Gå til innhold
Arkivverket

[#82880] Takk for FT 1910

Gjest Hilde Rossing
 Del

Recommended Posts

Gjest Henning Andersen

Jeg ønsker også å gratulere og takke for 1910-tellinga. I motsetning til en del andre brukte jeg tida på å søke på alternative måter i tellinga og ikke minst gjøre meg litt kjent med mulighetene før jeg skulle klage. Det ble ingenting å klage på - jeg finner, om enn ikke alt riktig ennå, men veldig mye opplysninger. Opplysninger som kompletterer personer jeg allerede har, men også barn som kom til mellom 1900-1910 - helst på litt perifere slektsgrener.Nok engang - takk til dere som har stått på og gjort dette mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Til 17: Jeg har også lånt skannede kirkebøker fra Sverige, men jeg har alltid fått dem gratis ... ved å bestille gjennom mitt lokale bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Mine gratulajoner og tusen takk til Arkivverket og RDH ! Det ble litt 'humpete' til å begynne med. Det er jo feigt å lese bruksanvisning som vanlig ;O)-Antatt oppholdsted- har jeg til nå hatt glede av. Det er også litt artig ved hjelp av denne rubrikken og f. eks finne frem de som var med ' Fram ' ekspedisjonen til Antarktis og andre som var i 'Sydishavet /Sydhavet ' på hvalfangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har allerede funnet nye spor etter noen av mine forsvunnede grener, og takker hjertelig for de nye mulighetene dere stadig gir oss! -Jarl-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Supert opplegg!Takk for vel utført arbeide. Og så må vi alle hugsa på at mange av dei feila som finst i FT 1910 (eller for den saks skuld - i alle folketeljingar) er 'originale' feil, dei er ikkje gjort av Riksarkivet/ Arkivverket, men har følgd med frå den gongen folketeljinga vart gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Det er all grunn til å takke for vel utført arbeid, både når det gjelder søkemuligheter, innhold og layout. Men som nevnt av mange, er det også all mulig grunn til å advare mot et uvanlig stort antall feil i fødselsdata !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til nr. 10 - Hatvik: Ja slik er det ofte:Et eksempel: min bestefar Olaf Næss er i FT 1910 registrert som en 'ukjent' Olav Nes og da blir det 0 resultat. Arkivverket kan ikke hjelpe for alle slike merkverdigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Er kjempefornøyd med 1910-tellinga,og har brukt den masse de siste dagene. Når man bare tilvenner seg måten å bruke stjernetegn istedet for 'børjar på' går det veldig greit ! Og-det er da mange avvik på skrivemåter av navn, og ikke minst er fødselsår mange ganger både ett og to år feil i de andre tellingene.Jeg er iallefall veldig glad vi endelig har fått ei telling for hele landet etter 1900(iallefall det meste av landet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg vil også få takke for denne flotte muligheten dere har gitt oss. Har hatt stor glede av å finne forfedre både på fars og morsiden. Fødselsdatoer har til nå stemt for mine aner :-)Spennende å få bekreftelser på det man selv har funnet ut.Flott arbeid utført :-)Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Midtgård

Begriper ikke hvordan folk som får et slikt tilbud uten kostnader, må sutre over bagateller. Hjertlig takk til Digitalarkivet/RHD som står på for å gi oss denne gaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg tror ikke brukerne sutrer. De bare oppdager at det er mye feil og blir overrasket, da de tenker at her må det da være korrekte opplysninger.Men legger DA/RA det til rette kan alle bidra till tilleggsopplysninger og muligens få rettet en del feil, også ut fra originalene.Det er forskjell på sutring og forvirring og frustrasjon når man her har ventet på løsningen av sine problemer og den ikke var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Andersen

I folketellinga av 1910 benyttes etternavn ledet ut av farens fornavn, og dette har jeg forsåvidt vært klar over- men spørsmålet mitt er når vi fikk navnelov som endret etternavnene fra FT 1910. Eks. En person født i 1892 fikk etternavnet Olafsen etter sin far Olaf (Andersen). Dette etternavnet beholdt han i 1910, men senere er etternavnet forandret til Andersen, og når skjedde det? Jeg har mange slike eksempler, og det er kanskje noe man bør være klar over, når man søker på etternavn fra denne tida, iallefall ble jeg overrasket, da jeg oppdaget dette! mvh Magnus Andersen- som etter navnelov gjeldende i 1910 skulle hatt annet atternavn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg stiller meg i køen av gratulanter og 'takkere', selv om jeg ser at det er feil og unøyaktigheter. Et flott arbeide ligger bak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Eivind Pedersen

Hei, jeg har nå kun et spørsmål tilknyttet FT 1910: Hvorfor har man ikke fått samme muligheten ved valg av kommune, som man har ved valg av fylke, alle eller merk av aktuell? Ser at alle kommunene er haket av etter valg av fylke. Det er vel ikke sikkert at alle velger å søke i samtlige kommuner? Mvh per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

(47, 48): Du kan åpne et fylke uten å hake det av, ved å klikke på pluss-tegnet. Da kan du velge den ene kommunen eller de kommunene du ønsker å søke i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Eivind Pedersen

Takk til Kristian Hunskaar for tipset. Det var akkurat denne fjerningen av haker jeg ville unngå, mye unødvendig arbeid, så igjen takk for tipset med pluss-tegnet. Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.