Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#83058] Bybrannen i Ålesund - folketellingen 1910

Recommended Posts

Gjest Arne Olav Egner

Jeg søkte etter en familie hjemmehørende i Oslo og ble noe forbauset da jeg fant at et av barna var født i Aalesund - mens både eldre og yngre barn er født i Oslo. Familiefaren var håndverker og jeg antar at han har tatt med seg kone og barn og reist til Ålesund for å delta i gjenoppbyggingen av byen. Jeg ser gjerne at noen kommenterer mine antagelser og kan hende kan man ved å lete finne flere eksempler på dette forholdet.

Gjest Bjørg Hukkelberg

Det var jo stort behov for murere. Har en langt ute i slekta som er murersvenn når han flytter med kone og barn fra Romsdal til Ålesund etter brannen. I Ålesund får de et nytt barn, mor dør i barselseng i 1905,og barnet dør knapt et år etter. Da reisr de andre tilbake til hjemstedet og videre til Canada.

Gjest Arne Olav Egner

Denne lenken http://bybrann.no/ forteller vel mye om brannen og det forhold at mange så en mulighet til å finne arbeide i en vanskelig tid. En lærer jeg hadde på 1950-tallet fortalte om en forsikringsagent som etter bybrannen oppsøkte sine kunder og ga dem en mindre sum. I ettertid skaffet han sitt forsikringsselskap på denne måten mye goodwill og flere kunder.

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Min oldefars bror Karl Johan Igelstad var snekker og fikk også en datter i Ålesund ifbm gjenoppbyggingen. Familien hadde fast adresse i Oslo, for de bor i Markvn 2 både i 1903 da Margrethe blir født, og ved ft i 1910.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.