Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#83394] Lesehjelp: Kirkebok for Tromsø 1821-1828, 1821, side 35

Recommended Posts

Gjest Alvin Andreassen

Noen få år før 1800 kom Morten Mortensen Molschou til Tromsø. Han var født i 1765 og fikk i 1799 tillatelse å selge ut varer som han hadde fått fra Bergen. Borgerskap som kjøpmann 1800. Betydelig kjøpmann og noe reder. Gift med Abel Sophia Lund fra Innherrad, som døde i 1806, skifte i 1810, en datter Johnna Margrethe. Gift 2. gang i 1810 med Maren Carina Bernhoft fra Trondhjem. Molschou døde i 1830 (fra Ytreberg Tromsø Bys Historie I)

Gjest Steinar Sandvik

Tusen takk til dere som brukte første juledagen på å finne folk, data og kilder. Jeg hadde bare Martha Moltzau, hennes mann og barn, men klarte ikke å lese Marthas foreldre. Nå har dere gitt meg alt opp i fanget. Mvh. Steinar

Gjest erling t. endresen

Dette kan være moren til Maretha, nevnt med sin far, fra avskrift av kirkebøkene i Tromsø:Ane Malena Johannesdtr Ramfjord 1796-09/07 Johannes PedersenHer kirkeboken, 3. nederste dåp høyre side Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9700&idx_id=9700&uid=ny&idx_side=-11>Lenke Permanent bildelenke:

Gjest Alvin Andreassen

I 1794 fikk to Johannes Pedersen rydningsseddel til plasser i Ramfjorden. Den ene Johannes Pedersen Loemach var i Ramfjorden i hvert fall så tidlig som i 1792. I 1790 giftet han seg med Stina Johannesdatter af Tromsen. Vi har vel ikke helt klart å finne ut hvem hun var. Tre barn: Johan Peder 1792, omkom i 1803, Isach 1795, omkom i 1816 og Ane Malene 1796. Johannes ble begravet i august 1803, og i Kirkeboka: 'skal efter Rygtet siges at være myrdet'. Enka Stina har klar å bli sittende på bruket. Enke Kristina (Stina) Johannesdatter ble begravet 56 år gammel 7. april i 1816. Datteren Ane var da i tjeneste hos kjøpmann Morten Molschou i Tromsø!!

Gjest Alvin Andreassen

Ang 16): Ja. Petter Andreas Irgens var utlært gullsmed, men fra 1789 var han konstituert som Lensmann. Ytreberg sier at Molschou først bodde i lensmann Irgens hus. Molschou fikk utmålt grunn i byen i 1806 og bygde sitt hus av bygningstømmer som han hadde fått utmålt fra Kongens skog i Målselv. Jeg kan nevne at Yreberg gir ingen opplysninger om noen Hans Rønneberg.

Gjest Alvin Andreassen

Molschou døde i 1830. Han hadde bare Johanna Margrethe. Hun ble gift i 1829 med Nicolai Normann. Han var født ca. 1803 i Kristiansund og hadde kommet nordover som handelsbetjent hos Molschou. Johanna fikk i arv en betydelig sum, og Nicolai fortsatte svigerfarens handelsvirksomhet. Nicolai var en betydelig handelsmann og politiker etc.

Gjest Steinar Sandvik

Jeg kommer tilbake til Morten Moltxau/Maalsund i tromsø. Datteren, Johanna Margarethe, tror jeg at jeg har funnet dåpen til: Tromsø 1805, side 54, oppe til venstre. Se klipp vedlagt her. Hvis det er fastelavnsøndag, og hun var 8 uker, så tyder vel det på at hun ble født ultimo 1804. Ellers er det vanskelig å se av kirkeboka hvem moren er. Det skulle, etter det dere har funnet ut tidligere, være Abel Sophia Lund. Mvh. Steinar

Gjest Alvin Andreassen

Ved barnedåp i 1805 i Tromsø ble ikke barnemoderens navn tatt med. I 1810 er det skifte etter Abel Sophia Molschoug at Tromsøe, født Lund. Retten var da satt i Kiøbmand Morten Molschous Huus. Boet hadde en netto på 3000 Riksdaler som ble delt likelig mellom stervbo-ektemannen Morten M. og den felles datter Johanna Margrethe M. 5 år gammel.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.