Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#82755] Hvem er Barbara / Barabra / Barbro Hansdtr. f.ca. 1779 i Larvik ?

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Det lille jeg kan vise til fram til nå er: Hun er 52 år i FT1801 og gift i sitt første ekteskap med tømmermann Knut Knutsen i Larvik. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010707&gardpostnr=120&personpostnr=718&merk=718#ovre>Lenke De ble antakelig gift omkring 1776/1777, da det er skifte etter Knut Knutsens første hustru i 1776, og da Barbros formodede datter Berte Maria Knutsdatter ble født ca. 1777.Dette tema blir en fortsettelse av nr. 32932 Hvem er foreldre til Birte Marie Knudsdtr.:

Gjest Kristian Hunskaar

Barbro er en normert staving som trolig ligger nærmest uttalen av dette navnet.Av temaets tittel kan utenforstående få inntrykk av at Barbro Hansdatter var født i Larvik. Det er ikke nødvendigvis tilfelle. Hun kan i teorien være født hvor som helst.Noen Barbro Hansdatter finnes ikke i ekstraskatten for Larvik 1762. Hun finnes heller ikke i tilgangslistene ut året 1762. Hvis Barbro bodde i Larvik på det tidspunktet, kan hun altså ikke være født tidligere enn 1751 (skatten ble betalt av personer over 12 år). Dersom vi velger å tro at hun var født ca. 1749, slik FT1801 antyder, må hun være innflytter til Larvik på et senere tidspunkt.Noen passende Barbro Hansdatter kan jeg heller ikke finne i ekstraskattmanntallene for Hedrum eller Brunlanes (med Stavern, Helgeroa og Nevlunghavn). Tjølling og Sandar har jeg ikke avskrifter av.Til tross for at Barbro etter alderen i FT1801 å dømme var i fruktbar alder fram til midten av 1790-tallet, er det ikke spor av at hun har satt barn til verden etter at Larviks kirkebøker begynner i 1785. Her må jeg rett nok ta det forbehold at jeg bare har bladd gjennom åra 1785-1788.Jeg vil holde fast ved hva jeg skrev i tema nr. 32932 om at løsningen kan ligge i en skifteprotokoll, men at det her er mange og tykke skifteprotokoller å lete gjennom. En kan også tenke seg at Barbro kan ha avgitt ei vitneforklaring som er protokollert i ei tingbok, og at hun der oppgir sitt fødested.

Gjest Gunn Huglen

Til Kristian. Det er ikke mange Barbro Hansdøtre å finne i rett alder på Vestfoldslekt.Heller ikke finner jeg noen i passe ca alder f. 1751 nevnt i skifter i Larvik, Skien, Kongsberg.Vet du noe om denne damen i passe alder som døpes her , Nøtterø/ Tjøme: LenkeMvh. Gunn

• 1 måned senere...
Gjest Erling Hoel

Jeg har en Barbara (Barbro) Hansdatter f. 1778 Langerud, Lardal, Vestfold. Foreldre: Hans Mathisen Langerud og Kirsten Olsdatter. Med Ole Larsen Aschjem haadde hun 4 barn: Even, f. 08.10.1811, Else Kristine, f 1813, d. 1815, Else Kristine, f. 1816 og Oline Maria, f. 17.01.1818Døpt 16. april 1778. Død 30.12.1855 Bekkkevar, Lardal, Vestfold.Barbaras dåp: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8242&idx_id=8242&uid=ny&idx_side=-249>LenkeDød:

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.