Gå til innhold
Arkivverket

[#82874] Datoformat ft 1910

Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

Ja, og som ein av dei vil eg skynde meg å arrestere utsegna i (48): Det er liten grunn til å diskutere kva for eit format ein skal velje, det valet er gjort, vi har ein standard for koss vi skriv datoar her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til (48)Jeg mener man skal være Kildetro. Dersom man vi har med en standardisert/normalisert form for navn bør dette komme som tillegg. Dette fordi at når man går til originalskriftene sitter man med originalskrifter og det er da også veldig greit å ha den 'originale' form tilgjengelig også i transkriptert form.Når det gjelder dato, er det ikke noe motsetning. Man kan gjerne registrere dato på ulike datostandard i selve databasen, men presentasjonen kan være det man er vant med. Når det er kildetro registrering av FT1910 så er nok ikke det gjennomført enda.Vi kan jo gå til noe de fleste er vant til, f.eks. sitt eget bankkort og ellers i mange andre daglige gjøremål for folk fleste som ikke lever i dataverden. Da er datoformatet ddmmyyyy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det har vært mange debatter omkring datoformatet. I en av dem har jeg tidligere skrevet, at Arkivverket vil etterkomme ønsket om å få datoene i FT1910 over på formen dd.mm.åååå. Dette er likevel ikke gjort i ei handvending, slik at det i øyeblikket ikke står øverst på prioriteringslista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Et lite spørsmål som kan føles stygt, men er det ikke ment slik.Hvorfor bestemte man seg for det datoformatet som man har presentert i FT1910 når det jo strider mot det som de feleste er vant til? Datoformatet var vel det de fleste reagerte på fra 1. øyeblikk FT1910 ble presentert. Da ser jeg helt bort fra registreringen men her generelt på presentasjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Som starter av denne debatten, er jeg rimelig sikker på at alle argumenter er kommet fram. Digitalarkivet har for lengst lovet å gi oss adgang til gammeldags datoformat. Da må man ha forsståelse for at det kan ta litt tid!Føler på mange måter at dette blir å tygge drøv. Som agronom vet jeg det kan være interessant å studere drøvtygging. Det er et uuttømmelig tema. Men dette er 'ferdigtygd'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.