Gå til innhold
Arkivverket

[#82795] Mange feil i FT 1910 ?

Gjest Kjell Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Sollien

Det er mange grunner til at det blir feil. Objektet har gitt feil opplysning om fødselsdata og navn. Telleren kan ha misforstått, og den som transkriberer kan mistolke det som står nedskrevet på telleskjemaet. Dette er noe må vi må leve med. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jammen var det en dag feil i fødselsdatoen til min bestefar. Åssen i huleste får de det til? Har ikke prøve å lete opp flere feil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Fleire av 'de som står bak Historisk Befolkningsregister' (19, 22) har vore tungt inne i tilrettelegginga av 1910-teljinga heilt sidan det arbeidet starta for mange år sidan. Feilproblematikken er derfor godt kjent i forprosjektgruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Roger Ødegaard

Finn sier det er mange grunner til at det blir feil. Det er jeg enig i. Jeg leita etter min bestefar Karl i 1910. Hans far er Christian Kondal Christiansen. Nedenfor er de fleste av Christian`s navnevariater og tidspunkt. Ganske interessant. :-)Christian Kondal Christiansen (Født 1871 Kb. Høland), Christian Kandal Christiansen (Ft.1875 Høland), Korndal Kristian Kristiansen (Konfirmert 1886 Kb Blaker/Aurskog), Konrad Kristian Kristiansen (Kb.1891 Aurskog/Blaker, hans sønn Karl innført), Kondal Kristjansen Berg (Ft.1900 Eidvoll), Kondal Berg (Ft.1910 Eidsvoll), Kondal Kristiansen (1912 Riksforsikringsanstalten), Konrad Berg (Gårdshistorien Eidsvoll Bind 3, side 180), Kristian Korndal Kristiansen Berg (Kb.1917 Eidsvoll, død).Min bestefar Karl født 1891, som jeg kjenner som Karl Kristiansen Ødegaard, og senere bare Karl Ødegaard, finner jeg som Karl Konradsson i Ft.1910 i Aurskog.Vi må nok fortsatt bruke hode like mye som før for å finne rette personer. Jeg ser ingen grunn til at jeg skal 'skyte på noen'...ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(19, 22, 29): Ja, siden RHD har registrert ca. 18 % av 1910-tellinga, vet jeg at man allerede har merket seg feilene i fødselsdatoene. I enkelte herreder - jeg tror det er i Nordland - har tellerne faktisk ikke registrert fødselsdato, men alder.Men om 75 % av personene i FT1910 er registrert med rett kombinasjon av fødselsdato og fødested, blir det likevel 1,5 millioner personforekomster i FT1910 som potensielt kan kobles mer eller mindre automatisk med personforekomster i kirkebøkene. Jeg vet ikke hvordan HBR-prosjektet ser for seg en programvare for dette, men man kan tenke seg diverse former for kontroll. For eksempel kan programvaren (basert på sammenfallende fødselsdato og fødested) foreslå personforekomster som kan lenkes sammen, hvorpå en prosjektansatt godkjenner eller avviser lenkingene (basert på at vedkommende også kan sammenlikne navn etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Otterå

Vi må være glad for at denne folketellingen nå er kommet, og ikke la feilene få overskygge de positive tingene. Feil vil det jo være. Hvis det er i datasystemene det er feil vil nok Arkivverket kunne rette det opp. Hvis det er i originalene feilen ligger må vi ikke skyte på de flinke medarbeiderne som har tilrettelagt folketellingen for oss alle.En ting jeg lurer på er opplysningene om hjemvendte amerikafarere. For dem som ikke reiste er det jo ikke noen rubrikk for dette. Er det datasystemet som her kobler sammen ulike originaldokumenter? Eksempel: Min farfar var 8 år i Amerika rundt århundreskiftet. I tellingen er det hans svigerfar som er ført som amerikafarer (de bodde på samme gården). Alle på gården visste jo utmerket godt hvem som hadde vært i Amerika, så enten må det være folketellingsfunksjonæren som har misforstått, eller feilkobling i Arkivverket.Men jeg har allerede funnet flere personer som jeg før ikke visste om, og så har jeg funnet igjen personer som hadde flyttet etter 1900-tellingen, bl.a. i Kristiania. Så mange takk til dere i Arkivverket som har jobbet med denne folketellingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det ser ut til å være mange feil i 1910, både datoer og navn. Harbare bladd litt på mine i Bodø. Håper dette er en tilfeldighet og ikke det vanlige....Rettemuligher finnes vel ikke...en vet jo godt hva oldeforeldre het, hva døpenavnet var og fødselsdato. Ikke morsomt når en må streve for å finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(32) Rubrikkene for hjemvendte norskamerikanere vises bare når de er utfylt. Det er ca. 19000 hjemvendte norskamerikanere i tellinga, men ifølge demografer er dette en åpenbar underrapportering. På dette punktet har tellinga altså ikke blitt gjennomført slik hensikten var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Folketellingen 1910 – en nedtur mhp kvalitet ?! Om det er primærkilden som har feil eller om det er de som har registrert dataene som har slurvet, har jeg ingen formening om. (Jeg har ikke fått lest primærkilden.) Jeg tror vi kommer til å slite litt med denne tellingen! Søkemotoren føler jeg heller ikke som særlig god! Her er et eksempel fra FT1910 fra garden Indremarken, Ursfjorden, Vik, Brønnø, NO.[url="http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036898000144/>LenkeElias Rafaelsen (ikke Raffalsen!) var født 6. nov 1829 (ikke 11. okt 1828) – se dåp # 1: Lenke Emil var født 15. des 1874 (ikke 15. des 1884) – se dåp #6: Lenke Indemine var født 31. mai 1860 (ikke 31! apr 1859) – se dåp # 32: Lenke Matilde var født 28. nov 1877 (ikke 28. okt 1877) – se dåp # 1: Lenke Angeline var født 11. feb 1885 (ikke 28. jan 1885) – se dåp # 11:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vet ikke hvordan tellingen foregikk, om det var slik at det plutselig kom en fremmedkar på besøk, og stiller spørsmålet: Svarte folk på ære og samvittighet på spørsmålene som ble stilt? Om alle var ved sans og samling, om hukommelsen begynte å svikte om når de var født etc.? Vet ikke om opplysningene folk ga ble sjekket mot primærkilder? Det er kanskje mange ting som kan spille inn ang. feilmuligheter? Dette er bare løse tanker, og mulig jeg tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det vi mest av alt trengr nå er den bebudede maerknadsfeltet slik vi alle etterhvert kan legge inn de merknader vi har til angitte data og personer.Enten et er feil eller riktig avskrift av originalkildene, vil en slik merknad være veldig avklarende og spare mange lesere/brukere for mange ergrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg har ikke lest denne tråden og har bare gjort 2-3 søk. Fant ikke Skriv ut- knapp på skjermen. Ved hjelp av Ctrl P komm det ut. Papirutgaven inneholder 4 linjer mere enn på skjermen. Og der kom Skriv ut som egen knapp på papiret. Det ble printet ut 4 linjer mellom navnet på kandidaten og den som starter med ID. Ellers kom dagnr i måneden ut med 00 i stedet for 27 for farfar. Ellers greit, når en først skal ha forskjellig fra de foregående folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg for min del hadde ikke så veldig høye forventninger til riktigheten i denne folketellingen. Verken med navn eller fødselsdata.Vi må huske at det ikke ble krevet noe legitimasjon av de telte, og jeg tror nok også at tellerens evne og-/eller vilje til nøyaktighet sikkert også var varierende.Senest i dag i en annen tråd her var en barnemor oppgitt med 4 forskjellige fødselsår, og 2 av de kom fra kirkeboken. Til og med presten hadde vært unøyaktig.Det jeg ikke hlet skjønner med FT 1910 er at det ikke går ann å bare søke på ca. fødselsår. Eller har jeg ikke forstått hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen

Her er en familie som har mye feil i fødselsdato.Nå har jeg blitt vant til at det er mye feil og ikke minst helt mangel på innføringer i kilder- men er kjempe glad for 1910 tellingen.Disse har 2-3 fornavn- men disse er ikke nevnt i tellingen. Amandus Petters 19.04.1849 (f.14.04 1849 Hvaler.)Augusta Petters. 02.04.1875 ( f. 02.04. 1873)Sigvart Amandus Petters. 02.05.1895( f. 02.05 1895)Mimmi Petters. 28.11.1896 (f. 03.12. 1896 Sverige)Dagmar Petters. 03.03.1898 Sverige.( f. 04.03 1897, konfirmasjonen bekrefter dette. Lensmannen: moren opplyser dagmars fødselsår er 1897. Ved hennes død i 1962 heter hun Eva Dagmar g. Evensen, f. 04.03 1899-skifteretten)Ebba Petters. 08.01.1900 ( f. 29.12 1899)lensmannen opplyser ved hennes fars død at moren forteller Ebba var født 31.12. 1899)Nelly Petters. 04.03.1901 ( f. 02.12 1901)Astrid Petters. 04.11.1903 (08.10 1903)Vira Petters. 15.12.1905 ( 19.11. 1906)Heter ElviraHaakon Petters. 03.10.1908 (Håkon Waldemar Valerius Pettersen, ikke funnet født, døpt eller konfirmert. Seilte til sjøs under krigen- gift og bosatt i Birmingham,England. Død der i 1990.Første bevis på at han har levet i Norge er tellingen 1910.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Frode Hansen

Helge (40) Etter der det står Folketellingen 1910 og stedsnavnet, er det et brunt felt med hvit pil. Trykker du der, kommer det opp de valgene som står med blå skrift på utskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Takk for hjelpen Knut Frode. Ja, det var en skjult hemmelighet. Kan kke si det er brukervennlig. Men har forøvrig brukt både | og * Sistnevnte er ikke noe nytt i databasesøking, så det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.