Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#82646] Hvem var Olea Halvorsdtr. f.ca.1798 i Skien?, Telemark

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

HeiEr det noen som har kjennskap til hvem som var Olea Halvorsdtr. sine foreldre.?Hun vies 6 mai 1823 med saugmester Hans Larsen. nr.13. h.side:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7894&idx_id=7894&uid=ny&idx_side=-131>Lenke i FT 1825:Lenke dtr. Kirstine f. 13.05.1824 nr.13. h. side:Lenke dtr. Maren f. 04.04.1826 nr.21 h. side:Lenke dtr. Anne Marie f.22.08.1828 nr. 27. h. side:

Gjest Anne Tonby

Ved dåpen til Maren er det en fadder som heter Margrethe Halvorsdt.Det kan være Olias søster.Finner en familie i Fredrikstad i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=f1801&gardpostnr=3434&personpostnr=44048&merk=44048#ovre>LenkeUtflyttet fra Fredrikstad til Skien Margrethe Halvorsdt og Olia Halvorsdt nr 4 og 5

Gjest Ragnar Halvorsen

Tusen takk AnneHun passer jo perfekt på alder også, og det er jo en grunn til at Olea ikke er å finne blandt døpte i Skien, ei heller i FT 1801 for Telemark. Jeg tror dette må være rett person. Desverre finner jeg ikke innflyttede til Skien i dette tidsrommet, men det er kanskje noen som vet hvor jeg skal lete?mvh Ragnar Halvorsen

Gjest Berit Knudsen

1798 26. August 12.-- a trinit.: Lod Halvor Pedersen og Kistie Olsdr. Kniple fra? Ridderhuuset døbe et p:b: som blev kaldet Olia. Q:f: Søneve Olsdr. Forstaden, Ragnild Christensdr. Biølstadgrund. M:f: Anders Ingebrethsen Trosvig Bergeth, Lars Larsen hos Schioldborg og Mathias Pedersen fra Forstaden.(Jens Scioldborg bor i huset Kniple i 1801).

Gjest Berit Knudsen

Ang. (8) Lod er ingen forkortelse eller tittel. I dag skriver vi lot. Altså 26. august lot Halvor Pedersen og osv. et pikebarn døpe.....(9) vielsen Nr.7, blev ækteviet ungkarl og landsoldat Halvor Pedersen Glimming og pige Kirsti Olsdt. Forst(aden).Det i parentesen synes ikke da det er skjult i 'bretten'. (10)Peder var hjemmedøpt, og den hj.dåpen ble konfirmert i Glimminge kirke 18/4 1790. Stedet het Kniple og ikke Kiple, men jeg går ut fra at det er en skrivefeil.

Gjest Ragnar Halvorsen

Da ser det ut til at søsteren til Oline,: Margrethe Halvorsdtr. f.nov.1794 - døpt 16 nov. 1794 Glemmen Fredrikstad, Østfold - død 19.mai 1852 - gravlagt 25 mai 1852 i Skien, Telemark, vies i Skien, Telemark 15 juni 1824 med snekkermester Anders Larsen Beyer f.ca.1798 - død 7 sept. 1846 - gravlagt 12 sept.Anders og Margrethe døper 20 april 1825 barnet Oline Kirstine, og blandt fadderene her er Olea Halvorsdtr.:nr 21 h.side: LenkeDa er jeg ikke lenger i tvil om at det er Olia/Olea Halvorsdtr. fra Glemmen i Fredrikstad som ble gift med sagmester Hans Larsen.mvh Ragnar Halvorsen

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.