Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#83744] Bergen unge Misjonsforrening.

Recommended Posts

Gjest Rolf  Vandeskog

Da mine bestefoeldre gifter seg i 1884 blir de borgerlig viet av byfogd Schjeldrup. De tilhører, ifølge kirkeboken, Bergen unge Misjonsforrening, i parantes er tilføyet Janson. Lenke Lenke siste innføring på siden dvs 1884 2 Kan noen fortelle meg noe om denne mkisjonsforreningen?Mvh Rolf Vandeskog

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/169079-83744-bergen-unge-misjonsforrening/
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg så i Misjonsforbundets historikk (v. Ingulf Diesen), og akkurat omkring 1883/84 var der vekkelser og vekst i det som var/ble misjonsmenighet i Bergen, og predikant var Fredrik Franson.Jeg er enig meddeg i at det må stå Jansen i den protokollen du peker på, så kanskje må i alle fall Misjonsforbundet utelukkes, om det da ikke er en feilskriving...?

Gjest Leif Erik Nilsen

Jeg ser ingen omtale verken av 'Bergens unge misjonsforening' eller av noen Janson i 'Kirken mellom de syv fjell: Bergens kirkehistorie gjennom 900 år.' Men jeg ser at Fransons virksomhet fra 1983 resulterer i at 'Bergens Frie Misjonsforening' startes, så jeg anser det som ganske sannsynlig at det er litt feilskriving i protokollen. I 1900 ([url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=f01301&gardpostnr=630#nedre>Lenke) og 1910 (

Gjest Rolf  Vandeskog

Bergen frie Misjonsmenighet er idag det samme som Misjonskirken Bethel som ble startet i 1883. I 1891 er trossammfun oppgitt til Christi Menighet Lenke. Jeg har antatt at Bergen unge Misjonsforening var en feilskrift av presten, men begynt å undres. Christi Menighet kan peke mot baptister.Rolf Vandeskog

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.