Gå til innhold
Arkivverket

[#82817] Benjamin Fyhn

Gjest Leiv Skjerve
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Dette blir bare 'bedre og bedre'!.Kan han ha brukt Rasmus som dekknavn/alias,for ikke å vekke for mye 'oppsikt'?.En kanskje opplagt sak for en moderne privatetterforsker i en mulig utroskaps-sak??.Jeg synes Per resonnerer fint i sitt siste innlegg,tror vel ikke at det har skjedd en navnesammenrøring av en mulig skipper av,si slekten Foyn/Føyn fra Tønsberg.Dette navnet, som vel er et gårdsnavn mener jeg har sett i Oluf Ryghs'Norske Gaardsnavne' skrevet som Fyn/Fyen,men det var på 1580-tallet!!Vel er denne slekten kjent for sine hvalfangereog skipsredere,men neppe en amorøs skipper i utlendighet (les:Danmark),eller??.Venter på mer spennende lesning.Mvh S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jo, for all del, Berit, jeg beklager !Framgår det etter din mening av kirkeboken om de to pikebarna også var født i København, eller kan de ha vært født i Helsingør og døpt i Trinitatis, Sokkelund, København ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Jeg tror, de boede i Trinitatis sogn.Jeg har svært ved at tro, at man 2 gange skulle få børn i Helsingør - for derefter at tage til København og få dem døbt.Ved Anne Sophies dåb er forældrene ikke gift. Året efter ved Juliane Maries dåb er forældrene omtalt som et ægtepar.Man må formode præsten har set en vielsesattest.Årsag til forvirringen her er jo den FamilySearch IGI record, som gør Benjamin Fyhn til Juliane Maries far - selvom der står Rasmus i kirkebogen.Er det samme mand, - så er han ude på dybt vand. : )Ved vielsen i Helsingør 1835 mellem Benjamin Fyhn og Sophie Elisabeth Renmann står der '22 Aar Jomfrue'. Den titel ville hun vel næppe få, hvis hun havde 2 børn udenfor ægteskab. Der er trods alt 2 forlovere, købmand Roholdt og toldbetjent Hammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er litt uklart for meg hvilken konklusjon du dermed er tilbøyelig til å trekke her, Berit (ref. ditt siste avsnitt over). Det er da grangivelig 'Sophie Elisabeth Renman(n)' som får de to barna i 1833 og 1834. Det kan da vel ikke være to damer med samme navn ? Og 'Jomfrue' i kirkeboken er vel ikke egentlig noen 'medisinsk' betegnelse, snarere en tittel som indikerer at hun ikke tidligere er gift ? Forloverne 'caverer' vel ikke for hennes dyd, kun for hennes status som 'ikke forlovet eller gift' med andre ?'Rasmus' er brukt få ledd tilbake blant Benjamin Fyhn's aner. Kan hans fulle navn ha vært Benjamin Rasmus (el. omvendt) Fyhn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(24:) Hvordan kan 'Skibsfórer Rasmus Fyhn og Hustrue Sophie Elisabeth Reimann Aabenraa' være angivet som ægtepar ved Juliane Marie's dåb den 23 maj 1834 ? (Er de kanskje kun trolovet ?)Er det en anden person (Benjamin Fyhn) hun gifter sig med den 2 sep 1835 i Sankt Olai menighed i Helsingør ? Hun er da ikke opført som enke eller tidligere gift ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Du skriver det jo selv, Per.Skibsfører Rasmus Fyhn og HUSTRUE Sophie Elisabeth Reimann.Det er da den normale måde at omtale et ægtepar. Ang. Benjamins navn så er der lenke til dåben i indlæg 3.Titlen 'Jomfrue' fortæller ikke bare, at hun er ugift, men også om hendes sociale status. Har hun fået lov at beholde den efter 2 børn udenfor ægteskab, så har hun været heldig i forhold til de fleste i den situation.Jeg har egentlig ikke tænkt at drage nogen konklusion med de få kildeoplysninger, der er. Formålet med indlæg 24 var blot at gøre opmærksom på forskelle mellem oplysninger i indlæg 20 og det, der står i kirkebogen - og så lade de med interesse i slægten Fyhn finde ud af, hvordan det hænger sammen. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!'Som far så sønn'.Kunne det ikke være mulig at Benjamin på et tidspunkt i livet har utvidet antall navn til to ved å 'ta' et selv?.Som 'passet' bedre i Danmark,eller på annen måte var mer i tråd med oppkallingstradisjonen.Benjamin fikk en halvbror i Hans(Lorentzen)Fyhn,døpt i desember 1787 på Kvikne,og død i slutten av februar 1788 samme sted.(dette etter hukommelsen).Rasmus-navnet blirher etter oldefar Rasmus Hansen(1684-1748)og tipp-tippolde far Rasmus Jørgensen(ca.1627-1681).Denne Benjamin/Rasmus 'må' da være en og samme person?.Men nå er jeg nok litt subjektiv her,så.....Mvh S.E. .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

V.s. Rasmus-BenjaminDåpen i Kvikne (innlegg 3) er jo utvetydig. Navnet er BENJAMIN, verken mer eller mindre. Men samtidig bør vi merke oss at Benjamin rett og slett betyr YNGSTE SØNN.Denne Benjamin var slett ikke Lorentz Fyhns yngste sønn, tvert imot, - kanskje den eldste? Men han var (antakelig) sin mors (Berit Olsdatter) yngste sønn.(Til innlegg 31) At han er kirkebokført og folketellingsført med kun dette navnet betyr vel ikke at det er utelukket at han også kan ha båret et velbrukt Fyhn-navn med tradisjoner som; RASMUS.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det annet hovedspørsmål er altså hvordan det kan ha seg at det angivelig finnes en kirkebokinnførsel i St. Olai kirke i Helsingør som viser at Benjamin ble gift der med småjentenes mor først den 2 sep 1835 (og altså ikke allerede FØR Juliane Marie's dåp i Trinitatis, København, den 23 mai 1834.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Den Kongelige Bevilling kan ev. ha vært nødvendig dersom paret hedde bedt om å bli viet 'i Huuset' (dvs. hjemme), med senere stadfestelse (av presten) i kirkeboken. (Eller selvsagt dersom paret var beslektet 'i 3die led') eller nærmere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Nå skal det også tas med at dette paret også fikk 2 jenter til: (1838) Fredrika Wilhelmina og (1842) Ida Bernhardina. Iflg FS fant dåpen sted i Skellefteå for begge. (Ikke i Luleå iflg. FS). Faren kalles ikke RASMUS ved noen av disse to tilfellene.Det er vel god grunn til å spekulere på om Sofia Elisabet Renmann var finsk eller svensk av fødsel (RENMANN ser i alle fall ikke ut til å være et dansk navn), og således kan det jo tenkes at det forelå en trolovelses-avtale fra et ennet land allerede mens hans første ektefelle levde.Hvordan jussen fungerte her er ikke godt å si, men det er vel ingen kilder som reiser noen bigamist-problematikk omkring Benjamin Fyhn. I fall denne problematikken ble reist, så ser det ut til at hans bopel etter sept.1835 er i Nord-Sverige og ikke på Sjelland, og dermed var danske rettsmyndigheter avskåret fra å foreta seg noe.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(23:) Jeg skriver ... '(tilligemed i et annet land)', men er jo bare tull. Helsingør og København lå i samme land, 'tillegemed' på samme ø (Sjælland), og kun 45 km fra hverandre, da som nå !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

”…tilligemed et annet land” eller ”….tilligemed på samme ø”-…Per: Selv om det gikk litt i tull, så blir jeg jo litt nysgjerrig.Er denne formuleringen et sitat fra et eller annet dokument, eller er det sånn du formulerer deg?For meg har formuleringen i innlegg 23 fortsatt en grei mening, selv om de to døtrene som ble født før Sophie Magdalene Pers døde (1835), er født og døpt på samme ø og dermed samme land. (Sjælland i Danmark).-Greit nok at den første av disse døtrene var født utenfor ekteskap, men det er jo fortsatt grunn til å spørre som den andre datteren (1834) virkelig var født av gifte foreldre, - som kirkeboka sier, -eller om kirkeboka var feilført.Poenget mitt i innlegg 39, var at forbindelsen til Sverige eller Finland kanskje allerede forelå før 1835, - med tanke på en eventuell bigami-problematikk - Men kanskje det er denne problematikken du vil avvise.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Iver/41:) Dette var bare en måte jeg formulerte meg på, og det er ikke sitat noensteds fra. Jeg brukte (forsøksvis spøkefullt) det danskklingende ordet 'tilligemed' i betydningen 'endatil' / 'til og med'. Og poenget med rettelsen i #40 var jo at Helsingør og København slett ikke befinner seg i forskjellige land; begge ligger i Danmark, tilligemed på samme ø (45 km fra hverandre) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!Helt,helt avsluttningsvis:Kunne noen lage en LENKE til denne nettside-adressen,så vil man kunne se noen FINE BILDERLenke.Tittelen er GÅ PÅ KONDIS,en av Benjamins døtre er avbildet.God natt fra S.E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

En tidlig mail fra UlfBäste Leiv! Ett mycket stort och hjärtligt tack för ditt mail och all information. Det är ju mycket intressanta uppgifter som du lämnar - och jag kan inte tyda det hela på annat sätt än att det är samme Benjamin Fyhn som du skriver om - och som jag söker. Din uppgift att han var belägen med sitt skepp i Helsisngör vid tiden för 1:a hustruns död i maj 1835 - och att han sedan samma år återfinnes som enkling och nygift man i nämnda stad stämmer ju bra med mina uppgifter. Att han sedan skall ha seglat iväg till Finland för att bli timmerhandlare låter väl - som du skriver lite långsökt - då han ju var sjökapten. Att han istället dyker upp i Luleå som sjökapten är ju mera troligt. Det andra du skriver som är av intresse är att hans 1:a hustru dör 1835 efter en längre tids sjukdom. Samma år gifter han om sig med hustru nr 2. Det kan ju tänkas att han levt med hustru nr 2 redan sedan tidigare - pga hustru nr 1:s sjukdom?! I vilket fall har han 2 döttrar registrerade tillsammans med hustru nr 2 - när de bor i Luleå, se nedan. Jag skall dock försöka kolla upp detta lite mer framöver. Jag skickar också nedan den sammanställning jag har om Benjamin och hans familj. Med vänlig hälsning Ulf Sjökapten (14) Benjamin Fyhn (Barn 7) Född x/x 1783 i Kvikne, Norge Död x/x 18XX (före 1838) i Luleå? Gift 1:a 1808 i Köpenhamn med Sophie Magadalene Pehrsdatter, d. 1/5 1835 i Köpenhamn, Danmark. Gift 2:a den 2/9 1835 i Sankt Olai församling i Helsingör, Danmark med (15) Sofia Elisabet Renmann (Barn 7) Född 9/1 1813 i Helsingör, Danmark eller i Luleå, Sverige? Död 24/6 1874 i Luleå Barn i 1:a giftet: 1. Lorentz Wilhelm Fyhn, f. x/x 1809 i Köpenhamn, Danmark Barn i 2:a giftet: 2. Sofia Elisabeth Fyhn, f. 21/3 1833 i Helsingör/Luleå? 3. Juliana Maria Fyhn, f. 10/4 1834 ib 4. Fredrika Wilhelmina Fyhn, f. 30/6 1838 Luleå? 5. Ida Bernhardina Fyhn, f. 5/2 1842 ib, se 7 – min mormors adoptivmamma - gift med veterinär Axel Segerström i Uppsala. (Sofia Elisabeth Renman gifter sig en andra gång 1848 i Luleå - med källarmästare Carl Johan Forsberg, f. 22/9 1815 i Luleå - och fick med denne bl.a. en dotter - Jenny Forsberg, f. 5/4 1851 - som med tiden blev hustru nr 2 till min mormor Ebba Koch:s (3) biologiske pappa - bankbokhållare Edvard Magnus Norman. Ida Bernhardina Fyhn var således - förutom adoptivmamma - även styvmoster till min mormor Ebba Koch)Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Dagens mail fra UlfMycket stort tack för ditt senaste mail med all intressant information. Jag blir verkligen glad över allt detta. Det är ju nästan som en roman! Hur det än ligger till med möjliga dubbelgångare - så måste man ju säga att denne/dessa Bejamin Fyhn i alla fall har haft sinne för dramatik - som tex ev tvegifte - och med sitt/sina liv lyckats skapa spänning som sträcker sig ända in i våra dagar!! Det mest troliga är väl dock att vi talar om en och samme person som både far och man till Sofia Elisabeth Renmann och hennes 4 döttrar. Med stöd av de handlingar jag har från kyrkböcker i Luleå - så fanns i alla fall familjen Benjamin Fyhn med hustru och 4 barn där - och jag har av släktingar (barnbarn till Sofia Elisabet) själv för 40 år sedan fått uppgifterna om existensen av sjökaptenen Benjamin Fyhn.När jag läser det ni skriver i era inlägg - så är det dock en sak till som kanske skall tilläggas. Min mormors biologiske morfar var sjökaptenen och lotsoldermannen i Luleå Johan Jakob Johannesén - som också han var norrman - född 7/12 1812 i Sem sn i Norge. Föräldrarna var Johannes Jonsen och Karen Petronella Henricsdatter Felsberg - den senare med anor från saltmästarna på Saltverket Vallöy utanför Tönsberg. Jag skriver detta med tanke på det som ni skrivit om att ni ville utesluta släkten Foyn från Tönnsberg. Kan det trots allt ha funnits någon koppling dit - då mormros biologiska mamma (som dog i barnsäng när mormor föddes) således blev ersatt av barn till Sofia Elisabet Renmann - dels en som styvmor och dels en som adoptivmor (Ida Fyhn)?!I vilket fall är jag mycket tacksam för all den information som jag fått så här långt. Man kan ju tycka att det inte skulle vara av intresse för mig att följa upp dessa anor - då de ju härör från min mormors adoptivmamma. Men då vi som människor danas inte bara av arv utan också av miljö - så har jag tyckt att det är rätt och riktigt att åtminstone kartlägga vilka personer som i 2 släktled var min mormors adoptivanor. Dessutom kallade min mamma och hennes syskon Ida Fyhn för just 'mormor'!.Ser fram emot ev nya synpunkter på detta. Så langt Ulf.Bør det opprettes et nytt TEMA ?Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.