Gå til innhold
Arkivverket

[#83413] Opphav til Birthe Brynildsdtr. dpt. 16.jan. 1780 i Hedrum

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg vet ikke om fadderene kan være til hjelp her. Bør vel i det minste undersøkes.Ane Olea dpt. 11/4 1783, nederst høyre [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3067&idx_id=3067&uid=ny&idx_side=-73>Lenke Dorthe se innlegg (21) Andreas 9/12 1787 Lenke Gunild Maria 11/6 1791 (dør juli 92) Lenke og Hans Ferdinand 17/8 1798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Brynild grl. 8/4 1809 Stavern [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8255&idx_id=8255&uid=ny&idx_side=-88>Lenke Det står at han var 44 år gammel, men jeg vet ikke hvor mye man kan stole på det. Da ble han altså gift ca.18 år gammel. Om det er virkelig så er jeg ganske sikker på at det ikke er han som er far(15 år) til Birthe. Brynild i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ber om hjelp til tyding.Den 26. aug. 1803 i Hedrum: Trolovelse/vielse av Hans Rasmussen og Berte Brynilsdtr. LenkeHer står endel tillegg som kan være av stor innteresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

26/8-1803: 'Indskrevet til Ly(s)ning Soldat og unge karel Hans Rasmusen Hedrum og Pigen Berte Brynilsd. Aasrum. Caut: Ole og [fornavn?] [gårdsnavn?]'Enklere i ministerialboka, kausjonistene står der som 'Klokker Ole Hendriksen og Axel Abrahamsen'.8/1-1804: 'Gunild Maria, foræld: Hans Rasmussen og Berthe Brønnildsdatter Eskedal, fadd: Ole Eskedal og hustru Inger Hansdatter ibid og Knud Løve og Hans Olsen Eskedal'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om Brynild Olsen fortsatt lever i 1801, finner jeg ingen andre passende kandidater enn denne mannen i Fredriksvern med hustru og barn: LenkeHan kan jo tenkes å ha blitt far i 20-års alder før han giftet seg i Brunlanes.Dette er den samme kandidat som Berit har nevnt her tidligere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og dette er vel den dåpen i Hedrum der presten muligens har ført feil kjønn på barnet??LenkeVel ikke enkelt å finne ut av dette :-)Kan det være at konfirmasjoner kan gi en forklaring på om dette barnet var en gutt eller jente?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kritian. I innl. 30 så nevnes blant faddere: Ole Eskedal og hustru Inger Hansdtr. Her har trolig presten skrevet feil. I følge b.b. s. 351 så giftet Ole hansen seg i 1803 m. Anne Elisabeth Nilsdtr fra Ringdal. FS viser denne vielsen 29. sept. 1803. [url="http://www.familysearch.org/eng/Search/frameset_search.asp>Lenke Den Inger Hansen som er nevnt, er vel da søster av Ole Hansen.I samme forbindelse for andre slektsforskere, så står det på s. 353 at Knut Olsen (bror til Ole) hadde et barn; Knut. Her kan nok tilføyes; Birte dpt. 22.10 1775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Knut Olsen (ca. 1743-1777) på Eskedal er min 4xtipp-oldefar. I tillegg til sønnen Knut Knutsen (1778-1865), som er min 3xtipp-oldefar, hadde han barna Ola (1774-1774) og Berte (1775-1777). Det er fast praksis i Hedrum bygdebok ikke å nevne barn som døde små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja- da kan jeg jo gratulere meg selv ved å være i slekt med Kristian Hunskaar. Selv om det er langt tilbake, så er det hyggelig de ganger en får slike treff.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Litt oppdatering angående Mari Korneliusdatter, født 1746 på Stålerød-eie i Andebu:* Mari Korneliusdatter på Stranda i Andebu fikk 1764 ei datter Idde, døpt 11. mars, med en Nils Olsen.* Mari Korneliusdatter på Torp-eie i Andebu fikk 1768 en sønn Kristen, døpt 22. april 1768, med Ola Henriksen (1745-1782) på Gusland i Andebu.Jeg kan i farta ikke se at Idde og Kristen døde i ung alder. Idde kan være den Idde Nilsdatter Sjue som 1787 ektet enkemannen Gullik Sjuestua i Høyjord, som fikk to sønner med ham 1788 og 1790 (begge het Kristoffer), og som døde i Sjuestua i 1794, 31 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Og i 1772 var Mari Korneliusdatter på Sletholt i Kodal, der hun fødte dattera Kirsti (døpt 4. oktober), hvis far var en gift mann Brynnil Sørensen. Kirsti Brynnilsdatter døde tre måneder etter på Burvall under Vestre Skorge i Kodal (gravlagt 7. januar 1773).Dette er Mari Korneliusdatter fra Stålerød - søstera Oline Korneliusdatter var faddere i 1768 og 1772.En relativt sjelden navnekombinasjon og en 'tilbøyelighet' til å få barn utenfor ekteskap tilsier at det er samme Mari Korneliusdatter som i 1780 døper dattera Berte Brynnilsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GODT NYTT ÅRTil innl. 30. I første linje står: Berte Brynilsd Aasrum. I Hedrum b.b.s. 160 (under Hallingsdal på Bjørke Søndre) står det: Berthe Brynildsdtr. fra Åserum.Det eneste mulige spor jeg kan finne på Åserum er: Hedrum b.b.s. 518. Brynnil Mikkelsen fra Brekke i Kodal. F. ca. 1645. Barn ……….3. Anne, 22 år i 1713, g. 1. m. Lars Kristoffersen, Fuske i Stokke, g.2.g.m. Ole Jonsen, Hogsrød i Stokke. Om denne Ole Jonsen har valgt å gi en eventuell sønn navnet ”Brynnil” etter sin svigerfar er selvfølgelig en mulighet. Det ville jo blitt en Brynnil Olsen. Men dette er da den eneste mulige forbindelse til Åserum jeg kan finne for Berte Brynilsdtr. Hun kan selvfølgelig også kun hatt sitt opphold / adresse der.I innl 40 der dukker navnet ”Kodal” opp på nytt. En mulig forbindelse ???Hva mener dere om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Berte Brynnilsdatters forbindelse til Åserum er at hun var tjenestepike for ekteparet Hans Halvorsen og Inger Hansdatter, jf. folketellinga 1801. Noen annen forbindelse synes det ikke å ha vært.Anne Brynnilsdatter (ca. 1689-1769) hadde to sønner med Ola Jonsen (ca. 1701-1745), Lars og Jon. Begge døde barnløse i 1748.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har vi til nå ?Det syntes rimelig å kunne konkludere med at mor til Birthe Brynildsdtr. må være Mari (Maren) Corneliusdtr. og at hun er datter av Cornelius Olsen og Inger Hansdtr. Stålerød, se inn. 6 m. fl. av Kristian.Hva gjelder Brynnild Olsen, så har vi vel ikke noe sikkert utover det at han er reg. i 1780 som far til Birthe. At vi ikke kan finne mer enn en kandidat på FT-1801 beviser vel intet.Hva gjelder lister over konfirmanter i Hedrum, så begynner ikke de før på 1780 tallet.Har noen forslag på hvilke muligheter/kilder som kan hjelpe her ?Når det gjelder mannen til Birthe; Hans Rasmussen, så må jeg opprette nytt tema. Her har jeg for mange år siden gjordt den feil å føre opp Hans Rasmussen Klinestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Saken er vel at vi har tre personer, av hvilke to (eller alle tre) *kan* være identiske. Med det er foreløpig ikke gode nok holdepunkter for å koble de tre personene sammen:1. Den Brynnil Olsen som 16/1-1780 oppgis som far til Mari Korneliusdatters Berte i Hedrum.2. Den Brynnil Olsen som 28/1-1783 ble trolovet i Brunlanes og 24/2-1783 gift samme sted med Anne Margrete Andersdatter. FT1801 har ham i Fredriksvern, 41 år gml, med kona samt sønnene Andreas (14) og Hans Ferdinand (3). Flere barn er nevnt i innlegg 26. Brynnil ble gravlagt 8/4-1809 i Fredriksvern, 44 år gml. Alderen i FT1801 virker mer sannsynlig.3. Brynhild Olsdatter døpt 26/10-1760 i Hedrum som datter av Ola Kristensen og Dorte Brynnilsdatter.Nr. 2 og nr. 3 passer aldersmessig, men ei samidentifisering forutsetter at 'daatter Brynild' (nr. 3) er feil for 'sønn Brynnil'. Det skal man ikke se helt bort fra.Nr. 1 vet vi så lite om, at det er vanskelig å slutte noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.