Gå til innhold
Arkivverket

[#82767] Ole Andersen f ca 1798 i Salten, men hvilke opphav?

Gjest Heidi Sørnes Solbakken
 Del

Recommended Posts

Ja sant, ser det nå. Bra jeg blir passet på! Om hun har satt bort en sønn så var det ingen mangel på ønske om ny sønn. Både lege og jordmor var til stede ved min Milles siste dødfødsel i 1836. Det ble ikke funnet noen feil, og gutten var 'fullbåren', men livssituasjonen kan jo endres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Nå, umulig er det vel ikke. Aldersforskjell mellom ektefeller var jo heller ikke uvanlig.Det mest nærliggende nå er vel å sjekke om Peders far Anders Edjesen (Eidissen?) var fra stedet eller om han kan ha vært innflytter. Videre om Mille rett og slett kan ha blitt gift med sin første manns bror.Eidis (eller lignende) var en del brukt i Folda-distriktet i Salten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

5. oktober 1809 er det skifte etter gardmann Anders Edisen, Reppe, enke Abelona Jacobsdtr. Barn: 1) Jacob Andersen, myndig, gift, boende på gården Opdøl. 2) Edis Andersen, myndig, boende på Reppe (hvor han overtok sin fars gårdpart). 3) Peder Andersen, myndig, bor på Gjerstad. 4) Ole Andersen, hjemme hos moren. (Han ble senere gårdbruker på Lille-Rise). 5) Ane Martha Andersdtr., g.m. Ole Olsen, Reppe. 6) Anniken Andersdtr., ugift, i tjeneste hos Nils Johansen, Haukland. 7) Karen Malene Andersdtr., g.m. Rasmus Sørensen, Bø. - Boets formue utgjør 89 rdl., 2 m. og 9 sk., men gjelden var på ikke mindre enn 246 rdl., 1 m. og 2 sk., så det var fallitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk begge to, dere har funnet ut mye om Mille fra Buksnes, og det ser ikke ut som hun ble gift med med sin første manns bror, Ole Andersen. Jeg har også mine tvil om at dette er Mille jeg leter etter. Mest for alder, men også at hun ikke har enke som tittel ved vielse. (Men om høy alder kan føre til dødfødsler...er hun bra kandidat.) Under Ole Andersen i lenken på #11 står Peter Olsen. Han er fra Kolvereid og jeg skrev litt om han i #7. Det står noe om han som jeg ikke forstår...familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.