Gå til innhold
Arkivverket

[#83044] 1723-matrikkel og 1762 skatt Rakkestad, oppslag

Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg er takknemlig hvis du vil slå opp gårdene Gjulem og Haugård. Trenger å vite hvem som er eiere, oppsittere, husmenn, inderster og annet.Jeg står fast i et tema jeg har om Bjørn Aslaksen Gjulem 1680-1738, hans hustru Mari og deres datter Maria Bjørnsdatter 1726-1778 - hun er på Haugård i 1745 og 1748 (kirkeboka). Panteregisteret har ingen innføringer på noen av gårdene, og skifteprotokoller finnes ikke i perioden.Vennlig hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Oliver Bråthen

Skattemandtall 1723 for Giulem med 2 små plasser, Kierkerud og Femmen. Hjelpeqvart. til det østre Rakkestad Compagn. Skyld: 2 skp. Oppsiddeer: Tosten Ericksen, Bjørn Aslaksen, Elling Amundsen. Eier: Peder Langseter Trøgstad sogn, Iver Klund Rødenes sogn, Iver Filtved, Ole Skjørtorp og Amund Fladberg i Rakkestad sogn. Liten skog til brendeved. Baglien og letvint, mens jordens brendesand, så grøden i tørre årringer bortbrender, avler ikke mere enn 2 tnd. efter 1 tnd. Sår: 1 tnd. bl.korn, 14 tnd. havre, 1 skepp. rug, 1 sk.tl.?? lin sæd. Avler 32 lass høy. Har: 3 hester, 14 creaturer 14 sauer. NÅR DET GJELDER HAUGÅRD; SKRIVES DEN HOUGAARD i Skattemandtall for 1723: Hougaard med underliggende qværn, skyld 1 hud efter gl. matrikkel beregnet under gårdens skyld. Skyld: 4 huder. Oppsidder: Peder Sørensen. Eier: besidderen med bøksel. Bag-lien men lætvindt, slet forn for krat. Sår: 1 tnd. bl.korn, 10 tnd. havre, 1 skepp. erter, 1 sett. lin sæd. Høster 44 lass høy. Har: 2 hester, 12 creaturer og 10 sauer. EKSTRASKATT FOR 1762, for Rakkestad har ikke jeg. Hilsen Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hovedmanntallene for ekstraskatten for Rakkestad og Heggen og Frøland fogderi mangler etter hva jeg husker. Mulig det var noen lister over hovedpersoner og noen av/pågangslister fra rundt 1762-65.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.