Gå til innhold
Arkivverket

[#82549] Mari Mikkelsdtr f 9.2.1820 Bjølstadeie Vågå Foreldre?

Gjest unni Holt
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Bakken

Hei igjen, kan jo kjapt nevne her at Anne Thorsdtr ble gift med Ole Olsen Djupdalen, også han heidøl, de første barna deres, Oline 1872, Anton 1874 og Marie 1880 er og født i Heidal før familien etterhvert slo seg ned på Sør-Fron, her kom etterhvert barna Thea 1884 og Ragna 1887, Ole dør allerede i 1888.Her er familien på nedre Leirflaten i 1875. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f70517&gardpostnr=79&personpostnr=490&merk=490#ovre>LenkeHer er Anne med to av døtrene Marie og Ragna, Thea finnes da som tjenestepike på Sveipe. i 1900, datteren Oline er blitt gift med Ole Hølmen. LenkeBåde Anton, Marie og Oline blir værende på Sør-Fron, Ragna blir gift med en Kristian Hansen Myhrhagen mens Thea drar over til Amerika. Trolig den jeg finner utvandret her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Så hopper vi til Brenden (Uppigard-Fougstadeie), sekundærkilde: Norddalsarkivet. 13.04.1810 viet Syver Andersen 32 år og Rønnov Olsd. 26 år Sletteie. Hvor de barna ble boende, er naturligvis litt gjettekonkurranse. 15.06.1819 Anders Syversen til Øvre Bilben, 19.02.1821 Marit til Rustbakken, 17.09.1824 Ole Syversen (Til Gustad-Brenden ), 22.11.1826 Ingeborg, ikke gift ?, 03.05.1829 Røndaug til Skjerdals-Bakken, 19.04.1832 Kari her og der, min oldemor. Se ellers trådene 77013 og 77040. (Jeg skulle gjerne hatt et dåpsbarn Anne 1828, men finner henne ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hei, det siste halve året har jeg fått en skavank med at jeg så lett skriver feil Tidligere oppdaget jeg eventuelt det øyeblikkelig. Jeg må nå lese over igjen det jeg har skrevet. I årstallet for vielsen har jeg trykket nabotasten 0 i stedet for 9. Det skal være 13.04.1819.(Det er ikke så lett å oppdage tallfeil, som bokstavfeil.) Det er kanskje noe nevrologsisk ? Har du sett noe til Anne Syversdatter ? Vi har ei på Aamdtsrønningen i Nord-Fron på grensa mot Heidal, dit det var en del samkvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort å slå feil tast! Jeg finner ingen Anne på FS, men alle de andre barna, men med noen unntak på f.dato. Rønnou finner du på 1801 telling Fougstad gård, 11 år, dette tror jeg må være den rette. Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hallo Unni, Heller mere til at Ronnov Olsd. var fra Sletteie (som det også står i dåp av den som jeg foreslår) og i Vigsel 1819: Født 11.08.1790. Dette er Slett-Lien eller Gustad: Du har truffet et ømt punkt hos meg. Faren mener jeg het Ole Jonsen Gustad, ialle fall. Det er nok henne du også fant under Fougstad (5.familie). Lien har jeg som kopi fra Norddalsarkivet, som jeg slettes ikke stoler på. Det kan vel ha vært noe flytting. I alle fall flytter de en god tid senere (Rønnog og Syver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Helge! Hvis du søker på Rønnou som nou, får du 2 Rønnou i Vågå, den ene er en gml dame, også den som jeg henviser til FT 1801, Jeg må nok studere dette nærmere, se litt på faddere og sånn etterhvert. Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hei, Jeg har bestemt meg for å velge Sletteie. Ved dåp står det Sletteie, i 1801 og i vigsel også. 'Min' ble skrevet med en n, så du må eventuelt søke på børjar på røn (Rønoug). Hilsen Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Skogum Alnes

Hei Unni, jeg er også etterkommer etter Mikel og Synnev, Hans Mikkelsen f.1806 var bestefars oldefar. Jeg har notert at Mikel Christensen var fra Sell født i 1774, og at Synnev var fra Djupdalen i Heidal født 1781. Her har vi antagelig dåpen til Michel, jeg klarer ikke lese stort av det men ser at faren heter Xten. Nederst til høyre. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-88>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marit! Så flott! Jeg ser også at det står Michel og Xten, men ellers er det umulig selv med stort forstørrelsesglass, dessverre! Vanskelig område Vågå, jeg sliter for hvert eneste navn! Er derfor interresert i å holde kontakt med de som søker de samme personene. Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hei Marit, Var Hans Michelsen gift med Marit Halvorsdatter ? De to navnene kom for meg akkurat nå fra ei annen etter-grein. Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge! Ja, det tror jeg er riktig! Synnev var indest 20 år og bodde med sin Bror Hans 23 år ugift, Bjølstad gård FT 1801 hvis du ser nedenfor er det 1 uekte barn. Kristen Mikelsdtr på 1 år og er nok sønnen til Synnev. Du sitter med masse lokalkunnskap som er nyttig, Kjempefint at du supplere med det, da er det litt enklere! Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge! Ja, det tror jeg er riktig! Synnev var indest 20 år og bodde med sin Bror Hans 23 år ugift, Bjølstad gård FT 1801 hvis du ser nedenfor er det 1 uekte barn. Kristen Mikelsdtr på 1 år og er nok sønnen til Synnev. Du sitter med masse lokalkunnskap som er nyttig, Kjempefint at du supplerer med det, da er det litt enklere! Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hallo, Jeg er bare en generasjon yngre kommet. Jeg så etter noe helt annet,men slik at jeg nå finner en Paul Hansen f 05.03.1832 som sønn av ekteparet Hans Mickelsen og Mari Halvorsdatter. Nei, jeg har ikke kontrollert det jeg nå skriver, at det var Brænden i Skogbygden. 7-800 meter lengre opp : Dypdalen og videre et par kilometer til nedre Leirflaten, hvor det var nære familieforbindelser. (Det bør i allefall tittes på, eller er det noen som har/ikke har fra før, som kan avkrefte den antagelsen ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Skogum Alnes

Hei Helge, ja Hans Michelsen var gift med Mari Halvorsdatter. Hun bor som føderådsenke på Rindhølen i 1865. Jeg fikk opplyst fra Norddalsarkivet at hun var fra Lyeneie (Lyebakken) Hun døde i 1874.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Joda, det er riktig. Hans Mikkelsen og Mari Halvorsdtr. ble viet 27/12-1827. Bodde på plassen Rindhølen under Bjølstad. Jeg har reg. 8 barn. Lars f. 13/5- 1826, Hans f. 4/5-1828, Synnef f. 14/3 1830, Paul f. 5/3-1832 (Han er min oldefar, var bosatt i Brænden i Skogbygda), Kristen f. 3/5-1835, Thore f. 25/3-1838, Lars f. 7/5- 1842 og Mari f. 3/5-1844. God planlegging der i gården: 5 av barna er født i mai mnd., de andre 3 er født i mars !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Mange takk, Lisa. Du gjorde som Jens Stoltenberg sa engang, overoppfylte. Jeg tittet litt etter på Brænden om det skulle være noen forbindelse med Runningen/Kagrudeie ? Det skulle være Ole Enersen Fjerdingreneie født ca 1791. Han var far til spillemannen Hans Olsen Slettmo. Men døde vel ca 1827. Ellers er det kanskje Øvre Rindhølen ? Hilsen Helge H. (Denne Hans'en skulle ha vært født i Brenna/Skogbygden i 1825)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.