Gjest Jon Erik Berg-Hansen Skrevet Desember 23, 2010 Del Skrevet Desember 23, 2010 Mannslinja bakover: 1.Hans Kristian Rosenvinge f. Juni 1912. 2.Johan Anton Tomassen. 3.Thomas Hansen. 4.Hans Hansen g.1802 Tobine Friis Rosenvinge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Preben Ursin Rosenvinge Skrevet Desember 23, 2010 Del Skrevet Desember 23, 2010 Supert!Er dette den ekte eller den uekte Rosenvinge slekten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Nermo Skrevet Desember 23, 2010 Del Skrevet Desember 23, 2010 Jeg ville tippe den 'ikke adelige' ('uekte' er vel et litt søkt begrep). Såvidt jeg vet er i allefall herkomsten til Thobina's ane Jørgen (Mogensen ?) Rosenvinge (1570-1634) fra Odense ikke verifisert. Jørgen stammer muligens fra Øresunds-toller og borgermester i Helsingør, Henrik Mogensen Rosenvinge (f. ca.1515?). Jeg tviler også på om Henrik tilhører de adelige Rosenvinge'r. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Preben Ursin Rosenvinge Skrevet Desember 23, 2010 Del Skrevet Desember 23, 2010 Hehe sant nok.Så det er Jorgen mogensen sitt adelige forhold som ikke er verifisert.Men dette har jo virkelig vært lærerrikt.Er stolt av Rosenvinge navnet. uansett om det er adelig eller ikke.Takk for all hjelp. og skulle noen ha noe utfyllende informasjon så blir jeg veldig gla for det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Nermo Skrevet Desember 28, 2010 Del Skrevet Desember 28, 2010 (26/10:) Hvor ble det av 'Mons Jensen' i denne anerekka ?Og hva med denne dåpen i 1836 (innlegg #9) og vielsen i 1834 (innlegg #17). Er det hoppet over en generasjon i innlegg #26 ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jon Erik Berg-Hansen Skrevet Desember 28, 2010 Del Skrevet Desember 28, 2010 Skal naturligvis være: 1.Hans Kristian 1913,2.Johan Anton Tomassen 1861,3.Peder Andreas Thomassen 1836,4.Thomas Hansen 1804,5.Hans Hansen ca.1777,g.Tobina Friis Rosenvinge 1781. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Nermo Skrevet Desember 28, 2010 Del Skrevet Desember 28, 2010 (17:) Hva heter bruden i 1834 (Ingeborg Anna ...) til etternavn (viet til Thomas Friis Rosenvinge Hansen f.1804) ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jon Erik Berg-Hansen Skrevet Desember 28, 2010 Del Skrevet Desember 28, 2010 Ved vielsen i 1834 (lenke i 17) ville jeg sagt Torsdatter(?), men ved dåpen i 1836 (lenke i 9) står det Pedersdatter. Kanskje det er skrevet Persdatter i 1834? Her er også bekreftelsen i 1865: Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Nermo Skrevet Desember 28, 2010 Del Skrevet Desember 28, 2010 (33:) Står det ikke 'Gilseng' (el.l.) også bak Ingeborg Anna's navn, både ved giftermålet i 1834 og dåpen i 1836 ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jon Erik Berg-Hansen Skrevet Desember 28, 2010 Del Skrevet Desember 28, 2010 Gilseng eller Gilleseng er/var en gård/plass i Hamarøy sokn i 1801, men jeg finner den ikke seinere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Inger Eide Skrevet Desember 28, 2010 Del Skrevet Desember 28, 2010 I et skifte etter Sophie Hellena Rosenvinge, Bertnes i Bodø, august 1783 - er Thomina Friis Rosenvinge (2 år) nevnt som arving sammen med to søstre, Maria Sophie og Anne Dorthea, døtre av Thomas Friis Rosenvinge, Hamarøy i Nordland (står Nordland i Hamarøy).Jacob Christian Rosenvinge, Res. Capelan, Alstadhaug i Helgeland er bror av avdøde - dette kan vel gi flere spor sammen med broren Eiler Hagerup Rosenvinge, sorenskriver i Salten.Her er det enda flere søsken nevnt, men Thomina er vel plassert nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Inger Eide Skrevet Desember 28, 2010 Del Skrevet Desember 28, 2010 Skifte etter Hans Hansen, Tysnæs i Hamarløy, august 1812 - falittbo.Thommine Thomasdatter, hustru av avdøde:Barn:Thomas Friis Hansen, 8 år, Kaldvaag i Hamarøy - hos Gilles JacobsenHans Hansen 4 år, Gilseng i HamarøySerina Hansdatter, 9 år - Gilseng i HamarøyMaria Hansdatter, 6 år - Gilseng i HamarøyMaren Hansdatter, 5 år - Findøen i HamarøyAnne Dorthea Hansdatter, 2 år - Kaldvaag i Hamarøy. Hos Sirena Kaldvaag Ser ut som alle barna var satt bort, også 2-åringen. Ikke bare greit å være barn dengang. Kanskje var det slekt de bodde hos.Alle opplysninger er hentet fra Skiftene for Salten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Inger Eide Skrevet Desember 29, 2010 Del Skrevet Desember 29, 2010 Jeg fortsetter litt til.I et skifte etter Synneve Nielsdatter, Gilleseng i Hamarøy i november 1812, avdødes ektemann er Hans Christensen, nevnes den samme barneflokken som i skiftet nevnt under innlegg 37: Thomas Rosenving Hansen, Hans Hansen, Siren Hansdatter, Maren Hansdatter, Maria Hansdatter, Anne Hansdatter - alle benevnt som sønnesønner/sønnedøtre.Gilles Jacobsen er omtalt som svigersønn av avdøde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddleif Bramo Skrevet Januar 7, 2011 Del Skrevet Januar 7, 2011 Se Årbok for Hamarøy 1990 om Rosenvinge-slekten. Mvh. Oddleif Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts