Gå til innhold
Arkivverket

[#83027] Maleri av ukjent by, antagelig i Norge


Gjest Fredrik Klouman
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Får vel ta på meg ansvaret for at Bergen ble kastet fram som mulig kandidat, men ville bare få i gang litt jobbing med bildet:-) Er det dette utsiktspunktet i Trondheim som også kalles Kuhaugen? Men så var det maleren, hvilken tilknytning har han til Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Nå har jeg bodd flere år like innunder Kuhaugen også, så det kan jeg si at det utsiktspunktet gir et fantastisk rundskue over det trønderske verdenssenteret, men det ligger både noe høyere og litt lenger øst enn Kristiansten, og slyngveien opp dit (der jeg bodde) minner litt om enkelte gater i Bergen, noe området ved Ladehammeren også til dels gjør. Men beste rundskuet i dag er vel fra Tyholttårnet litt lenger oppe, som ikke var der i min tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Hei.Nei Kuhaugen ligger adskillig lengre bak i landskapet og mye høyere, flott utsiktspunkt vi altid tar med besøkende. Under krigen hadde tyskerne luftartleri her, og etter krigen stod kanonene der ganske lang tid. Populert område for oss unger, det var og er en hule med to mindre 'åpninger' like under toppen som vi ungene trodde: At den ene gikk til Munkholmen og den andre til Festningen. På Festningen var det også et hull i bakken, så alt 'stemte!' Når det gjelder maleren har jeg sjekket både Verpe og Zerpe som jeg syns det står, uten resultat. Hvor kommer maleriet fra? Begge navnene er i bruk idag.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det går jo faktisk en lengre hule med jernbanespor under Kuhaugen, men det er fra et innløp litt nedenfor ene stedet jeg bodde (nær Gløshaugen) til et utløp ute på Lademoen. (Ved sistnevnte er en av naboveiene oppkalt etter en slektning av meg et godt stykke uti, muligens han som eide Lade gård noen år på 1800-tallet. Felles opphav en del ledd tilbake er grunnleggeren av hulesystemet i Røros-trakten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Andreassen

Ja, tunnelen under Kuhagen ble påbegynt av tyskerne under 2.verdenskrig og ble avsluttet etter krigen. Når folk nord for byen skal til Lerkendal for å se kamp, stopper toget på Lerkendal stoppested, like ved Lerkendal gård. Når de skal hjem igjen står toget der og venter på dem. Service hva? Innløp like ved Gløshaugen og utløp ikke på Lademoen, men ved Rønningsbakken. Nå får vi et nytt veisystem i Trondheim med vei under Kuhaugen, fra Strindheim og til Innherredsveien/Gamle Kongevei, mot Solsiden.Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Finner mange Verpe i FT 1910 og noen kan kanskje være opphav til bildet, ser det er en stenhugger bl. a. og han kunne kanskje være kapabel til å male også, bare en tanke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (31):Bra at en del trafikk blir lagt under bakken. Har aldri skjønt hvorfor det er så utrolig vanskelig i verdens rikeste land å få fjernet intens gjennomgangstrafikk fra ellers trivelige boligområder. Merkelig nok er ikke minst visse 'edlere' bydeler som deler av Singsaker i Trondheim og Kalfaret i Bergen mye plaget med slikt.I min tid skulle Bakklandet raseres med ny motorvei, og jeg påpekte da i en spalte jeg skrev i Adresseavisen at det da ville bli et problem å la bryggerekken på Bakklandet bli stående fordi den ville skygge for de kjørendes utsikt til bryggerekken på Midtbyens side. Foreslo å fylle sand over hele bydelen, så kunne den gjenfinnes ved arkeologiske utgravinger en gang i en fjern fremtid. Det ville også sikre fritt utsyn over Midtbyen fra motorveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.