldri funet på å bruke ham som kilde.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.