Gå til innhold
Arkivverket

[#83608] (NRK) Bjarne Brøndbo's ane, kjøpm. Lorentz Hansen Flensborger (c1645-85), Trh.

Gjest Per Nermo
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ja, jeg har den, men det var krysset av på den gregorianske og ikke den julianske kalender. Sistnevnte gir 20 nov hos meg også.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(20:) Du er en kløpper på grafikk/bilder/klipp-og-lim, Arnfrid ! Det ser ut som du har fått tak i selve heftet også (til høyre) ?Så var det altså Lorentz' bror Hans Hansen som var arvelater (i 1688) (hvor fant du årstallet ?), tre år etter at Lorentz døde i Trondheim.Det _kan_ (etter ovenstående) fremdeles være slik at de fire barnas far er Hans Brodersen (Boysen ?) (og altså ikke 'murermester Hans Hansen 1620-1670, slik det ble sagt i TV-programmet), men han (Brodersen/Boysen) var såvidt jeg vet g.m. en 'Margrethe Christine' (og ikke 'Cathrina Hansen' (død 1690), som moren/enken heter i skiftet i 1688). Kan Hans Brodersen (Boysen ?) ev. ha vært gift to ganger ?Lorentz' søster Anna er altså g.m. sjøfarende Rickert Bojesen (Boysen ?). Dette er jo et typisk Flensburger-navn (slektning av hennes 'far' ?).Hans Brodersen (Boysen ?) og hans hustru Margrethe Christine (som begge skal være begravet i Margarethekirken i Flensborg) hadde altså iflg. mine notater barna Lorentz/Lars (skifte 1685), Broder (Boy) (død 1669), Johan (død 1693) og Cathrine (g.m. (rådmann ? i Trondheim ?) Lorentz Hansen Holst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Navnebruken (Hans Brodersen/Boysen, f. ca.1600 ?) minner 'mistenkelig' om følgende i Verdal :Elsebe Maria Rasmusdatter Hagen (f. ca. 1682 i Verdal, datter av Rasmus Ågesen Hagen c1647-1732, proprietær/handelsmann på Verdalsøra og på Titran, Frøya, og Siri Olsdatter Næs/Nes fra Hemne) giftet seg med skipper BRODER BOYSEN (f. ca.1670 ?), og fikk barna Rasmus, Ane og Selle Marie (født i tidsrommet c1705-1725)Kan det være en forbindelse her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

En kommentar til (29) ang. Rasmus Ågesen Hagens kone, Siri Olsd. Nes:Ser at du nærmest har 'vedtatt' at hun har tilknytning til Nes i Hemne, og på slektssiden din Lenke er hun oppgitt som datter av Ole Gabrielsen Strøm på Hitra, som muligens er fra samme Nes. Han har for øvrig en sønn Åge, så en eller annen sammenheng her er ikke helt utelukket, men særlig skråsikkert er det vel ikke. (Ole Gabrielsen på Strøm bor for øvrig ikke så langt unna brødrene Ole Ågesen på Kjerringvåg og Kristoffer Ågesen på Daløy.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(30:) Nei, det gjør jeg ikke. Tvertimot anfører jeg '(meget usikre foreldre !)' på Siri. Så jeg burde selvsagt i innlegg #29 ha skrevet 'Siri Olsdatter Næs/Nes, KANSKJE fra Hemne'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Greit. Avstanden fra Verdal til Hemne er vel såpass stor at det mest sannsynlige ikke er at Rasmus Hagen henter seg kone så langt unna. Dertil er Nes et meget vanlig navn. Folket på Nes i Hemne bruker også mye Røg som slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Beyer

Vedr. Boysen i St.Marien (Margaretakirkens sogn) så omtales i alle fall en slekt ganske detaljert av Knud Gether i hans store bok om noen flensburgerslekter.Jeg har dessverre ikke tilgang til boken her, men merker meg navnebruken ligner mye den Boysenslekten jeg har i min database.Selv om St.Marien er et lite område så kan det rimeligvis være flere enn den ene slekten Gether omtaler. Kan noen bla igjennom og se etter Johannes/Hans Boysen som beskrives som Omslagsforvalter (?) i København?1622 ble han skriver hos statholder og amtmand i Haderslev, Gert Rantzau. 1 Okt 1653 var han nevnt som hofmønsterskriver. 1638 var han senior ved Slesvig Domkapitel. Han døde hos sin søn i København.Jeg legger inn et skjermbilde som viser innplasseringen av 'min' Hans Boysen, f. 1595. Han er også etterkommer av den kjendte Rickertsen-slekten, nylig omtalt i dette forumet.MVH Olav pt. Eresfjord, Romsdal

bilete10825.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Olav (33)Hvor har du dette fra?Sara Johansdatter som dør 1552 skal være mor til Hans BOYE (Boyesen) som blir født 1592 ! Faren var død allerede 1569 !Hans Boye skal være far til Johannes/Hans født 1595. Faren er tre år !Her skurrer det noe enormt !! Foirklaring ?mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Beyer

Beklager meget dette. Forklaringen er banal. Mangel på egenkontroll etter crash i Cumberland Family Three programmet for ganske mange måneder siden har forårsaket mange feil uten noe mønster. Bruker Legacy nå, men mange feil er jo blitt eksportert dit.Dette har skapt mye merarbeid dette, men jeg var nok for rask denne gangen og sjekket ikke for slike åpenbare feil.Kilden til opplysninger er omtalte bok: Knud Gether: Middelalder-familier i Flensborg og Nordfrisland og deres efterkommere i Danmark, Tyskland og Norge. Et bidrag til Sønderjyllands personalhistorie. 1-2. (Dansk Historisk Håndbogsforlag, 1986-87). 152 s. stamtavler A-H med suppleringstavler.Jeg desverre ikke har selv,bare noen av tavlene, men hadde den store boken innlånt for noen år siden. Skal forsøke å rette opp denne feilen så snart jeg finner en gammel backup kopi som jeg kan stole på. MVH Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Til (33): Johannes Boysen er nevnt hos Gether, ja. Men det er ikke nevnt noen barn av ham. For øvrig har du en 'trykkfeil' på fødeåret til hans far. Gether har 16.1.1559.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Beyer

Den riktige dato for Hans Boysens fødsel skal være 16.1.1559 i Haderslev Købstad, Jylland. Nå skurrer dette mindre, men er dette den riktige Boysenfamilien i St. Marien? MVH Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(37:) I så fall måtte vel 'omlagsforvalter' Hans/Johannes Boysen (c1595-1657) (fra Flensburg ?) ha en noe yngre bror (ev. fetter ?) ved navn Broder Boysen, far til Hans Brodersen Boysen som altså sammen med sin kone Margrethe Christine skal være begravet i St. Marien (Margaretakirken)'s sogn, Flensburg.Skal tro om det finnes en linje ned til den skipper Broder Boysen (f. rundt 1670) som giftet seg med Elsebe Maria Rasmusdatter Hagen fra Verdal ? (se innlegg #29).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Her er ennå en god del uavklarte ting ang. 'Boysen' / 'Hansen' i Flensburg rundt 1645, ref. innlegg #28 og nedover ...Opphavet til Lorentz Hansen Flensborger (c1645?-1685) (g.m. Elsebe Jørgensdatter Frøling/Barfod) synes det å være ulike oppfatninger om.I NRK-programmet sist søndag ble det overhodet ikke gitt uttrykk for tvil om at faren var 'murermester Hans Hansen (1620-1670)' såvidt jeg kunne høre. Kanskje ikke nettop noe godt 'eksempel til etterfølgelse', akkkurat på det punktet (noe noen og enhver muligens kunne ha noe å lære av, bl.a. undertegnede ... ?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Karlsen

Tore Vigerust gjorde en svært inngående studie blant annet ved besøk i Flensburg og ved hjelp av et nitidig arbeid med blant annet skattelister og skifteprotokoller kom han fram som hevet over enhver tvil at murmester Hans Hansen var Cathrina Hansens tidligere ektefelle og far til de 4 barna som er nevnt i Die Flensburger Gebortsbriefe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(40:) Det var nyttig å få bragt på det rene. Jeg kan ikke huske at det ble nevnt i programmet for en uke siden at det var Tore som hadde vært i Flensburg og forsket på dette.Skal vi dermed trekke den slutning at Lars/Lorentz Hansen Flensborger IKKE hører hjemme som barn i den familien som vises her: Lenke, og at Hans Brodersen med hustru Margrethe Christine (begge begravet i Marienkirche / Margarethe-kirken) og barna Broder (Boy), Johan og Cathrine er en helt annen familie ?Eller er sistnevnte, Cathrine Hansdatter Flensborger (g.m. rådmann (i Trondheim ?) Lorentz Lorentzen Holst) identisk med den søsteren av Lorentz Hansen Flensborger som iflg. omtalte skifte havnet 'zu Drontheim' (i likhet med broren Lorentz), mao. at hun heller ikke hører hjemme i den viste familien ?Synspunkter på dette er kjærkomne !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Regner med at NRK og ev Bjarne Brøndbo har fått kopi av dokumentasjon fra Tore.Det bør da være mulig å få tak i denne dokumentasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Karlsen

Etter det Tore kom fram til, hører han ikke hjemme der og han mente også at Catharine Hansdatter som ble gift med Lorentz Hansen Holst var hans søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(43/41:) Da står Hans Brodersen og hustru Margrethe Christine i Flensburg (begge begravet i Marienkirche / Margarethe-kirken) foreløpig igjen kun med barna Broder (Boy) og Johan. Om ikke disse også skulle vise seg å være søsken av Lars/Lorentz Hansen Flensborger og Cathrine (g.m. rådmann Holst), og altså med andre foreldre.Jeg er fremdeles spent på om det kan finnes en linje mellom nevnte Hans Brodersen i Flensburg (f. ca.1610 ?) og den skipper Broder Boysen (f. rundt 1670) som giftet seg med Elsebe Maria Rasmusdatter Hagen fra Verdal ? (se innlegg #29).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Karlsen

Jeg kan jo nevne at i den boka med Flensburgerske Geburtsbriefe (nærmest fødselsattester eller attestasjon på slektskap) som ble brukt i tv-programmet, finnes datert 10.7.1637 en innførsel hvor det står:Boye Hansen, der sich in Lund/Schonen aufhält, für sich und seinen Bruder Johan Hansen, Schustergeselle (skomakersvenn) Vater: Hans Brodersen, Burger Flensburg und Schiffer, begr. St. Mar. gift St. Mar. Christine, begr. St. Mar. Khf.I en merknad til Boye står det: später Kaufmann Landskrona, død 1669.Og til Johan: Johan Hansen Liess sich in Malmö nieder und nahm den Namen Flensburg an (Stammvater des für Malmö bedeutenden Geschlechts Flensburg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

På side 264 her [url="http://fulltekst.bibsys.no/hihm/oppdragsrapport/2004/03/opprapp03_2004.pdf>Lenke kan en finne gårdene hvor slekten Hähmä har oppholdt seg, både på svensk og norsk side av området rundt sjøen Røgden. Det er Jan Myhrvold fra Högskolen i Hedmark som har utgitt dette (finnes også i bokform) sammen med Niclas Persson fra Sverige. De har brukt den finske Carl Axel Gottlunds nedtegnelser om folkemengden på Finnskogen 1823 som grunnlagsmateriale.Jan Myhrvold er den samme som vi så satt sammen med Brøndbo på Finnskogstoppen, og det er temmelig sikkert også ham som har funnet frem släkten Hähmä i Brøndbos aner.I en svensk bok jeg har med skogfinske navn (Niclas Persson og Anna Forsberg), står det at slekten Hähmä skal ha vært en av de første som dro over til Norge fra Sverige, eksakt hvor de først bosatte seg skal ikke være kjent (2003). Denne boka jeg referer til sist har også brukt Carl Axel Gottlunds nedtegnelser som grunnlagsmateriale. I denne boken står det en del om hver slekt, navns opprinnels osv...Ellers så finnes det noe Hähmä på Anbytarforum om en søker der. Det er også en del og lese om skogfinske slekter her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(45:) Glitrende, Finn, og TAKK !Her framgår det altså at Flensburg-borger og skipper Hans Brodersen og hans kone Christine ble gift og begravet i St. Maria kirke i Flensburg, og at de hadde flg. sønner: - Boye ['Broder'] Hansen, som oppholdt seg i Lund [skåne ?] / Schonen [hvor er det ?] og senere ble kjøpmann i Landskrona [skåne ?], der han døde i 1669 - Johan Hansen (skomakersvenn), som slo seg ned (?) ['la seg ned'] i Malmø [som vel den gang var en del av Danmark ?] og tok navnet Johan Hansen Flensburg, der han ble stamfar for den 'for Malmø betydelige slekt Flensburg' [mine anm.].(Kanskje ikke så merkelig at 'noen' har trodd at Lorentz og Catharine også hørte til som barn i denne familien ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.