Gå til innhold
Arkivverket

[#82676] Knut Sjursen Terum, Aurland (1703-1781), hvor kom han fra?

Gjest Terje Tandsether
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Tandsether

En Knut Sjursen giftet seg i Aurland 1738 med Ingeborg Larsdtr. Fretheim (1716-1794). Han fikk 1741 bygselbrev på garden Terum og ble bruker der. I Aurland bygdebok (1964) står det at han trolig var bror til Lasse Sjursen Ytre Lie (1702-1784). Knut Sjursen var fadder til Lasse Lie sin datter Gjøri i 1731. Ved dåpen til Knut Terums sønn Lars i 1745 var ei Tora Sjursdatter fadder. Sjur Otternes hadde ei datter Tora døpt 1719, hun kan være søster til Knut. En Knut Sjursen nevnes som altergjest ved Flåm kirke i 1730-åra, men uten bosted.Hvem var Knut Sjursen Terums foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Jon Sværen

Du syner til ei bygdebok frå 1964, Terje. Men det kom ei bygdabok i Aurland i 2007, band IIa, Gard og ætt: Frå Fretheim til Geisme.På Raufoss er det heilt sikkert eit biblotek der du kan fjernlåna den 3 år gamle Ættabokji.Prøv den og la oss her i BF få vita om du kom eit steg vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Jeg var innom Sogndal bibliotek sommeren 2008 og så at det da var ei ny bygdebok for Aurland der, husker ikke hvilket område den dekker, mulig det var Flåm. Men garden Terum var ikke med i denne boka, den kommer vel i et seinere bind. Boka jeg så (og leste i) kan være den som du nevner. Jeg skal prøve å få lånt den nye boka. De to gamle Aurlandsbøkene fra 1964 har jeg hjemme, men det kan jo være funnet flere slektsopplysninger siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.