Gå til innhold
Arkivverket

[#82831] ole olsen, vågå, f. 1814, gift i balsfjord 1837 m maren birgitte, f. 1812

Gjest Carl Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Carl.Jeg synes det er vanskelig å tyde teksten i forlovererklæringen, jeg skimter visse ord (som jeg forventer skal være der), men konsentrerte meg om hva som sto fra og med navnet til Ole Olsen Sjåvigøren, siden det først og fremst var alderen hans jeg var ute etter å finne ut av. Jeg gjenkjente ord som 'innestår for' - 'cautionister' - 'til hinder' og antar det er en vanlig erklæring om at de ikke er i slekt og at det ikke er noe som er til hinder for at de gifter seg.I tillegg til opplysningen om at Ole var 30 år og konfirmert i Vågå, hadde han hatt naturlige kopper. Om henne står det at hun er 26 år og har 'i August confirmered og forevist Vaccinationsattest'.Interessant om denne husmannssønnen Ole fra Biølstad i militærrullene kan spores videre. En kan se etter ham inn/utflyttingsregistre også.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det som står om forlovelsen er omtrent som Anne-Lise skriver, men jeg kan ta det ordrett:Vi efterskrivne indestaar som lovlige Causjonister efter Loven, at hverken Slægtskab, andet indgaaet Ægteskab og heller ikke noget andet lovstridigt er til Hinder for Ægte Forbindelsen imellom Ungk: Ole Olsen Sjaavigøen 30 Aar gl og Pigen Maren Bergithe Olsd - ibd - 26 Aar. Han er confirmeret i Waage Præstegjeld ifølge Attest af Præsten Krag og har havt de naturlige Kopper. - Hun er i Sognet confirmeret og foreviste da sin Vaccinations Attest. Trømsøe den 9de Septber 1837.Så kommer navnene på kausjonistene, som jeg er litt usikker på: Kjel Christophersen Strømen(?) m.p.p. og Ole Andreas Andersen Furøen(?) m.p.p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.